Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja polonistyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-204-PWs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja polonistyczna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kod przedmiotu

***

Liczba punktów ECTS ***

Status przedmiotu

***

Nazwa przedmiotu

Edukacja polonistyczna

Nazwisko i imię prowadzącego, tytuł i stopień naukowy Dr Elżbieta Wieczór

Rok i semestr studiów

II rok (specjalność przedszkolna i wczesnoszkolna), semestr III, IV

Wymiar godzin łączny Wykłady 15

Ćwiczenia 60

Forma zajęć

Wykłady, ćwiczenia, obserwacja wybranych zajęć w placówkach

Zajęcia w toku Specjalność edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Wymagania wstępne wobec studenta Podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej dziecka, dydaktyki

Cele przedmiotu Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, rozwoju mowy i myślenia u dzieci.

Nabycie kompetencji polonistycznych i umiejętności metodycznych do prowadzenia zajęć w zakresie edukacji polonistycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat.

Pełny opis:

Kod przedmiotu

***

Liczba punktów ECTS ***

Status przedmiotu

***

Nazwa przedmiotu

Edukacja polonistyczna

Nazwisko i imię prowadzącego, tytuł i stopień naukowy Dr Elżbieta Wieczór

Rok i semestr studiów

II rok (specjalność przedszkolna i wczesnoszkolna), semestr III, IV

Wymiar godzin łączny Wykłady 15 Ćwiczenia 45

Ćwiczenia 60

Forma zajęć

Wykłady, ćwiczenia, obserwacja wybranych zajęć w placówkach

Zajęcia w toku Specjalność edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Wymagania wstępne wobec studenta Podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej dziecka, dydaktyki

Cele przedmiotu Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, rozwoju mowy i myślenia u dzieci.

Nabycie kompetencji polonistycznych i umiejętności metodycznych do prowadzenia zajęć w zakresie edukacji polonistycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat.

Treści (bloki tematyczne)

1. Cele i zadania edukacji polonistycznej. Analiza podstaw programowych (zapowiedź zmian ) w przedszkolu i szkole podstawowej (kształcenie zintegrowane). Koncepcja nowej reformy.

2. Przygotowanie dzieci do nauki czytania w przedszkolu. Osiąganie dojrzałości gotowości do czytania i pisania. Stan badań w zakresie dojrzałości do czytania i pisania (badania międzynarodowe, ogólnopolskie, lokalne). Diagnozowanie dojrzałości – analiza testów.

3. Rozwój mowy i myślenia u dzieci.

4. Czytanie i pisanie – nowy język dziecka. Nabywanie przez dzieci kompetencji językowych.

5. Istota czytania, jego aspekty, teorie. Omówienie mechanizmu czytania. Higiena czytania.

6. Metody nauki czytania – prezentacja, zestawienie (metody analityczno-syntetyczne, globalne, fonetyczne).

7. Eksperymentalne metody nauki czytania i pisania – SOJUSZ METOD (G. Doman, I. Majchrzak, B.Rocławski, kinezjologia edukacyjna).

8. Metoda Dobrego Startu, ćwiczenia grafomotoryczne, kaligraficzne, dla dzieci leworęcznych

9. Etapy wprowadzania litery, realizacja materiału elementarzowego.

10. Nauka ortografii i gramatyki w kształceniu zintegrowanym.

11. Przegląd materiałów/pakietów do pracy z dziećmi w przedszkolu i kl. I-III – analiza ćwiczeń, zawartość treści polonistycznych.

12. Praca z tekstem i lekturą. Literatura dla dzieci, czasopisma, poezja i proza.

13. Ćwiczenia redakcyjne, redagowanie tekstów (opis, opowiadanie, sprawozdanie, list, swobodne teksty).

14. Treści humanistyczne w tekstach dla dzieci.

15. Czytanie (wybór tekstów, bajkoterapia). Analiza międzynarodowego testu PIRLS w zakresie biegłości czytania. Techniki czytania ze zrozumieniem – prezentacja.

16. Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci - diagnozowanie dysleksji, programy terapeutyczne. Ćwiczenia oddechowe, logopedyczne.

17. Ocenianie postępów dzieci w zakresie edukacji polonistycznej, formy oceny.

18. Prezentacja materiałów dydaktycznych, projektowanie środków do zajęć.

Stosowane pomoce dydaktyczne

Publikacje naukowe i metodyczne, czasopisma pedagogiczne, literatura i czasopisma dla dzieci, pakiety edukacyjne, pomoce edukacyjne: alfabet ruchomy, układanki, rozsypanki, gry dydaktyczne, pomoce specjalistyczne dla poszczególnych grup metod nauki czytania i pisania, materiały papiernicze

Forma zaliczenia Wykład – egzamin

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną

Warunki zaliczenia Systematyczny i aktywny udział w zajęciach,

Przygotowywanie i prezentacja materiałów do zajęć z dziećmi/uczniami,

Kolokwium zaliczeniowe (pisemne)

Literatura obowiązkowa

Literatura ponad obowiązkowa

Uwagi

Kod przedmiotu

***

Liczba punktów ECTS ***

Status przedmiotu

***

Nazwa przedmiotu

Nazwisko i imię prowadzącego, tytuł i stopień naukowy

Rok i semestr studiów

Wymiar godzin łączny

Forma zajęć

Zajęcia w toku

Wymagania wstępne wobec studenta

Cele przedmiotu

Treści (bloki tematyczne)

Stosowane pomoce dydaktyczne

Forma zaliczenia

Warunki zaliczenia

Literatura obowiązkowa

Arciszewska E., Czytanie globalne, czyli sojusz metod, „Edukacja i Dialog” 1998/2.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1989.

Burtowa M., Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Poznań 1992.

Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa 1984.

Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, pod red. A. Brzezińskiej, Warszawa 1987.

Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.

Kulpa J., Więckowski R., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych, Warszawa 1983.

Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Gdańsk 1990.

Literatura ponad obowiązkowa Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001.

Dudzińska I. Dziecko sześcioletnie uczy się czytać, Warszawa 1986.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1992.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982.

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

Puślecki W., Test pomiaru techniki czytania głośnego,

Kraków 2002.

Tenta H., Badacze pisma i znaków, Kielce 2005.

Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać, Warszawa 2000.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Literatura:

Arciszewska E., Czytanie globalne, czyli sojusz metod, „Edukacja i Dialog” 1998/2.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1989.

Burtowa M., Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Poznań 1992.

Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa 1984.

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, pod red. A. Brzezińskiej, Warszawa 1987.

Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.

Kulpa J., Więckowski R., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych, Warszawa 1983.

Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Gdańsk 1990.

Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001.

Dudzińska I. Dziecko sześcioletnie uczy się czytać, Warszawa 1986.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1992.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982.

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

Puślecki W., Test pomiaru techniki czytania głośnego,

Kraków 2002.

Tenta H., Badacze pisma i znaków, Kielce 2005.

Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać, Warszawa 2000.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

student:

- formułuje cele i zadania edukacji polonistycznej,

- wykazuje się znajomością podstawy programowej z wychowania przedszkolnego oraz I etapu edukacji,

- potrafi wymienić metody nauki czytania dzieci,

- analizuje metody nauki czytania,

- wskazuje sposób nabywania kompetencji językowych przez dziecko,

- rozumie istotę czytania i omawia jego proces oraz kryteria,

- opracowuje ćwiczenia z metodyki nauki ortografii oraz gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej,

- interpretuje literaturę dziecięcą,

- wskazuje i omawia formy redakcyjne w pracy z dziećmi,

- omawia trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci szkolnych,

- proponuje ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i ortofoniczne w pracy z dziećmi

Metody i kryteria oceniania:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- opracowywanie poszczególnych zagadnień metodycznych na zajęcia

- udział w proponowanych ćwiczeniach i warsztatach,

- praca pisemna zaliczeniowa - test

Praktyki zawodowe:

student wiąże podstawy teoretyczne oraz wskazówki metodyczne z przykładami dobrej praktyki w zakresie realizacji edukacji polonistycznej w czasie obserwacji zajęć w przedszkolu i szkole

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)