Superwizja w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-317-PRSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0923) Praca socjalna i doradztwo
|
Nazwa przedmiotu: | Superwizja w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Praca socjalna III rok s1- specjalności |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A3GWwb6yV4UUO_KoSMeDzJed8_axehqnh4POumcPAqk81%40thread.tacv2/conversations?groupId=88f07f44-988a-4ed4-aa27-951538c05cb4&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Superwizja w pracy socjalnej - wymagane są podstawy z pedagogiki społecznej i pracy socjalnej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia: 30h Godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 30h Samokształcenie: 30h - czytanie literatury do przygotowania zajęć - 10h - przygotowanie prezentacji i jej korekty i poprawki – 10h - przygotowanie do udziału w zajęciach i refleksja po nich - mini esej - 10h Ćwiczenia: Całkowity nakład pracy: 60h (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student ma wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi istotnymi dla realizacji zadań pomocy społecznej i pracy socjalnej w Polsce i w krajach EU K_W03 W2. Student ma wiedzę o przyczynach, przejawach i skutkach problemów człowieka, które zaburzają jego biologiczne, psychiczne i społeczne funkcjonowanie K_W06 W3. Student ma wiedzę na temat metod, technik i środków pomocy jednostkom, grupom i środowiskom w celu wzmocnienia, lub przywrócenia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie K_W07. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do rozstrzygania dylematów związanych z profesją pracownika socjalnego K_U07. U2. Student monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej K_U11. U3. potrafi inspirować pracowników socjalnych i ich podopiecznych do uczenia się przez całe życie K_U14. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego K_K02. K2. Student jest gotów do uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy socjalnej K_K04. |
Metody dydaktyczne: | - ćwiczenia z elementami konwersatorium problemowego (zadania na MS Teams) - prezentacje ppt - wspólne, krytyczne czytanie tekstów naukowych - studium dobrych praktyk i indywidualnych przypadków |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu praktyczną aplikację informacji na temat superwizji w pracy socjalnej, zarówno w odmianie pracy indywidualnej, jak i grupowej. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, jednak materiały umieszczane są na kanale w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A3GWwb6yV4UUO_KoSMeDzJed8_axehqnh4POumcPAqk81%40thread.tacv2/conversations?groupId=88f07f44-988a-4ed4-aa27-951538c05cb4&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Pełny opis: |
Wychodząc od definicji i struktur głównych metod superwizyjnych, omawiane będą w praktycznych ćwiczeniach relacje między superwizorem a pracownikiem socjalnym oraz główne sposoby zastosowanie superwizji w pracy socjalnej. Wskazane zostaną przykłady różnych formy superwizji: gry transakcyjne, praca nad biografią. Ukazanie elementów zarządzania superwizyjnego. Wykorzystanie superwizji w praktyce pomocy indywidualnej, a także w relacjach zespołowych, jako superwizja grupowa. Praktyczny charakter ćwiczeń ma na celu zachęcenie przyszłych absolwentów do korzystania z superwizji w pracy socjalnej. Szczegółowy opis przedmiotu - treści merytoryczne: I Koncepcje superwizji pracy socjalnej: 1.Superwizja znaczenia pojęcia; 2.Superwizja w polskiej pracy socjalnej; 3.Zakresy stosowania superwizji w pracy socjalnej; 4.Historyczne korzenie superwizji pracy socjalnej; 5.Superwizja metoda zarządzania pracą socjalną czy profesjonalnego rozwoju pracowników?; 6.Problem relacji między superwizorem a pracownikami korzystającymi z superwizji; 7.Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych; 8.Krytyczne poglądy na superwizję; 9.Poszukiwanie rozwiązań konfliktu między menedżerską a profesjonalną orientacją superwizji; 10.Koncepcje superwizji akceptujące konflikt między orientacją menedżerską a profesjonalną; 11.Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji II Procedury i zastosowania superwizji pracy socjalnej: 1.Indywidualna a grupowe formy superwizji; 2.Sesja superwizyjna; 3.Technika kontraktu; 4.Superwizja z perspektywy mocnych stron w pracy socjalnej; 5.Superwizja wobec stresu w pracy socjalnej; 6.Superwizja w przykładowych obszarach pomocy społecznej; 7.Superwizja kierowników III Gry transakcyjne w superwizji: 1.Superwizja w świetle analizy transakcyjnej Berne’a; 2.Gry superwizowanych; 3.Gry superwizorów; 4.Gry władzy; IV Superwizja jako praca nad biografią; 1.Miejsce biografii podmiotów superwizji w jej procesie; 2.Biografia klienta pomocy społecznej jako przedmiot pracy superwizji; 3.Znaczenie biografii pracownika socjalnego w superwizji; 4.Praca nad biografią superwizora; 5.Doświadczenia zachodnie a perspektywa rozwoju superwizji pracy socjalnej w Polsce V Elementy zarządzania superwizyjnego; 1.Warsztaty pracy z zespołem; 2.Trochę o zarządzaniu superwizyjnym; 3.Umiejętności interpersonalne 4. O negocjacji i mediacji, Wspieranie pracowników VI Praca z zespołem: 1.Czy zdobycie umiejętności tworzenia zespołu jest warte wysiłku?; 2.Czego ludzie potrzebują od swojej grupy?; 3.Postawy wobec zespołu; 4.Praca z zespołem; 5.Obserwacja relacji w grupie; 6.Analiza ról grupowych; 7.Komunikacja w zespole Wspólna debata na temat powyższych tematów na podstawie analizy tekstów: Superwizja Pracy Socjalnej, podręcznik pod redakcją Mirosława Grewińskiego i Bohdana Skrzypczaka, Warszawa 2013 - debata, wymiana doświadczeń, pytania i ilustracje dobrych praktyk superwizyjnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000. - Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, Warszawa 2014 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń. - Grewiński M., Skrzypczak B., Superwizja Pracy Socjalnej, Warszawa 2013 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń. - Henderson P., Holloway J., Millar A., Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, tłum. A. Sołtys, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. - Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń. - Szmagalski J. (red.), Superwizja Pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: - Piotr Domaradzki, Jerzy Krzyszkowski, Maciej Sosnowski, Aurelia Włoch. Superwizja pracy socjalnej dla praktyków (2016) WUŁ Łódź. - Hartey P., Komunikacja w grupie, Warszawa 2001. - Krzyszkowski J., Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. - Łabaj M., Superwizja (w) pracy socjalnej. W kierunku zmiany?, "Zeszyty Pracy Socjalnej" 2020, 25, z. 2, s: 111–116. - Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka. Kraków 2000. - Zuba R., Po co nam superwizja. W: www.terapia.rubikon.pl. Praca socjalna, dwumiesięcznik Instytutu Rozwoju Służb Społecznych (2003-2009). - Robbins S., Zachowania w organizacji, Warszawa 1998. - Seabury G. Ch., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ćwiczenie: W1, W2, U1, K1; Osiągnięte efekty uczenia podczas ćwiczeń zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) prezentacji PPT dotyczącej analizy wybranej formy superwizji, poprzedzonej lekturą, przygotowaniem i poprawą prezentacji multimedialnej, w celu umieszczenie jej w plikach Teams. Do zaliczenia będzie włączany także mini-esej dotyczący wykorzystania superwizji w dziedzinie Pracy Socjalnej opisywanej w Licencjacie Metoda oceniania uwzględniać będzie: Wykorzystaną bibliografię przedmiotu - 25% Wykorzystaną literaturę uzupełniającą i dobre praktyki -25 % Merytoryczny poziom zaprezentowanych treści -25% Ocena kompetencji ustnego zaprezentowania treści -25 % Kryteria oceniania weźmie pod uwagę jakość przygotowanie i przeprowadzenia prezentacji, akceptacja uwag i poprawek w końcowej prezentacji zarchiwizowanej w plikach MS Teams. Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70 % ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny. |
Praktyki zawodowe: |
nie wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kola | |
Prowadzący grup: | Anna Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Bochenek | |
Prowadzący grup: | Jarosław Bochenek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kola | |
Prowadzący grup: | Anna Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kola | |
Prowadzący grup: | Anna Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.