Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-303a-oPSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej oraz dydaktyki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin w kontakcie + godziny potrzebne do przygotowania się do zajęć oraz egzaminu końcowego |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i pedagogice specjalnej rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. K_W08 student posiada podstawy wiedzy z zakresu metodyki niezbędnej dla kształcenia osoby ze specjalnymi/szczególnymi potrzebami edukacyjno-terapeutycznymi oraz i/lub socjalizacyjnymi; zna uwarunkowania wsparcia i pracy z rodzinami takich osób. K_W12 student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście rozwoju osoby z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania, w tym problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U15 student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności; dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K_K03 student docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osoby z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania w społeczeństwie w okresie całego życia takiej osoby. K_K05 student jest wrażliwy na potrzeby osób z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania, uznaje ich autonomię i podmiotowość; rozumie istotę i potrzebę integracji człowieka wykazującego odstępstwa od ogólnie przyjętych norm; prezentuje postawy pro integracyjne; docenia znacznie procesów normalizacyjnych w środowisku osób z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie studentom, funkcjonowanie dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej. |
Pełny opis: |
Wykład 30 g Zaliczenie: egzamin 1.Rys historyczny edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kształcenie integracyjne w polskim systemie edukacyjnym. 2.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w świetle nowych przepisów prawa. 3.Problematyka rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością umysłową. Zjawisko ekskluzji społecznej wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin. System wsparcia dzieci i ich rodzin. 4.Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w społeczności szkolnej: podmiotowość osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz problemy rozwojowe i adaptacyjne. 5.System wczesnej diagnozy oraz WWRD 6.Diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania - wybrane techniki diagnostyczne, np: - Arkusz poznania ucznia szkoły specjalnej (J. Głodkowska), - Profil osiągnięć ucznia (J. Kielin), 7.Planowanie pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i znacznym. Zasady konstruowania programów indywidualnych. 8.Kontrola i ocena wyników nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i znacznym. 9.Niepowodzenia szkolne i perspektywy wspierania uczniów: Uczeń z niepełnosprawnością jako uczeń trudny i metody ich zapobiegania 10.Wybrane metody pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie 11.Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych po zakończeniu edukacji: - zawodowa: WTZ, ZPCH, ZAZ, - mieszkaniowa i rodzinna: mieszkania chronione, DPS, itd. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa A. Olechowska,(2001), Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa B. Grzyb (2013), Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, Kraków G. Miłkowska, B. Olczak - Krzyżanowska (red.),(2008), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Kraków Z. Gajdzica (red.),(2007), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne, Kraków E. Jezierska-Wiejak, J.Malinowska, (2014), DZiecko w sytuacjach uczenia się. Konteksty i przestrzenie edukacyjne, Wrocław R.Werning, B.Lutje-Klose,(2009), Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk A. Lis-Kujawski, (2008), Moje "ja" i szkoła integracyjna, Kraków J.Wyczesany (red.),(2014), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, Gdańsk Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - test prawda/ fałsz [15 pyt - 7pkt (dts), 8-9 (dst+), 10-11 pkt (db), 12-13 (db+), 14-15 (bdb) Przygotowanie prezentacji/ projektu na wskazany przez prowadzącego temat: oceniane będzie przygotowanie merytoryczne, wykorzystana literatura, sposób prezentacji projektu Ocena z testu będzie stanowić 70% oceny końcowej Ocena z prezentacji będzie stanowić 30 % oceny końcowej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.