Opieka paliatywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-206-PS-PRSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Opieka paliatywna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Praca socjalna II rok s1 - specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy z pracy socjalnej i pedagogiki społecznej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Konwersatorium: Godziny kontaktowe z udziałem osoby prowadzącej – 30h Samokształcenie: 30h - czytanie literatury do przygotowania na zajęcia - 10h - przygotowanie prezentacji, a po niej jej korekty i poprawki – 10h - przygotowanie i napisanie indywidualnego eseju zaliczenie - 10h Konwersatorium: Całkowity nakład pracy: 60h (2ECTS) ZAJĘCIA BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ONLINE - DEDYKOWANY PLIK TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82064ecbdcad43e8a52fd5887b3a89e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e76255d-73fc-4616-8798-a9b38138f334&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Absolwent ma wiedzę na temat założeń studiów z pracy socjalnej, obejmującą terminologię i teoretyczne modele wsparcia (religijny, medyczny, społeczny i kulturowy); K_W03. W2. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy socjalnej. K_W06. W3: Absolwent ma wiedzę na temat systemów podejścia do osób niesamodzielnych u kresu życia w kontekście teoretycznych modeli wsparcia społecznego i opieki K_W08. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Absolwent ma umiejętności rozpoznawania i interpretowania zjawisk społecznych ─ ukazujące ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki społecznej, pracy socjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych. K_U02 U2. Absolwent ma umiejętności pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi specjalistami i wolontariuszami opieki paliatywnej, a także z rodzicami i rodzinami. K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Absolwent ma wrażliwość na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i wspierające w opiece paliatywnej. K_K02 K2. Absolwent posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się. K_K03 |
Metody dydaktyczne: | - konwersatorium, dyskusje i ćwiczenia z elementami wykładu problemowego - prezentacje ppt - studium dobrych praktyk i indywidualnych przypadków - różne formy grupowych dyskusji i wymiany doświadczeń - indywidualna refleksja połączona z esejem na temat kresu życia ZAJĘCIA BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ONLINE - DEDYKOWANY PLIK TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82064ecbdcad43e8a52fd5887b3a89e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e76255d-73fc-4616-8798-a9b38138f334&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów pracy socjalnej w świat pojęć: opieka paliatywna, ruch hospicyjny, opieka paliatywno-hospicyjna, opieka u kresu życia, integracja opieki, towarzyszenie w żałobie. Konwersatorium będzie ukazywać szczególnie pozamedyczne aspekty opieki paliatywnej, zadania pracowników socjalnych, pedagogów i innych specjalistów z zakresu nauk społecznych. Omówione będą problemy społeczne, emocjonalne i duchowe pacjentów u kresu życia i rodzin obciążonych opieką i pogrążonych w żałobie. W zarysie zostanie przedstawione edukacja społeczna na temat opieki u schyłku życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie studentów w świat pojęć: ruch hospicyjny, opieka paliatywna, opieka paliatywno-hospicyjna, opieka u kresu życia (end-of-life care), zintegrowanie opieki; pomoc po stracie i towarzyszenie w żałobie. Zajęcia będą miały na celu ukazanie pozamedycznych aspektów opieki paliatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem integracji opiekunów rodzinnych i społeczności lokalnej w procesie opieki. Ukazane zostaną zadania pedagogów i innych specjalistów z zakresu nauk społecznych (psycholog, pracownik socjalny). Zostaną wyjaśnione problemy społeczne, emocjonalne i duchowe pacjentów u kresu życia i rodzin obciążonych opieką i pogrążonych w żałobie. Przedstawione zostaną zasady pracy zespołu interdyscyplinarnego oraz szczególna rola edukacji społecznej i pracy socjalnej w opiece pod koniec życia i w procesie osierocenia. W zarysie zostanie przedstawione edukacja społeczna na temat opieki u schyłku życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu, zaangażowania szkół i społeczności lokalnych oraz zadań pedagogów specjalnych w tych działaniach. Bloki tematyczne: 1. Omówienie sylabusa przedmiotu, przedstawienie lektur obowiązkowych i dodatkowych. Prezentacja książki P.Krakowiak et al., Solidarni. Op ieka paliatywno-hospicyjna w Polsce, Gdańsk 2015 (dostępnej online dla studentów). Wprowadzenie w zagadnienia opieki paliatywnej(OP); podział zadań w ramach omawiania przedmiotu i propozycja utworzenie grup zajmujących się poszczególnymi elementami OP-prezentacje. 2. Prenatalna OP i możliwość współpracy z medycyną prenatalną i rodzicami oczekującymi dziecka niepełnosprawnego. 3. Pediatryczna OP i jej współdziałania z pedagogami specjalnymi w środowisku domowym i w instytucjach. 4. Domowa OP dla dorosłych, niepełnosprawność pacjentów OP i możliwości wsparcia społecznego chorych i rodzin. 5. Stacjonarna OP dla dorosłych – zadania dla pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych i wolontariuszy. 6. Wsparcie opiekunów rodzinnych w trakcie sprawowania OP- idea opieki wytchnieniowej/wyręczającej i dobre praktyki wsparcia emocjonalnego, duchowego i socjalnego. 7. Wolontariat w OP – prezentacja rozwoju, różnych form wolontariatu OP i dobrych praktyk współpracy z zespołami. 8. Pomoc po stracie i towarzyszenie w żałobie jako zadania OP – prezentacja form wsparcia po stracie dla różnych grup. 9. Integracja OP i opieki nad osobami u kresu życia jako zadanie dla środowiska lokalnego i przykłady skutecznej edukacji na temat potrzeb osób u kresu życia i ich bliskich. 10. Podsumowanie pracy grup odpowiedzialnych za 8 elementów omawianych na kolejnych spotkaniach w ramach konwersatorium. Przyjęcie przedstawionych i poprawionych prezentacji autorstwa kolejnych grup. Przedstawienie oceny z osobistych esejów opartych na analizie literatury dla wybranego tematu, z osobistą analizą własnej postawy studenta w odniesieniu do kresu ludzkiego życia, przeżytych strat i doświadczenia żałoby. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krakowiak Piotr, Wokół straty i żałoby. Jak sobie pomóc? Jak przyjść z pomocą, Toruń-Gdańsk 2022. James Sarah, Krakowiak Piotr, Mortality and loneliness: towards less-lonely grief, The Bloomsbury handbook of solitude, silence and loneliness / ed. by Julian Stern, Christopher A. Sink, Małgorzata Wałejko and Wong Ping Ho, London, Bloomsbury Academic : 2022, [2021], S. 310-322. dostępna w Teams Krakowiak P., Gaps in end-of-life care and lack of support for family carers in Poland and Central Eastern Europe, „Palliative Care and Social Practice”, 14, 2020, open access - dostępna w Teams Janowicz A. , P. Krakowiak, A. Stolarczyk (red.), Solidarni. Opieka paliatywno-hospicyjna w Polsce, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-940626-2-0. (biblioteka UMK, calość dostępna online w języku angielskim - dostępna w Teams : In Solidarity. Hospice-Palliative care in Poland, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-940626-3-7. Publikacja dostępna online pod: www.researchgate.net/publication/305637247 Literatura nieobowiązkowa - dodatkowa: J. Binnebesel, Z. Bohdan, P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Paczkowska, A. Stolarczyk (red.), Przewlekle chore dziecko w domu. poradnik dla rodziny i opiekunów, Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2012. (wybrane rozdziały) Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk, Fundacja Hospicyjna 2010. (wybrane rozdziały) Krakowiak Piotr, Wsparcie duchowo-religijne osób u kresu życia i ich bliskich, w: Dylematy etyczne i społeczne w trudnych sytuacjach medycznych początku i końca życia / pod red. Władysława Sinkiewicza, Małgorzaty Chudzińskiej i Grzegorza Grześka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2020, S. 195-214, ISBN 978-83-231-4431-1. Buss T., Lichodziejewska-Niemerko M.: Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki. Forum Medycyny Rodzinnej. 2(4): 277–285. https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/viewFile/10209/8709 dostępne online Dangel T et al: Pediatryczna domowa opieka paliatywna w Polsce 2013. dostępne online: https://www.termedia.pl/Pediatryczna-domowa-opieka-paliatywna-w-Polsce-2013-,59,25000,1,0.html Janowicz A. , P. Krakowiak, A. Paczkowska, B. Sikora, Zdrowa rozmowa. Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia i ich opiekunami, Gdańsk 2014, ISBN 978-83-931389-7-5. Janowicz A. Opiekunowie rodzinni. Wyzwania i możliwości wsparcia. CeDeWu Warszawa; 2019. Krakowiak P., Praca socjalna w opiece u kresu życia na świecie i możliwości jej rozwoju w Polsce, Piel. Zdr. Publ. 2011, 1,3, 245–250. Available online Krakowiak P. The loneliness of family caregivers of home care patients in Poland. Inspirations from Carers UK in social education towards their inclusion and support. Paedagogia Christiana 2020; 45: 185–200, http://www.paedchrist.umk.pl/zeszyt/1/45/2020/the-loneliness-of-homecare-family-caregivers-in-poland-inspirationsfrom-carers-uk-regarding-social-education-fortheir-inclusion-and-support (Publikacja dostępna online) Krakowiak P., Wolontariat w opiece u kresu życia, Toruń 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Konwersatorium: W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2. Osiągnięte efekty uczenia podczas konwersatorium zostaną ocenione na podstawie zaliczonych co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) 2 elementów: INDYWIDUALNEGO ESEJU - WYSLANEGO DO DEDYKOWANEGO PLKU TEAMS, PREZENTACJI PPT i jej grupowego/indywidualnego przedstawienia w oparciu o WYBRANY DZIAŁ OP po analizie literatury przedmiotu i dobrych praktyk opieki paliatywnej w wybranej kategorii: Metoda oceniania uwzględnia: Wykorzystaną bibliografię polską i międzynarodową - 25% Struktura i prezentacja projektu prezentacji multimedialnej -25 % Merytoryczny poziom prezentowanych treści PPT i współpraca w grupie -25% Ocena kompetencji zaprezentowania treści w AUTORSKIM eseju -25 % Kryteria oceniania przedstawionej, poprawionej i uzupełnionej prezentacji multimedialnej PPT i ESEJU umieszonych w plikach Teams będzie oceniona: Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.