Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Negocjacje i mediacje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-313-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Negocjacje i mediacje
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Kompetencje nabyte w poprzednich latach studiów z zakresu tzw. kompetencji miękkich (komunikacja interpersonalna, asertywność)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta wynosi 50 godzin i uwzględnia:

1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30 godz.

2) Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 20 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/Studentka:

- zna metody mediacji i negocjacji, które w pracy z jednostkom, grupom i środowiskiem wzmacniają, lub przywracają zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie K_W07


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/Studentka:

- umie właściwie komunikować się w procesie mediacji i negocjacji oraz tworzyć konstruktywne, pomocowe relacje z osobami, grupami i środowiskami K_U08

- umie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej role mediatora lub negocjatora K_U15

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

- jest gotów/gotowa określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu mediacji i negocjacji K_K01

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- okrągłego stołu
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot „Negocjacje i mediacje” ma dostarczyć wiedzy teoretycznej i proceduralnej z zakresu alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów.

Pełny opis:

I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach:

- techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy

- komunikacja niewerbalna

II. Konflikt

- definicja konfliktu

- fazy i dynamika konfliktu

- style radzenia sobie z konfliktem

III. Mediator

- rola i osobowość

- kompetencje

IV. Mediacje w pracy socjalnej

- pojęcie „mediacji”

- cele, funkcje i zakres mediacji

- zasady i standardy mediacji

- przebieg mediacji

- procedury prawne i organizacyjne mediacji

V. Negocjacje

- pojęcie, zasady i zakres

- fazy procesu negocjacji

- techniki i style w negocjacjach

VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach

- bezstronność, neutralność i poufność

- wybrane kodeksy etyczne

VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji

- kontrakt w pracy pracownika socjalnego

- diagnostyka środowiskowa (zasoby, relacje w rodzinie, obszary wymagające wsparcia i zmiany)

- rodzina w kryzysie

- praca z „trudnym klientem”

Literatura:

Bargiel-Matusiewicz, K. (2010). Negocjacje i mediacje. PWE

Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP

Eicher, J. (1995). Sztuka komunikowania się. PWN

Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (1994). Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE

Haman, W., Gut, J. (1998). Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Kontrakt.

Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować.

Karras, G. (1991). Dobić targu. Sopot: Businessman

Moore, Ch. Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Wolters Kluwer

Nęcki, Z. (1991). Negocjacje w biznesie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu

Podobas, I. (2014). Negocjacje i mediacje w pracy socjalnej. Nowa Praca Socjalna

Praca zbiorowa, red. Smarzyńska, Morek. Mediacje. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer

Rządca, R., Wujec, P. (1998). Negocjacje. Warszawa: PWE

Ury, W. (1994). Odchodząc od nie. Warszawa: PWE

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENIANIA

- sprawdzanie obecności

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

- ocena kompetencji w obszarze prowadzenia mediacji/negocjacji

KRYTERIA OCENY

Ocena końcowa stanowi średnią ważona ocen cząstkowych, na ocenę kursu składają się następujące elementy:

Kompetencje w zakresie prowadzenia mediacji/negocjacji w scence problemowej, w tym: etapy mediacji/negocjacji, sposoby komunikacji z klientem, postawa wobec klienta, efekt podjętych działań - 50%

przedstawienie prezentacji grupie - 40%

aktywność na zajęciach – 10%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Aksamit
Prowadzący grup: Emilia Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot „Negocjacje i mediacje” ma dostarczyć wiedzy teoretycznej i proceduralnej z zakresu alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów.

Pełny opis:

I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach:

- techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy

- komunikacja niewerbalna

II. Konflikt

- definicja konfliktu

- fazy i dynamika konfliktu

- style radzenia sobie z konfliktem

III. Mediator

- rola i osobowość

- kompetencje

IV. Mediacje w pracy socjalnej

- pojęcie „mediacji”

- cele, funkcje i zakres mediacji

- zasady i standardy mediacji

- przebieg mediacji

- procedury prawne i organizacyjne mediacji

V. Negocjacje

- pojęcie, zasady i zakres

- fazy procesu negocjacji

- techniki i style w negocjacjach

VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach

- bezstronność, neutralność i poufność

- wybrane kodeksy etyczne

VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji

- kontrakt w pracy pracownika socjalnego

- diagnostyka środowiskowa (zasoby, relacje w rodzinie, obszary wymagające wsparcia i zmiany)

- rodzina w kryzysie

- praca z „trudnym klientem”

Literatura:

Bargiel-Matusiewicz, K. (2010). Negocjacje i mediacje. PWE

Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP

Eicher,J. (1995). Sztuka komunikowania się. PWN

Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (1994). Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE

Haman, W., Gut,J. (1998). Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Kontrakt.

Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować.

Karras, G. (1991). Dobić targu. Sopot:Businessman

Moore, Ch. Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Wolters Kluwer

Nęcki, Z. (1991). Negocjacje w biznesie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu

Podobas, I. (2014). Negocjacje i mediacje w pracy socjalnej. Nowa Praca Socjalna

Praca zbiorowa, red. Smarzyńska, Morek. Mediacje. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer

Rządca, R., Wujec, P. (1998). Negocjacje. Warszawa: PWE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Kaźmierczak
Prowadzący grup: Janusz Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot „Negocjacje i mediacje” ma dostarczyć wiedzy teoretycznej i proceduralnej z zakresu alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów,w szczególności mediacji.

Pełny opis:

I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach:

- techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy

- komunikacja niewerbalna

II. Konflikt

- definicja konfliktu

- fazy i dynamika konfliktu

- style radzenia sobie z konfliktem

III. Mediator

- rola i osobowość

- kompetencje

-zadania mediatora

IV. Mediacje w pracy socjalnej

- pojęcie „mediacji”

- cele, funkcje i zakres mediacji

- zasady i standardy mediacji

- przebieg mediacji

- procedury prawne i organizacyjne mediacji

V. Negocjacje

- pojęcie, zasady i zakres

- fazy procesu negocjacji

- techniki i style w negocjacjach

VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach

- bezstronność, neutralność i poufność

- wybrane kodeksy etyczne

-wyzwania etyczne w pracy mediatora/mediatorki

VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji

- rodzina w kryzysie

- sytuacje szczególne w mediacji i sposoby radzenia sobie z nimi

Literatura:

1. Chełpa, Stanisław, Tomasz Witkowski. 2004. Psychologia konfliktów. Wrocław: Biblioteka Moderatora.

2. Deutsch, Morton, Peter T. Coleman (red.).2005. Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo UJ.

3. Moore, Christopher W. 2009. Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

4. M. Płucińska (red.).2014. Rozwiązywania sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

5. Matusiewicz-Bargiel K.2010. Negocjacje i mediacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN

6. Fisher R., Ury W.1991. Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE

7. Ury W.L.2006. Dochodząc do zgody. Wrocław: Biblioteka Moderatora.

8. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości, Warszawa 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Aksamit
Prowadzący grup: Emilia Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot „Negocjacje i mediacje” ma dostarczyć wiedzy teoretycznej i proceduralnej z zakresu alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów,w szczególności mediacji.

Pełny opis:

I. Kluczowe umiejętności komunikacyjne przydatne w mediacjach i negocjacjach:

- techniki skutecznej komunikacji – parafraza, pytania (linearne, cyrkularne, strategiczne i refleksyjne), aktywne słuchanie, rola ciszy

- komunikacja niewerbalna

II. Konflikt

- definicja konfliktu

- fazy i dynamika konfliktu

- style radzenia sobie z konfliktem

III. Mediator

- rola i osobowość

- kompetencje

-zadania mediatora

IV. Mediacje w pracy socjalnej

- pojęcie „mediacji”

- cele, funkcje i zakres mediacji

- zasady i standardy mediacji

- przebieg mediacji

- procedury prawne i organizacyjne mediacji

V. Negocjacje

- pojęcie, zasady i zakres

- fazy procesu negocjacji

- techniki i style w negocjacjach

VI. Etyka w mediacjach i negocjacjach

- bezstronność, neutralność i poufność

- wybrane kodeksy etyczne

-wyzwania etyczne w pracy mediatora/mediatorki

VII. Praktyczny wymiar mediacji i negocjacji

- rodzina w kryzysie

- sytuacje szczególne w mediacji i sposoby radzenia sobie z nimi

Literatura:

1. Chełpa, Stanisław, Tomasz Witkowski. 2004. Psychologia konfliktów. Wrocław: Biblioteka Moderatora.

2. Deutsch, Morton, Peter T. Coleman (red.).2005. Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo UJ.

3. Moore, Christopher W. 2009. Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

4. M. Płucińska (red.).2014. Rozwiązywania sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

5. Matusiewicz-Bargiel K.2010. Negocjacje i mediacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN

6. Fisher R., Ury W.1991. Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa: PWE

7. Ury W.L.2006. Dochodząc do zgody. Wrocław: Biblioteka Moderatora.

8. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości, Warszawa 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)