Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rewalidacja indywidualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-200a-oPSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rewalidacja indywidualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Student analizuje i rozważa wiedzę teoretyczna oraz wdraża ją do umiejętności praktycznych na zajęciach warsztatowych

Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy:


W1: Student charakteryzuje, omawia i rozróżnia pojęcie rewalidacji, niepełnosprawności


W2: Student omawia i tłumaczy organizację zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno- wychowawczych, wczesnego wspomagania rozwoju.


W3: Student omawia metody terapii indywidualnej


W4: Student wymienia i krótko opisuje metody stosowane w rewalidacji upośledzonych umysłowo.


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności:


U1: Student analizuje i ocenia krytycznie wychowanie i rewalidację dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

U2: Student porządkuje i konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami warsztatowymi


U3: Student konstruuje programy rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych:


P1: Student kształtuje umiejętności wejścia w teren placówek wychowawczo-rewalidacyjnych



Metody dydaktyczne:

metoda pogadanki

metoda ćwiczeń praktycznych

metoda analizy tekstu

metody aktywizujące


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony został problematyce rewalidacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań.

2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego

3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej

4. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej (doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacja przestrzenna)

5. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej (usprawnianie motoryki małej i sprawności grafomotorycznej)

6. Zajęcia warsztatowe: stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa, smakowa)

7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych (rozwijanie umiejętności komunikacyjnych; rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych)

8. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, umiejętności matematyczne)

9. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych

10. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Błaszczyk T. (2001). Jak wspomagać rozwój dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim, Kalisz.

Dykcik W. (1998). Pedagogika specjalna, UAM, Poznań.

Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków.

Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.

Kielin J.( red.) (2014). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, GWP, Sopot.

Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.

Miosga L. (2006). Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Impuls, Kraków.

Morcinek U. (2003). Postępy w czytaniu uczniów objętych rewalidacją indywidualną, US, Szczecin.

Pawlak- Kindler A. (red.), (2016), Podmiotowe traktowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin

Piszczek M. (2006). Dziecko, którego rozwój emocjonalno- poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CMPPP, Warszawa.

Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków.

Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa.

Zakrzewska-Manterys E. (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwo UW, Warszawa.

"Co by było, gdybyśmy wiedzieli, że nasze dzieci będą miały zespół Downa? To nieuprawniony eksperyment logiczny" E.Wołkanowska-Kołodziej, wywiad z A i E. Suchcickimi dla weekend.gazeta.pl.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635)

Rozporządzenie MEN z dnia 7 maja 2013 r w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. 2017 poz. 1616).

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę podsumowująca przedmiotu składają się:

- aktywność na zajęciach

- ocena z przygotowanych i poprowadzonych zajęć warsztatowych

- ocena za przygotowany scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)