Metodyka wczesnej edukacji muzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-324-PWs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wczesnej edukacji muzycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):20 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk: 0 |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz ich zastosowania w odniesieniu do metodyki edukacji muzycznej [K_W01] 2. zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów z odniesieniem do edukacji muzycznej [K_W09] 3. ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych we wczesnej edukacji muzycznej [K_W16] |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z działalnością w obszarze edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i klasach I - III [K_U09] 2. student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych w obszarze wczesnej edukacji muzycznej; [K_U10] |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1.student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji muzycznej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [K_K01] 2. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny [K_K04] |
Metody dydaktyczne: | • Burza mózgów • Doświadczeniowe • Problemowe • Waloryzacyjne • Dydaktyczne • Słowne • Ćwiczeniowe |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
1. Cele, formy i metody umuzykalniania 2. Systemy edukacji muzycznej 3. Organizacja i warsztat pracy nauczyciela zajęć umuzykalniających 4. Zasady muzyki- podstawowe zagadnienia 5. Podstawy choreografii |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne: 1. wprowadzenie teoretyczne w problematykę z uwzględnieniem Podstawy Programowej 2. czytanie nut w kluczu wiolinowym i basowym w zakresie gamy C-dur 3. wprowadzenie rytów 2/4; 3/4; 4/4 - wyklaskiwanie rytów zgodnie z wartościami rytmicznymi 4. łączenie metod muzycznych z plastycznymi - warsztat 5. zajęcia z elementami tańca - budowanie prostych choreografii 6. budowanie prostych instrumentów perskusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku 7. warsztat metodyczny |
Literatura: |
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. 2. Bonna B., Wybrane problemy edukacji muzycznej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003. 3. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000. 4. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008. 5. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997. 6. Lasocki J. K., Wychowanie muzyczne w szkole, PWM, Kraków 1970. 7. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996. 8. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990. 9. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989. 10. Pytlak A., Podstawy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1977. 11. Regner H., Nasze dzieci i muzyka. Poradnik dla rodziców i wychowawców. WSiP, Warszawa 1995. 12. Suświłło M., Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. 13. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979. 14. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002 15. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997. CIECHAN Zbigniew : Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów. - Warszawa : WSiP, 1990 16. Ławrowska R., Muzyka i ruch. - Warszawa : WsiP, 1991 17. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992 18. Smoczyńska-Nachtman U., Śpiewam, słucham, gram : repertuar i wskazówki dla nauczyciela. - Wyd. 2. - Warszawa : WsiP, 1997 19. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. - Warszawa : WSiP, 1998 20. Siedlecka B., Biliński W. (red.), Taniec w edukacji dzieci i młodzieży : podręcznik dla nauczycieli, Wrocław : Wydaw. AWF, 2003 |
Metody i kryteria oceniania: |
OBECNOŚĆ 100 % Formy zaliczenia: czytanie nut w kluczu wiolinowym i basowym w zakresie gamy C-dur wyklaskiwanie rytmów fonogesty poprowadzenie zajęć/ lekcji w oparciu o temat muzyczny z wykorzystaniem: zabaw muzyczno- ruchowych z rekwizytem, piosenki lub zabawy ruchowa ze śpiewem: inscenizowanej, ilustracyjnej prostej formie tanecznej do utworu, grze na instrumentach - instrumentacja utworu (praca w grupach), opowieści muzycznej (praca 2-3 grup) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.