Rewalidacja osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-208-oPSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Rewalidacja osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs podstawowy z pedagogiki specjalnej. Ukończony kurs podstawowy z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną - oligofrenopedagogiki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | KONWERSATORIUM 30 godzin = kontakt bezpośredni podczas zajęć 30 godzin = praca własna studenta i przygotowanie do zajęć i zadań zespołowych ŁĄCZNIE: 60 godzin (2 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada wiedzę o nieprawidłowościach rozwoju człowieka oraz i/lub jego funkcjonowania w różnych okresach życia i fazach dorosłości; zna etiologię zaburzeń rozwoju i/lub funkcjonowania i ich związek z istniejącą symptomatologią - K_W06 (S1A_W05); W2: Student posiada wiedzę o potrzebach osób dorosłych z niepełnosprawnością w tym niepełnosprawnością intelektualną oraz psychofizycznego oraz i/lub społecznego funkcjonowania, możliwościach rehabilitacyjnych, terapeutycznych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych tych osób; posiada wiedzę na temat regulacji prawnych wspierających rozwój i sytuację życiową człowieka wykazującego obecność odstępstw od ogólnie przyjętych standardów normy - K_W07 (H1A_W07, S1A_W05); W3: Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i o rządzących nimi prawidłowościach, posiada wiedzę o procesie integracji społecznej osób z zaburzeniami rozwoju oraz psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania; zna obszary i aspekty normalizacji ich środowiska życia i wychowania - K_W09 (S1A_W04, H1A_W05); W4: Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz zachodzących między nimi relacjach; zna mechanizmy i obszary społecznego wykluczenia; - K_W10 (S1A_W02, S1A_W03); W5: Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w pracy z człowiekiem dorosłym z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzenia psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania - K_W22 (S1A_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi dostosować realizowane działania do deficytów rozwojowych i/lub funkcjonalnych człowieka dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach jego dorosłości (wczesnej, średniej i późnej), na podstawie wiedzy o zaburzeniach rozwojowych i/lub funkcjonalnych; potrafi opracować zadania rehabilitacyjne, socjalizacyjne, wspomagające rozwój dla osoby z niepełnosprawnością oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania i jej środowiska K_U04 ( S1A_U05); U2: Student potrafi animować prace nad rozwojem dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, potrafi motywować osobę z zaburzeniami w rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania w procesie rehabilitacji, terapii, socjalizacji i w innych możliwych obszarach jej aktywności indywidualnej i społecznej K_U14( S1A_U06); U3: Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności; dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych w zakresie rewalidacji dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną - K_U15 ( S1A_U05, S1A_U06); U4: Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych K_U16 (H1A_U05); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KS1: Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie rewalidacji dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną - K_K04 (S1A_K07); KS2: Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; rozumie i respektuje dylematy etyczne i moralne związane z pracą pedagoga specjalnego K_K06 (S1A_K04, S1A_K06, H1A_K04); |
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa, analizy treści, studium przypadku, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - tekst programowany |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma charakter teoretyczno-praktyczny. Składa się z bloków teorii oraz praktyki związanej z problematyką rewalidacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach dorosłości (wczesnej, średniej i późnej) Bloki teretycznej uwzględniają analizę literatury specjalistycznej i innych źródeł danych, bloki praktyczne uwzględnią realizację i analizy studiów przypadków |
Pełny opis: |
Przedmiot w części teoretyczne umożliwi poznanie problemów niepełnosprawności osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w modelu biopsychospołecznym, rozwojowym i kulturowym. Przedmiot stworzy możliwości poznania potencjału i ograniczenia funkcjonowania osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną pojawiającą się w różnych fazach dorosłości (uwzględniając wiek rozwojowy, wczesną, średnią i późną dorosłość) Przedmiot umożliwi poznanie potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie edukacji, wsparcia rehabilitacyjnego, pracy Przedmiot umożliwi poznanie różnorodnych więzi osób z niepełnosprawnością oraz poznanie struktur obecności osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura: |
1. Antoszewska B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., (2014) Porozmawiajmy o starości. UWM, Olsztyn 2. Aupetit H. (1999) Choroba Alzheimera. W.A.B. Warszawa 3. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2015), Niepełnosprawność mężczyzny a możliwości i ograniczenia w realizowaniu roli ojca, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych tom 20 1/2015 4. Borowska-Beszta B. (2013) Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju. UMK, Toruń 5. Campbell R. (1978) Perspectives on Adult Career Development and Guidance (wybrane materiały przyniesione i tłumaczone z języka ang. przez prowadzącą) 7. Cytowska B., (2011) (red.) Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Wyd. A. Marszałek, Toruń 8. Cytowska B. (2014) Trudne drogi adaptacji. Impuls, Kraków 9. Ćwirynkało K., Żyta A. (2015), Kobieta z niepełnosprawnością intelektualną jako matka- problematyka wsparcia, Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 18/2015 10. Ćwirynkało K., Borowska-Beszta B., Bartnikowska U., (2016) Masculinity as defined by males self -advocates with intellectual disabilities :a focus group research report. (in) International Journal of Psycho-Educational Sciences Vol. 5 no. 3 pp. 105-120 /repozytorium UMK/ Ćwirynkało K., Borowska-Beszta B., Bartnikowska U., (2016) Masculinity and intellectual disability : a review of theoretical concepts and research (in) International Journal of Psycho-Educational Sciences Vol. 5 no. 2 pp. 36-50 /repozytorium UMK/ 11. Głodkowska J., Giryński A. (red) (2006) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa 12. Hoppe E., Walczak K., Trzcińska H. (2015), Postrzeganie własnej i cudzej kobiecości w niepełnosprawności, w: red. Janocha W., Zielińska- Król K. (2015), Kobiecość a niepełnosprawność, Wydawnictwo KUL, Lublin 13. Klimczak J. (2015), Wokół kategorii kobiecego piękna. O kobietach niepełnosprawnych w kulturze popularnej, w: red. Janocha W., Zielińska- Król K. (2015), Kobiecość a niepełnosprawność, Wydawnictwo KUL, Lublin 14. Kościelska, M. (2004). Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co. 15. Krzemińska D., I. Lindyberg (2012) Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Impuls, Kraków 16. Marszałek L. (2006), Niepełnosprawność, kobiecość, rodzina, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa; 17. Rzedzicka K. Kobylańska A. (2003) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Impuls, Kraków 18. Zawiślak A., (2011) Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Diffin, Warszawa 19. E. Dubas. (2009) Etapy dorosłości i proces kształcenia (w: )Dorosły w procesie kształcenia (2009) red. A. Fabiś i B. Cyboran 20. Teksty anglojęzyczne przygotowane przez prowadzącą dr hab. Beatę Borowską-Besztę, Prof. UMK |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.