Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka pracy w zamkniętych zakładach resocjalizacyjno-karnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-310-rPSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy w zamkniętych zakładach resocjalizacyjno-karnych
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe 30

2. Godziny pracy własnej studenta 15

3. Godziny poświęcone na przygotowanie do zaliczenia 15

Ogółem godzin przewidzianych na pracę studenta 30 = 1pkt ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Symbol z macierzy: K_W06 (S1A_W05), K_W07 (H1A_W07)

K_W19 (H1A_W04)


Wiedza: Student:

• Posiada wiedzę o zaburzeniach w zachowaniu i niedostosowaniu społecznym oraz zna etiologię zaburzeń funkcjonowania

• Posiada wiedze na temat działalności resocjalizacyjnej dostosowanej do zakresu zaburzeń i potrzeb osób niedostosowanych społecznie

• ma wiedzę o metodyce pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, o strategiach, procedurach i formach oddziaływań stosowanych w warunkach izolacji


Efekty uczenia się - umiejętności:

Symbol z macierzy: K_U02 (H1A_U04), K_U04, K_U12


Umiejętności: student:

• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w zachowaniu

• Potrafi dostosować realizowane działania do zaburzeń w zachowaniu ujawnianych przez osoby niedostosowane,

• potrafi opracować zadania resocjalizacyjne adresowane do osób z zaburzeniami w zachowaniu

• potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i strategii oddziaływań resocjalizacyjnych do realizacji zadań związanych z readaptacją społeczną osób przebywających w warunkach izolacji


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Symbol z macierzy: K_K03 (S1A_K01), K_K06 ( H1A_K04)

(S1A_U06, S1A_U07)

Kompetencje społeczne: Student:

• Jest gotowy do podejmowania działań związanych z różnymi formami działalności resocjalizacyjnej a w szczególności do opracowania poszczególnych etapów diagnozy.

• ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, rozumie i respektuje dylematy etyczne i moralne związane z pracą pedagoga w zakresie resocjalizacji


Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeniowa

Metoda klasyczna problemowa


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Celem realizacji treści przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wiedzą na temat oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach karnych oraz zakładach poprawczych a także z formami, środkami i metodami stosowanymi w pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, w szczególności w odniesieniu do wybranych grup sprawców przestępstw

Pełny opis:

Konwersatoria

1. Podstawowe pojęcia z obszaru pedagogiki penitencjarnej i metodyki pracy resocjalizacyjnej oraz penitencjarnej

2. Usytuowanie metodyki resocjalizacji w systemie nauk

3. Rodzaje i typy placówek resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym

4. Zasady umieszczania w placówkach zamkniętych

5. Specyfika pobytu w warunkach izolacji ze szczególnym uwzględnieniem procesów zakłócających proces resocjalizacji penitencjarnej

6. Cele i zadania pracy resocjalizacyjno - penitencjarnej w zakładach poprawczych, karnych i aresztach śledczych

7. Diagnoza i jej etapy. Prognoza resocjalizacyjno- penitencjarna

8. Strategie i metody oddziaływań resocjalizacyjnych i penitencjarnych adresowane do różnych kategorii sprawców

9. Oddziaływania resocjalizacyjno- penitencjarne uwzględniające stan osobowości podopiecznego

11. Formy oddziaływań penitencjarne

12. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i penitencjarnych wobec osadzonych wymagających szczególnych oddziaływań

13. Zasady działania pomocowego w sytuacjach kryzysowych

Literatura:

1. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizująca. Gdańsk 2003

2. Machel H. 1994. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk

3. Górski S., 1985. Metodyka resocjalizacji. Warszawa

4.Urban B., Stanik J., 2007. Resocjalizacja. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa

5. Pytka L., 1995. Pedagogika resocjalizacyjna. Wydawnictwo WSPS. Warszawa

6. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Warszawa

7. Ciosek M., 1996. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk

8.,Przybyliński, 2006. Podkultura więzienna. Kraków

9. H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski. 2008, Kraków

10. Marczak M., 2009. Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną. Gdańsk

11. Opora R., Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie.Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010

Efekty uczenia się:

Symbol z macierzy: K_W06 (S1A_W05), K_W07 (H1A_W07)

K_W19 (H1A_W04)

Wiedza: Student:

• Posiada podstawową o zaburzeniach w zachowaniu i niedostosowaniu społecznym oraz zna etiologię zaburzeń funkcjonowania

• Posiada wiedze na temat działalności resocjalizacyjnej dostosowanej do zakresu zaburzeń i potrzeb osób niedostosowanych społecznie

• ma elementarną wiedzę o metodyce pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, o strategiach, procedurach i formach oddziaływań stosowanych w warunkach izolacji

Symbol z macierzy: K_U02 (H1A_U04), K_U04, K_U12

Umiejętności: student:

• potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w zachowaniu

• Potrafi dostosować realizowane działania do zaburzeń w zachowaniu ujawnianych przez osoby niedostosowane,

• potrafi opracować zadania resocjalizacyjne adresowane do osób z zaburzeniami w zachowaniu

• potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i strategii oddziaływań resocjalizacyjnych do realizacji zadań związanych z readaptacją społeczną osób przebywających w warunkach izolacji

Symbol z macierzy: K_K03 (S1A_K01), K_K06 ( H1A_K04)

(S1A_U06, S1A_U07)

Kompetencje społeczne: Student:

• Jest gotowy do podejmowania działań związanych z różnymi formami działalności resocjalizacyjnej a w szczególności do opracowania poszczególnych etapów diagnozy.

• ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, rozumie i respektuje dylematy etyczne i moralne związane z pracą pedagoga w zakresie resocjalizacji

Metody i kryteria oceniania:

W roku akademickim 2020/21 zajęcia odbywać się będą w trybie synchronicznym i asynchronicznym. 30 godzin konwersatoryjnych odbywać się będzie w trybie synchronicznym w aplikacji Teams. Zaliczenie odbywać się będzie w sposób synchroniczny w aplikacji Teams (zaliczenie ustne)

Aktywny udział w dyskusji – liczba głosów w dyskusji.

Liczba punktów uzyskanych na zaliczeniu pisemnym

Pozytywne zaliczenie kolokwium i aktywność na zajęciach jako forma zaliczenia konwersatoriów.

Kolokwium zaliczeniowe (konwersatoria) obejmuje 5 pytań odnoszące się do: W06, W07, W19.

Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 60%punktów.

Aktywność – K03, K06

Praktyki zawodowe:

Brak wskazań.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)