Kompetencje wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-331-PWs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje wychowawcze |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej 3. czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - zna kompetencje wychowawcze nauczyciela - wie czego dotyczą podstawowe wartości w procesie wychowania człowieka - zna sposoby rozwijania emocji małego dziecka, - wie czym jest, na czym polega, jakie są cele komunikacji interpersonalnej - zna metody wychowania - ma uporządkowaną wiedzę na temat stresu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi stworzyć katalog wartości do pracy wychowawczej z dzieckiem - potrafi rozpoznawać i nazywać emocje dziecka - potrafi stosować podstawowe narzędzia komunikacji - posiada umiejętność dbania o dobrostan swój i uczniów |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - rozumie i stosuje zasadę respektowania ustalonych i reguł i umów obowiązujących w grupie - docenia znajomość katalogu wzmocnień pozytywnych i negatywnych w wychowaniu dziecka - ma świadomość potrzeby rozwijania swoich kompetencji wychowawczych |
Metody dydaktyczne: | - oparte na słowie - oparte na obserwacji - oparte na działaniu - aktywizujące |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kompetencjami wychowawczymi nauczyciela, uświadomienie dlaczego trzeba je nieustannie rozwijać. Poznanie sprawdzonych metod wychowania i sposobów organizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego w przedszkolu i szkole |
Pełny opis: |
1. Kompetencje wychowawcze nauczyciela a prawo oświatowe 2. Wychowanie w duchu wartości- od czego zacząć 3. Prawa i obowiązki, katalog zasad i reguł obowiązujących w grupie – różne sposoby ich wizualizacji 4. Inteligencja emocjonalna dziecka - jak ją rozwijać 5. Komunikacja interpersonalna – czym jest, na czym polega, jakie są jej cele 6. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie 7. Metody wychowania – kary i nagrody 8. Umiejętność kontrolowania stresu- dobrostan nauczyciela i ucznia |
Literatura: |
1. Nowacki Tadeusz w. Kwalifikacje i autokreacja nauczycieli, Kompetencje współczesnego nauczyciela pod red. K. Żegnałka, Wydawnictwo WSP, Warszawa 2008, 2. Strykowski Wacław, Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wydawnictwo Empi2 3. Kozielecki Józef, Koncepcje psychologiczne człowieka ,Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995 4. Grzesiak Jan, Autoewaluacja wyznacznikiem kompetencji pedagogicznych współczesnego nauczyciela, Kompetencje współczesnego nauczyciela pod red. K. Żegnałka, Wydawnictwo WSP, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.