Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka wczesnej edukacji muzycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-324-PWs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka wczesnej edukacji muzycznej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 25


3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):20


4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk: 0

Efekty uczenia się - wiedza:

1. zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz ich zastosowania w odniesieniu do metodyki edukacji muzycznej [K_W01]


2. zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów z odniesieniem do edukacji muzycznej [K_W09]


3. ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych we wczesnej edukacji muzycznej [K_W16]

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z działalnością w obszarze edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i klasach I - III [K_U09]


2. student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych w obszarze wczesnej edukacji muzycznej; [K_U10]

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1.student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji muzycznej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [K_K01]


2. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny [K_K04]

Metody dydaktyczne:

• Burza mózgów


• Doświadczeniowe


• Problemowe


• Waloryzacyjne


• Dydaktyczne


• Słowne


• Ćwiczeniowe

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

1. Cele, formy i metody umuzykalniania

2. Systemy edukacji muzycznej

3. Organizacja i warsztat pracy nauczyciela zajęć umuzykalniających

4. Zasady muzyki- podstawowe zagadnienia

5. Podstawy choreografii

Pełny opis:

Bloki tematyczne:

1. wprowadzenie teoretyczne w problematykę z uwzględnieniem Podstawy Programowej

2. czytanie nut w kluczu wiolinowym i basowym w zakresie gamy C-dur

3. wprowadzenie rytów 2/4; 3/4; 4/4 - wyklaskiwanie rytów zgodnie z wartościami rytmicznymi

4. łączenie metod muzycznych z plastycznymi - warsztat

5. zajęcia z elementami tańca - budowanie prostych choreografii

6. budowanie prostych instrumentów perskusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku

7. warsztat metodyczny

Literatura:

1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005.

2. Bonna B., Wybrane problemy edukacji muzycznej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.

3. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000.

4. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.

5. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997.

6. Lasocki J. K., Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Kraków 1970.

7. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.

8. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.

9. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989.

10. Pytlak A., Podstawy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1977.

11. Regner H., Nasze dzieci i muzyka. Poradnik dla rodziców i wychowawców. WSiP, Warszawa 1995.

12. Suświłło M., Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001.

13. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.

14. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002

15. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997.

CIECHAN Zbigniew : Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów. - Warszawa : WSiP, 1990

16. Ławrowska R., Muzyka i ruch. - Warszawa : WsiP, 1991

17. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992

18. Smoczyńska-Nachtman U., Śpiewam, słucham, gram : repertuar i wskazówki dla nauczyciela. - Wyd. 2. - Warszawa : WsiP, 1997

19. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. - Warszawa : WSiP, 1998

20. Siedlecka B., Biliński W. (red.), Taniec w edukacji dzieci i młodzieży : podręcznik dla nauczycieli, Wrocław : Wydaw. AWF, 2003

Metody i kryteria oceniania:

OBECNOŚĆ 100 %

Formy zaliczenia:

czytanie nut w kluczu wiolinowym i basowym w zakresie gamy C-dur

wyklaskiwanie rytmów

fonogesty

poprowadzenie zajęć/ lekcji w oparciu o temat muzyczny z wykorzystaniem:

zabaw muzyczno- ruchowych z rekwizytem, piosenki lub zabawy ruchowa ze śpiewem: inscenizowanej, ilustracyjnej prostej formie tanecznej do utworu, grze na instrumentach - instrumentacja utworu (praca w grupach), opowieści muzycznej (praca 2-3 grup)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)