Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etnografia instytucji pedagogiki społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-324-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etnografia instytucji pedagogiki społecznej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Praca socjalna III rok s1-sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

15 godzin kontaktowych,

15 godzin przygotowanie do zajęć,

20 godzin przygotowanie projektu etnograficznego,

10 godzin przygotowanie referatu na zajęcia.


łącznie 60 h - 2 punkty ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma wiedzę o człowieku jako podmiocie myślącym i działającym, konstytuującym struktury społeczne oraz jego rozwoju biologicznym, psychicznym i społecznym - K_W05


Student ma wiedzę o normach i zasadach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) regulujących działania w pracy socjalnej i funkcjonowanie instytucji pomocy społecznej - K_W09



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i dla rozumienia ludzkich zachowań ich motywów, wzorców i uwarunkowań - K_U03


Student ma umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych zjawisk społecznych - K_U12


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K01


Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego - K_K02

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda projektów, referat, prezentacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- obserwacji
- projektu
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Celem kursu jest wprowadzenie studentów w istotę badań etnograficznych, poznanie ich głównych metod, sposobów interpretacji i prezentacji danych. Badania etnograficzne z powodzeniem wykorzystuje się w pedagogice i pracy socjalnej. Stanowią ważny element poznania sytuacji wychowawczych i pracy w głównych instytucjach pedagogiki społecznej.

Pełny opis:

1. Pedagogika społeczna jako główna subdyscyplina pedagogiki. Geneza pedagogiki społecznej. Przedmiot i główne pojęcia pedagogiki społecznej. Podstawowe instytucje pedagogiki społecznej.

2. Etnografia: historia badań etnograficznych. Podstawowe zasady intensywnych badań terenowych.

3. Etnografia jako metoda i rezultat badań.

4. Zbieranie danych w terenie: obserwacja uczestnicząca, wywiad, studia przypadku, analiza danych zastanych, etnografia wizualna.

5. Porządkowanie danych (notatki terenowe, dziennik terenowy) i ich analiza. Etnograficzny opis/opowiadanie.

6. Instytucje pedagogiki społecznej a możliwości perspektywy etnograficznej.

7. Badania etnograficzne w projekcie socjalnym.

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Cichosz M., Lewicka M., Molesztak A., Animacja społeczno-kulturalna. Współczesne wyzwania Młodzież i seniorzy jako odbiorcy kultury, Kraków 2018.

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 1995.

Jamielniak D., Badania jakościowe T. 1 , rozdział 8 i 9, Warszawa 2012.

Yin R., Studium przypadku w badaniach naukowych, Kraków 2015.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I i II, Warszawa 2021.

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie projektu etnograficznego nt. wybranej instytucji pedagogiki społecznej,

Skala oceniania projektu: (ocena 0-5 pkt)

2. Obecność na zajęciach (maksymalnie 1 nieusprawiedliwiona nieobecność),

3. Wygłoszenie krótkiego referatu (1-2 osoby) na temat wybranej metody badań (ocena 0-5 pkt).

Praktyki zawodowe:

-----

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cukras-Stelągowska
Prowadzący grup: Joanna Cukras-Stelągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)