Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praca socjalna w Unii Europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-213-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0923) Praca socjalna i doradztwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna w Unii Europejskiej
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26ba2d602abe4688bca591cf9f678e4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=545ecbe0-8b5e-427f-8092-ddbcc9915f57&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Studenci rozpoczynający kurs powinni znać podstawowe zagadnienia dotyczące pracy socjalnej.


zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams


https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26ba2d602abe4688bca591cf9f678e4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=545ecbe0-8b5e-427f-8092-ddbcc9915f57&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324



Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium: 15 h (1ECTS)

Godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 15h


Samokształcenie: 15h

- czytanie literatury do przygotowania zajęć - 5h

- przygotowanie prezentacji i jej korekty i poprawki – 5h

- przygotowanie do udziału w zajęciach i refleksja po nich - 5h


WYKŁAD: Całkowity nakład pracy: 30h (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej oraz wybranych elementach systemu społecznego (edukacyjnych, politycznych, prawnych i gospodarczych) istotnych dla pomocy społecznej i pracy socjalnej K_W02

W2. Student ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi istotnymi dla realizacji zadań pomocy społecznej i pracy socjalnej w Polsce i w krajach EU K_W03

W3. Student ma wiedzę o głównych poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajach więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji w EU K_W12


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. S. potrafi prawidłowo dostrzegać, nazywać i interpretować procesy i zjawiska społeczne (pedagogiczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej K_U01;


U2. S. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych zjawisk i procesów społecznych (wychowawczych, politycznych, prawnych, gospodarczych) istotnych dla funkcjonowania pracy socjalnej i pomocy społecznej w EU K_U02.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. S. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01;


K2. S. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności przydatne w pracy socjalnej K_K06.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium i ćwiczenia,

dyskusja, praca grupowa, analiza przypadków,

publiczna prezentacja wniosków


zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams


https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26ba2d602abe4688bca591cf9f678e4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=545ecbe0-8b5e-427f-8092-ddbcc9915f57&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z praktyką pracy socjalnej w Unii Europejskiej i jej specyfiką w różnych jej krajach członkowskich. Będzie to dyskusja i prezentacja standardów pracy socjalnej w wybranych krajach Unii Europejskiej.

Pełny opis:

Przedmiot dotyczy zróżnicowanych wizji pomocy społecznej w Europie i ich kulturowych uwarunkowań. Ukazanie rozumienia w nich idei pomocy społecznej i organizacja systemów edukacji do pracy socjalnej oraz ich charakterystyka będzie pomocą w zrozumienia roli pracy socjalnej w społeczeństwach EU. Dodatkowo zostaną omówione wybrane rozwiązania w zakresie pracy socjalnej we wskazanych państwach UE. W pracy grupowej studenci zapoznają się z edukacją i praktyką pracy socjalnej w wybranych krajach EU. Prezentacja wyników i dyskusja będzie okazją do poznania dobrych praktyk pracy socjalnej w EU oraz porównania rozwiązań zagranicznych z właściwymi dla polskiego systemu pracy socjalnej.

Treści merytoryczne

1. Wprowadzenie w tematykę, prezentacja kluczowych pojęć, podział zadań.

2. Praca socjalna w wybranych krajach Unii Europejskiej, dokumenty i legislacja, praktyka PS z uwzględnieniem różnic pomiędzy grupami krajów EU.

3-4 Kraje północno-zachodniej Europy

5-6 Kraje południowej Europy

7-8-9 Kraje przyjęte do EU w wyniku procesu rozszerzenia Unii

10 Porównanie zaprezentowanych systemów z systemem polskim. Dyskusja na temat mechanizmów społecznych i możliwości ich wykorzystania w Polsce.

Literatura:

Literatura:

1. Ewa Chyłek, ABC Unii Europejskiej dla pracowników socjalnych, Warszawa 2013, PDF dostępny w plikach kursu na TEAMS - obowiązkowy podręcznik

2 P. Sałustowicz, Pomoc społeczna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały)

3. International Federation of Social Workers - Europe - zasoby online: https://www.ifsw.org/regions/europe/ (najnowsze badania i raporty online)

Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa):

1. M. Garbat, Zatrudnianie i rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością w Europie, Zielona Góra 2012.

2. A. Najmiec, Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy w państwach Unii Europejskiej, Warszawa 2007.

3. K. Sawicz, Analiza porównawcza jakości życia seniorów w wybranych krajach Unii Europejskiej, "Acta Universitatis Wratislaviensis" 2017, 23/4.

4. M. Kubiak, Formy opieki nad osobami starszymi w wybranych krajach Unii Europejskiej - porównania z Polską, "Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku" 2013, nr 25.

5. J. Kilian, A. Ćwirlej-Sozańska, A. Wiśniowska-Szurlej, A. Wilmowska-Pietruszyńska, System długoterminowej opieki domowej nad osobami starszymi w Polsce i wybranych krajach europejskich, "Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania", nr IV/2018(29).

6. J. Brągiel, A. Kurcz (red.), Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, Opole 2002.

7. M. Kolankiewicz, A. Zielińska, Polityka społeczna, służby socjalne i kształcenie pracowników socjalnych w Europie, Warszawa 1998.

8. J. Radwan-Pragłowski, K. Frysztacki, Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej, Katowice 1998.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Konwersatorium: W1, W2, W3, U1, K1;

Osiągnięte efekty uczenia podczas konwersatorium zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) prezentacji dotyczącej analizy wybranego kraju EU oraz pozytywnej oceny przygotowania prezentacji multimedialnej wg poniższych kryteriów:

Metoda oceniania uwzględnia:

Wykorzystaną bibliografię - 25%

Wykorzystaną literaturę uzupełniającą i dobre praktyki -25 %

Merytoryczny poziom zaprezentowanych treści -25%

Ocena kompetencji ustnego zaprezentowania treści -25 %

Kryteria oceniania dla pisemnych form prac zaliczeniowych i prezentacji, dotyczą wszystkich komponentów kolokwium. Jakość przygotowanie i przeprowadzenia prezentacji, akceptacja uwag i poprawek w końcowej prezentacji zarchiwizowanej w Teams.

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70 % ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny.

Praktyki zawodowe:

nie przewidziane

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Piotr Krakowiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26ba2d602abe4688bca591cf9f678e4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=545ecbe0-8b5e-427f-8092-ddbcc9915f57&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26ba2d602abe4688bca591cf9f678e4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=545ecbe0-8b5e-427f-8092-ddbcc9915f57&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26ba2d602abe4688bca591cf9f678e4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=545ecbe0-8b5e-427f-8092-ddbcc9915f57&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)