Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Opieka paliatywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-206-PS-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opieka paliatywna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Praca socjalna II rok s1 - specjalności
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy z pracy socjalnej i pedagogiki społecznej

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium:

Godziny kontaktowe z udziałem osoby prowadzącej – 30h

Samokształcenie: 30h

- czytanie literatury do przygotowania na zajęcia - 10h

- przygotowanie prezentacji, a po niej jej korekty i poprawki – 10h

- przygotowanie i napisanie indywidualnego eseju zaliczenie - 10h

Konwersatorium: Całkowity nakład pracy: 60h (2ECTS)


ZAJĘCIA BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ONLINE - DEDYKOWANY PLIK TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82064ecbdcad43e8a52fd5887b3a89e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e76255d-73fc-4616-8798-a9b38138f334&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Absolwent ma wiedzę na temat założeń studiów z pracy socjalnej, obejmującą terminologię i teoretyczne modele wsparcia (religijny, medyczny, społeczny i kulturowy); K_W03.

W2. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy socjalnej. K_W06.

W3: Absolwent ma wiedzę na temat systemów podejścia do osób niesamodzielnych u kresu życia w kontekście teoretycznych modeli wsparcia społecznego i opieki K_W08.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Absolwent ma umiejętności rozpoznawania i interpretowania zjawisk społecznych ─ ukazujące ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki społecznej, pracy socjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych. K_U02

U2. Absolwent ma umiejętności pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi specjalistami i wolontariuszami opieki paliatywnej, a także z rodzicami i rodzinami. K_U09


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Absolwent ma wrażliwość na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i wspierające w opiece paliatywnej. K_K02

K2. Absolwent posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się. K_K03


Metody dydaktyczne:

- konwersatorium, dyskusje i ćwiczenia z elementami wykładu problemowego

- prezentacje ppt

- studium dobrych praktyk i indywidualnych przypadków

- różne formy grupowych dyskusji i wymiany doświadczeń

- indywidualna refleksja połączona z esejem na temat kresu życia


ZAJĘCIA BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ONLINE - DEDYKOWANY PLIK TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82064ecbdcad43e8a52fd5887b3a89e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e76255d-73fc-4616-8798-a9b38138f334&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- panelowa
- projektu
- referatu

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów pracy socjalnej w świat pojęć: opieka paliatywna, ruch hospicyjny, opieka paliatywno-hospicyjna, opieka u kresu życia, integracja opieki, towarzyszenie w żałobie.

Konwersatorium będzie ukazywać szczególnie pozamedyczne aspekty opieki paliatywnej, zadania pracowników socjalnych, pedagogów i innych specjalistów z zakresu nauk społecznych. Omówione będą problemy społeczne, emocjonalne i duchowe pacjentów u kresu życia i rodzin obciążonych opieką i pogrążonych w żałobie. W zarysie zostanie przedstawione edukacja społeczna na temat opieki u schyłku życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu.

Pełny opis:

Celem kursu jest wprowadzenie studentów w świat pojęć: ruch hospicyjny, opieka paliatywna, opieka paliatywno-hospicyjna, opieka u kresu życia (end-of-life care), zintegrowanie opieki; pomoc po stracie i towarzyszenie w żałobie.

Zajęcia będą miały na celu ukazanie pozamedycznych aspektów opieki paliatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem integracji opiekunów rodzinnych i społeczności lokalnej w procesie opieki. Ukazane zostaną zadania pedagogów i innych specjalistów z zakresu nauk społecznych (psycholog, pracownik socjalny). Zostaną wyjaśnione problemy społeczne, emocjonalne i duchowe pacjentów u kresu życia i rodzin obciążonych opieką i pogrążonych w żałobie.

Przedstawione zostaną zasady pracy zespołu interdyscyplinarnego oraz szczególna rola edukacji społecznej i pracy socjalnej w opiece pod koniec życia i w procesie osierocenia. W zarysie zostanie przedstawione edukacja społeczna na temat opieki u schyłku życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu, zaangażowania szkół i społeczności lokalnych oraz zadań pedagogów specjalnych w tych działaniach.

Bloki tematyczne:

1. Omówienie sylabusa przedmiotu, przedstawienie lektur obowiązkowych i dodatkowych. Prezentacja książki P.Krakowiak et al., Solidarni. Op ieka paliatywno-hospicyjna w Polsce, Gdańsk 2015 (dostępnej online dla studentów).

Wprowadzenie w zagadnienia opieki paliatywnej(OP); podział zadań w ramach omawiania przedmiotu i propozycja utworzenie grup zajmujących się poszczególnymi elementami OP-prezentacje.

2. Prenatalna OP i możliwość współpracy z medycyną prenatalną i rodzicami oczekującymi dziecka niepełnosprawnego.

3. Pediatryczna OP i jej współdziałania z pedagogami specjalnymi w środowisku domowym i w instytucjach.

4. Domowa OP dla dorosłych, niepełnosprawność pacjentów OP i możliwości wsparcia społecznego chorych i rodzin.

5. Stacjonarna OP dla dorosłych – zadania dla pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych i wolontariuszy.

6. Wsparcie opiekunów rodzinnych w trakcie sprawowania OP- idea opieki wytchnieniowej/wyręczającej i dobre praktyki wsparcia emocjonalnego, duchowego i socjalnego.

7. Wolontariat w OP – prezentacja rozwoju, różnych form wolontariatu OP i dobrych praktyk współpracy z zespołami.

8. Pomoc po stracie i towarzyszenie w żałobie jako zadania OP – prezentacja form wsparcia po stracie dla różnych grup. 9. Integracja OP i opieki nad osobami u kresu życia jako zadanie dla środowiska lokalnego i przykłady skutecznej edukacji na temat potrzeb osób u kresu życia i ich bliskich.

10. Podsumowanie pracy grup odpowiedzialnych za 8 elementów omawianych na kolejnych spotkaniach w ramach konwersatorium. Przyjęcie przedstawionych i poprawionych prezentacji autorstwa kolejnych grup. Przedstawienie oceny z osobistych esejów opartych na analizie literatury dla wybranego tematu, z osobistą analizą własnej postawy studenta w odniesieniu do kresu ludzkiego życia, przeżytych strat i doświadczenia żałoby.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krakowiak Piotr, Wokół straty i żałoby. Jak sobie pomóc? Jak przyjść z pomocą, Toruń-Gdańsk 2022.

James Sarah, Krakowiak Piotr, Mortality and loneliness: towards less-lonely grief, The Bloomsbury handbook of solitude, silence and loneliness / ed. by Julian Stern, Christopher A. Sink, Małgorzata Wałejko and Wong Ping Ho, London, Bloomsbury Academic : 2022, [2021], S. 310-322. dostępna w Teams

Krakowiak P., Gaps in end-of-life care and lack of support for family carers in Poland and Central Eastern Europe, „Palliative Care and Social Practice”, 14, 2020, open access - dostępna w Teams

Janowicz A. , P. Krakowiak, A. Stolarczyk (red.), Solidarni. Opieka paliatywno-hospicyjna w Polsce, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-940626-2-0. (biblioteka UMK, calość dostępna online w języku angielskim - dostępna w Teams : In Solidarity. Hospice-Palliative care in Poland, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-940626-3-7. Publikacja dostępna online pod: www.researchgate.net/publication/305637247

Literatura nieobowiązkowa - dodatkowa:

J. Binnebesel, Z. Bohdan, P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Paczkowska, A. Stolarczyk (red.), Przewlekle chore dziecko w domu. poradnik dla rodziny i opiekunów, Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2012. (wybrane rozdziały)

Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk, Fundacja Hospicyjna 2010. (wybrane rozdziały)

Krakowiak Piotr, Wsparcie duchowo-religijne osób u kresu życia i ich bliskich, w: Dylematy etyczne i społeczne w trudnych sytuacjach medycznych początku i końca życia / pod red. Władysława Sinkiewicza, Małgorzaty Chudzińskiej i Grzegorza Grześka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2020, S. 195-214, ISBN 978-83-231-4431-1.

Buss T., Lichodziejewska-Niemerko M.: Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki. Forum Medycyny Rodzinnej. 2(4): 277–285. https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/viewFile/10209/8709 dostępne online

Dangel T et al: Pediatryczna domowa opieka paliatywna w Polsce 2013. dostępne online: https://www.termedia.pl/Pediatryczna-domowa-opieka-paliatywna-w-Polsce-2013-,59,25000,1,0.html

Janowicz A. , P. Krakowiak, A. Paczkowska, B. Sikora, Zdrowa rozmowa. Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia i ich opiekunami, Gdańsk 2014, ISBN 978-83-931389-7-5.

Janowicz A. Opiekunowie rodzinni. Wyzwania i możliwości wsparcia. CeDeWu Warszawa; 2019.

Krakowiak P., Praca socjalna w opiece u kresu życia na świecie i możliwości jej rozwoju w Polsce, Piel. Zdr. Publ. 2011, 1,3, 245–250. Available online

Krakowiak P. The loneliness of family caregivers of home care patients in Poland. Inspirations from Carers UK in social education towards their inclusion and support. Paedagogia Christiana 2020; 45: 185–200, http://www.paedchrist.umk.pl/zeszyt/1/45/2020/the-loneliness-of-homecare-family-caregivers-in-poland-inspirationsfrom-carers-uk-regarding-social-education-fortheir-inclusion-and-support (Publikacja dostępna online)

Krakowiak P., Wolontariat w opiece u kresu życia, Toruń 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Konwersatorium: W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2.

Osiągnięte efekty uczenia podczas konwersatorium zostaną ocenione na podstawie zaliczonych co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) 2 elementów:

INDYWIDUALNEGO ESEJU - WYSLANEGO DO DEDYKOWANEGO PLKU TEAMS,

PREZENTACJI PPT i jej grupowego/indywidualnego przedstawienia w oparciu o WYBRANY DZIAŁ OP po analizie literatury przedmiotu i dobrych praktyk opieki paliatywnej w wybranej kategorii:

Metoda oceniania uwzględnia:

Wykorzystaną bibliografię polską i międzynarodową - 25%

Struktura i prezentacja projektu prezentacji multimedialnej -25 %

Merytoryczny poziom prezentowanych treści PPT i współpraca w grupie -25%

Ocena kompetencji zaprezentowania treści w AUTORSKIM eseju -25 %

Kryteria oceniania przedstawionej, poprawionej i uzupełnionej prezentacji multimedialnej PPT i ESEJU umieszonych w plikach Teams będzie oceniona:

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

Praktyki zawodowe:

nie przewidziane

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Piotr Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)