Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-303a-oPSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej oraz dydaktyki

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin w kontakcie + godziny potrzebne do przygotowania się do zajęć oraz egzaminu końcowego

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i pedagogice specjalnej rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

K_W08 student posiada podstawy wiedzy z zakresu metodyki niezbędnej dla kształcenia osoby ze specjalnymi/szczególnymi potrzebami edukacyjno-terapeutycznymi oraz i/lub socjalizacyjnymi; zna uwarunkowania wsparcia i pracy z rodzinami takich osób.

K_W12 student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście rozwoju osoby z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania, w tym problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

K_U15 student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności; dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

K_K03 student docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osoby z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania w społeczeństwie w okresie całego życia takiej osoby.

K_K05 student jest wrażliwy na potrzeby osób z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania, uznaje ich autonomię i podmiotowość; rozumie istotę i potrzebę integracji człowieka wykazującego odstępstwa od ogólnie przyjętych norm; prezentuje postawy pro integracyjne; docenia znacznie procesów normalizacyjnych w środowisku osób z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie studentom, funkcjonowanie dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej.

Pełny opis:

Wykład 30 g Zaliczenie: egzamin

1.Rys historyczny edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kształcenie integracyjne w polskim systemie edukacyjnym.

2.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w świetle nowych przepisów prawa.

3.Problematyka rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością umysłową.

Zjawisko ekskluzji społecznej wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin.

System wsparcia dzieci i ich rodzin.

4.Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w społeczności szkolnej: podmiotowość osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz problemy rozwojowe i adaptacyjne.

5.System wczesnej diagnozy oraz WWRD

6.Diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania - wybrane techniki diagnostyczne, np:

- Arkusz poznania ucznia szkoły specjalnej (J. Głodkowska),

- Profil osiągnięć ucznia (J. Kielin),

7.Planowanie pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i znacznym. Zasady konstruowania programów indywidualnych.

8.Kontrola i ocena wyników nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i znacznym.

9.Niepowodzenia szkolne i perspektywy wspierania uczniów: Uczeń z niepełnosprawnością jako uczeń trudny i metody ich zapobiegania

10.Wybrane metody pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie

11.Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych po zakończeniu edukacji:

- zawodowa: WTZ, ZPCH, ZAZ,

- mieszkaniowa i rodzinna: mieszkania chronione, DPS, itd.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

A. Olechowska,(2001), Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa

B. Grzyb (2013), Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, Kraków

G. Miłkowska, B. Olczak - Krzyżanowska (red.),(2008), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Kraków

Z. Gajdzica (red.),(2007), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne, Kraków

E. Jezierska-Wiejak, J.Malinowska, (2014), DZiecko w sytuacjach uczenia się. Konteksty i przestrzenie edukacyjne, Wrocław

R.Werning, B.Lutje-Klose,(2009), Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk

A. Lis-Kujawski, (2008), Moje "ja" i szkoła integracyjna, Kraków

J.Wyczesany (red.),(2014), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, Gdańsk

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - test prawda/ fałsz [15 pyt - 7pkt (dts), 8-9 (dst+), 10-11 pkt (db), 12-13 (db+), 14-15 (bdb)

Przygotowanie prezentacji/ projektu na wskazany przez prowadzącego temat: oceniane będzie przygotowanie merytoryczne, wykorzystana literatura, sposób prezentacji projektu

Ocena z testu będzie stanowić 70% oceny końcowej

Ocena z prezentacji będzie stanowić 30 % oceny końcowej

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)