Metodyka pracy w zamkniętych zakładach resocjalizacyjno-karnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-310-rPSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w zamkniętych zakładach resocjalizacyjno-karnych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe 30 2. Godziny pracy własnej studenta 15 3. Godziny poświęcone na przygotowanie do zaliczenia 15 Ogółem godzin przewidzianych na pracę studenta 30 = 1pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Symbol z macierzy: K_W06 (S1A_W05), K_W07 (H1A_W07) K_W19 (H1A_W04) Wiedza: Student: • Posiada wiedzę o zaburzeniach w zachowaniu i niedostosowaniu społecznym oraz zna etiologię zaburzeń funkcjonowania • Posiada wiedze na temat działalności resocjalizacyjnej dostosowanej do zakresu zaburzeń i potrzeb osób niedostosowanych społecznie • ma wiedzę o metodyce pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, o strategiach, procedurach i formach oddziaływań stosowanych w warunkach izolacji |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Symbol z macierzy: K_U02 (H1A_U04), K_U04, K_U12 Umiejętności: student: • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w zachowaniu • Potrafi dostosować realizowane działania do zaburzeń w zachowaniu ujawnianych przez osoby niedostosowane, • potrafi opracować zadania resocjalizacyjne adresowane do osób z zaburzeniami w zachowaniu • potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i strategii oddziaływań resocjalizacyjnych do realizacji zadań związanych z readaptacją społeczną osób przebywających w warunkach izolacji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Symbol z macierzy: K_K03 (S1A_K01), K_K06 ( H1A_K04) (S1A_U06, S1A_U07) Kompetencje społeczne: Student: • Jest gotowy do podejmowania działań związanych z różnymi formami działalności resocjalizacyjnej a w szczególności do opracowania poszczególnych etapów diagnozy. • ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, rozumie i respektuje dylematy etyczne i moralne związane z pracą pedagoga w zakresie resocjalizacji |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa Metoda klasyczna problemowa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem realizacji treści przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wiedzą na temat oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach karnych oraz zakładach poprawczych a także z formami, środkami i metodami stosowanymi w pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, w szczególności w odniesieniu do wybranych grup sprawców przestępstw |
Pełny opis: |
Konwersatoria 1. Podstawowe pojęcia z obszaru pedagogiki penitencjarnej i metodyki pracy resocjalizacyjnej oraz penitencjarnej 2. Usytuowanie metodyki resocjalizacji w systemie nauk 3. Rodzaje i typy placówek resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym 4. Zasady umieszczania w placówkach zamkniętych 5. Specyfika pobytu w warunkach izolacji ze szczególnym uwzględnieniem procesów zakłócających proces resocjalizacji penitencjarnej 6. Cele i zadania pracy resocjalizacyjno - penitencjarnej w zakładach poprawczych, karnych i aresztach śledczych 7. Diagnoza i jej etapy. Prognoza resocjalizacyjno- penitencjarna 8. Strategie i metody oddziaływań resocjalizacyjnych i penitencjarnych adresowane do różnych kategorii sprawców 9. Oddziaływania resocjalizacyjno- penitencjarne uwzględniające stan osobowości podopiecznego 11. Formy oddziaływań penitencjarne 12. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i penitencjarnych wobec osadzonych wymagających szczególnych oddziaływań 13. Zasady działania pomocowego w sytuacjach kryzysowych |
Literatura: |
1. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizująca. Gdańsk 2003 2. Machel H. 1994. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 3. Górski S., 1985. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 4.Urban B., Stanik J., 2007. Resocjalizacja. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 5. Pytka L., 1995. Pedagogika resocjalizacyjna. Wydawnictwo WSPS. Warszawa 6. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Warszawa 7. Ciosek M., 1996. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 8.,Przybyliński, 2006. Podkultura więzienna. Kraków 9. H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski. 2008, Kraków 10. Marczak M., 2009. Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną. Gdańsk 11. Opora R., Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie.Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010 |
Efekty uczenia się: |
Symbol z macierzy: K_W06 (S1A_W05), K_W07 (H1A_W07) K_W19 (H1A_W04) Wiedza: Student: • Posiada podstawową o zaburzeniach w zachowaniu i niedostosowaniu społecznym oraz zna etiologię zaburzeń funkcjonowania • Posiada wiedze na temat działalności resocjalizacyjnej dostosowanej do zakresu zaburzeń i potrzeb osób niedostosowanych społecznie • ma elementarną wiedzę o metodyce pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, o strategiach, procedurach i formach oddziaływań stosowanych w warunkach izolacji Symbol z macierzy: K_U02 (H1A_U04), K_U04, K_U12 Umiejętności: student: • potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w zachowaniu • Potrafi dostosować realizowane działania do zaburzeń w zachowaniu ujawnianych przez osoby niedostosowane, • potrafi opracować zadania resocjalizacyjne adresowane do osób z zaburzeniami w zachowaniu • potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i strategii oddziaływań resocjalizacyjnych do realizacji zadań związanych z readaptacją społeczną osób przebywających w warunkach izolacji Symbol z macierzy: K_K03 (S1A_K01), K_K06 ( H1A_K04) (S1A_U06, S1A_U07) Kompetencje społeczne: Student: • Jest gotowy do podejmowania działań związanych z różnymi formami działalności resocjalizacyjnej a w szczególności do opracowania poszczególnych etapów diagnozy. • ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, rozumie i respektuje dylematy etyczne i moralne związane z pracą pedagoga w zakresie resocjalizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
W roku akademickim 2020/21 zajęcia odbywać się będą w trybie synchronicznym i asynchronicznym. 30 godzin konwersatoryjnych odbywać się będzie w trybie synchronicznym w aplikacji Teams. Zaliczenie odbywać się będzie w sposób synchroniczny w aplikacji Teams (zaliczenie ustne) Aktywny udział w dyskusji – liczba głosów w dyskusji. Liczba punktów uzyskanych na zaliczeniu pisemnym Pozytywne zaliczenie kolokwium i aktywność na zajęciach jako forma zaliczenia konwersatoriów. Kolokwium zaliczeniowe (konwersatoria) obejmuje 5 pytań odnoszące się do: W06, W07, W19. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 60%punktów. Aktywność – K03, K06 |
Praktyki zawodowe: |
Brak wskazań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.