Rewalidacja indywidualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-200a-oPSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Rewalidacja indywidualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student analizuje i rozważa wiedzę teoretyczna oraz wdraża ją do umiejętności praktycznych na zajęciach warsztatowych |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy: W1: Student charakteryzuje, omawia i rozróżnia pojęcie rewalidacji, niepełnosprawności W2: Student omawia i tłumaczy organizację zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno- wychowawczych, wczesnego wspomagania rozwoju. W3: Student omawia metody terapii indywidualnej W4: Student wymienia i krótko opisuje metody stosowane w rewalidacji upośledzonych umysłowo. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności: U1: Student analizuje i ocenia krytycznie wychowanie i rewalidację dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną U2: Student porządkuje i konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami warsztatowymi U3: Student konstruuje programy rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych: P1: Student kształtuje umiejętności wejścia w teren placówek wychowawczo-rewalidacyjnych |
Metody dydaktyczne: | metoda pogadanki metoda ćwiczeń praktycznych metoda analizy tekstu metody aktywizujące |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony został problematyce rewalidacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań. 2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego 3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej 4. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej (doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacja przestrzenna) 5. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej (usprawnianie motoryki małej i sprawności grafomotorycznej) 6. Zajęcia warsztatowe: stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa, smakowa) 7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych (rozwijanie umiejętności komunikacyjnych; rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych) 8. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, umiejętności matematyczne) 9. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych 10. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Błaszczyk T. (2001). Jak wspomagać rozwój dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim, Kalisz. Dykcik W. (1998). Pedagogika specjalna, UAM, Poznań. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków. Kielin J.( red.) (2014). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, GWP, Sopot. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków. Miosga L. (2006). Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Impuls, Kraków. Morcinek U. (2003). Postępy w czytaniu uczniów objętych rewalidacją indywidualną, US, Szczecin. Pawlak- Kindler A. (red.), (2016), Podmiotowe traktowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin Piszczek M. (2006). Dziecko, którego rozwój emocjonalno- poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CMPPP, Warszawa. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa. Zakrzewska-Manterys E. (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwo UW, Warszawa. "Co by było, gdybyśmy wiedzieli, że nasze dzieci będą miały zespół Downa? To nieuprawniony eksperyment logiczny" E.Wołkanowska-Kołodziej, wywiad z A i E. Suchcickimi dla weekend.gazeta.pl. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635) Rozporządzenie MEN z dnia 7 maja 2013 r w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. 2017 poz. 1616). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę podsumowująca przedmiotu składają się: - aktywność na zajęciach - ocena z przygotowanych i poprowadzonych zajęć warsztatowych - ocena za przygotowany scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.