Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Superwizja w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-317-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0923) Praca socjalna i doradztwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Superwizja w pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Praca socjalna III rok s1- specjalności
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A3GWwb6yV4UUO_KoSMeDzJed8_axehqnh4POumcPAqk81%40thread.tacv2/conversations?groupId=88f07f44-988a-4ed4-aa27-951538c05cb4&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Superwizja w pracy socjalnej - wymagane są podstawy z pedagogiki społecznej i pracy socjalnej

Całkowity nakład pracy studenta:

Ćwiczenia: 30h

Godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 30h


Samokształcenie: 30h

- czytanie literatury do przygotowania zajęć - 10h

- przygotowanie prezentacji i jej korekty i poprawki – 10h

- przygotowanie do udziału w zajęciach i refleksja po nich - mini esej - 10h


Ćwiczenia: Całkowity nakład pracy: 60h (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student ma wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi istotnymi dla realizacji zadań pomocy społecznej i pracy socjalnej w Polsce i w krajach EU K_W03

W2. Student ma wiedzę o przyczynach, przejawach i skutkach problemów człowieka, które zaburzają jego biologiczne, psychiczne i społeczne funkcjonowanie K_W06

W3. Student ma wiedzę na temat metod, technik i środków pomocy jednostkom, grupom i środowiskom w celu wzmocnienia, lub przywrócenia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie K_W07.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do rozstrzygania dylematów związanych z profesją pracownika socjalnego K_U07.

U2. Student monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej K_U11.

U3. potrafi inspirować pracowników socjalnych i ich podopiecznych do uczenia się przez całe życie K_U14.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego K_K02.

K2. Student jest gotów do uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy socjalnej K_K04.


Metody dydaktyczne:

- ćwiczenia z elementami konwersatorium problemowego (zadania na MS Teams)

- prezentacje ppt

- wspólne, krytyczne czytanie tekstów naukowych

- studium dobrych praktyk i indywidualnych przypadków



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu praktyczną aplikację informacji na temat superwizji w pracy socjalnej, zarówno w odmianie pracy indywidualnej, jak i grupowej.

Zajęcia odbywają się stacjonarnie, jednak materiały umieszczane są na kanale w MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A3GWwb6yV4UUO_KoSMeDzJed8_axehqnh4POumcPAqk81%40thread.tacv2/conversations?groupId=88f07f44-988a-4ed4-aa27-951538c05cb4&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Pełny opis:

Wychodząc od definicji i struktur głównych metod superwizyjnych, omawiane będą w praktycznych ćwiczeniach relacje między superwizorem a pracownikiem socjalnym oraz główne sposoby zastosowanie superwizji w pracy socjalnej. Wskazane zostaną przykłady różnych formy superwizji: gry transakcyjne, praca nad biografią. Ukazanie elementów zarządzania superwizyjnego. Wykorzystanie superwizji w praktyce pomocy indywidualnej, a także w relacjach zespołowych, jako superwizja grupowa. Praktyczny charakter ćwiczeń ma na celu zachęcenie przyszłych absolwentów do korzystania z superwizji w pracy socjalnej.

Szczegółowy opis przedmiotu - treści merytoryczne:

I Koncepcje superwizji pracy socjalnej:

1.Superwizja znaczenia pojęcia;

2.Superwizja w polskiej pracy socjalnej;

3.Zakresy stosowania superwizji w pracy socjalnej;

4.Historyczne korzenie superwizji pracy socjalnej;

5.Superwizja metoda zarządzania pracą socjalną czy profesjonalnego rozwoju pracowników?;

6.Problem relacji między superwizorem a pracownikami korzystającymi z superwizji;

7.Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych;

8.Krytyczne poglądy na superwizję;

9.Poszukiwanie rozwiązań konfliktu między menedżerską a profesjonalną orientacją superwizji;

10.Koncepcje superwizji akceptujące konflikt między orientacją menedżerską a profesjonalną;

11.Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji

II Procedury i zastosowania superwizji pracy socjalnej:

1.Indywidualna a grupowe formy superwizji;

2.Sesja superwizyjna;

3.Technika kontraktu;

4.Superwizja z perspektywy mocnych stron w pracy socjalnej;

5.Superwizja wobec stresu w pracy socjalnej;

6.Superwizja w przykładowych obszarach pomocy społecznej;

7.Superwizja kierowników

III Gry transakcyjne w superwizji:

1.Superwizja w świetle analizy transakcyjnej Berne’a;

2.Gry superwizowanych;

3.Gry superwizorów;

4.Gry władzy;

IV Superwizja jako praca nad biografią;

1.Miejsce biografii podmiotów superwizji w jej procesie;

2.Biografia klienta pomocy społecznej jako przedmiot pracy superwizji; 3.Znaczenie biografii pracownika socjalnego w superwizji;

4.Praca nad biografią superwizora;

5.Doświadczenia zachodnie a perspektywa rozwoju superwizji pracy socjalnej w Polsce

V Elementy zarządzania superwizyjnego;

1.Warsztaty pracy z zespołem;

2.Trochę o zarządzaniu superwizyjnym;

3.Umiejętności interpersonalne

4. O negocjacji i mediacji, Wspieranie pracowników

VI Praca z zespołem:

1.Czy zdobycie umiejętności tworzenia zespołu jest warte wysiłku?;

2.Czego ludzie potrzebują od swojej grupy?;

3.Postawy wobec zespołu;

4.Praca z zespołem;

5.Obserwacja relacji w grupie;

6.Analiza ról grupowych;

7.Komunikacja w zespole

Wspólna debata na temat powyższych tematów na podstawie analizy tekstów: Superwizja Pracy Socjalnej, podręcznik pod redakcją Mirosława Grewińskiego i Bohdana Skrzypczaka, Warszawa 2013 - debata, wymiana doświadczeń, pytania i ilustracje dobrych praktyk superwizyjnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000.

- Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, Warszawa 2014 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń.

- Grewiński M., Skrzypczak B., Superwizja Pracy Socjalnej, Warszawa 2013 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń.

- Henderson P., Holloway J., Millar A., Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, tłum. A. Sołtys, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.

- Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013 - Dostępny w całości online i dostępny w plikach TEAMS tego przedmiotu - podstawowa publikacja wymagana na zajęciach i analizowana szczegółowo w ramach ćwiczeń.

- Szmagalski J. (red.), Superwizja Pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

- Piotr Domaradzki, Jerzy Krzyszkowski, Maciej Sosnowski, Aurelia Włoch. Superwizja pracy socjalnej dla praktyków (2016) WUŁ Łódź.

- Hartey P., Komunikacja w grupie, Warszawa 2001.

- Krzyszkowski J., Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej.

- Łabaj M., Superwizja (w) pracy socjalnej. W kierunku zmiany?, "Zeszyty Pracy Socjalnej" 2020, 25, z. 2, s: 111–116.

- Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka. Kraków 2000.

- Zuba R., Po co nam superwizja. W: www.terapia.rubikon.pl.

Praca socjalna, dwumiesięcznik Instytutu Rozwoju Służb Społecznych (2003-2009).

- Robbins S., Zachowania w organizacji, Warszawa 1998.

- Seabury G. Ch., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Ćwiczenie: W1, W2, U1, K1;

Osiągnięte efekty uczenia podczas ćwiczeń zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) prezentacji PPT dotyczącej analizy wybranej formy superwizji, poprzedzonej lekturą, przygotowaniem i poprawą prezentacji multimedialnej, w celu umieszczenie jej w plikach Teams.

Do zaliczenia będzie włączany także mini-esej dotyczący wykorzystania superwizji w dziedzinie Pracy Socjalnej opisywanej w Licencjacie

Metoda oceniania uwzględniać będzie:

Wykorzystaną bibliografię przedmiotu - 25%

Wykorzystaną literaturę uzupełniającą i dobre praktyki -25 %

Merytoryczny poziom zaprezentowanych treści -25%

Ocena kompetencji ustnego zaprezentowania treści -25 %

Kryteria oceniania weźmie pod uwagę jakość przygotowanie i przeprowadzenia prezentacji, akceptacja uwag i poprawek w końcowej prezentacji zarchiwizowanej w plikach MS Teams.

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70 % ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny.

Praktyki zawodowe:

nie wymagane

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kola
Prowadzący grup: Anna Kola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Bochenek
Prowadzący grup: Jarosław Bochenek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kola
Prowadzący grup: Anna Kola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kola
Prowadzący grup: Anna Kola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)