Dyslalia i alalia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-108-Ls2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Dyslalia i alalia |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość etapów rozwoju mowy dziecka. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obecność, aktywność, zaliczenie. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna klasyfikacje dyslalii. Student wie jakie są objawy i przyczyny dyslalii. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi pomóc osobie z dyslalia. Potrafi zastosować metody terapii. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest wrażliwy na potrzeby osób z dyslalią i alalią. |
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, film, studium przypadku, prezentacja, analiza literatury. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Zagadnienia obejmujące istotę, etiologię, diagnostykę oraz terapię logopedyczną - zasady, formy, metody i środki pracy specjalistycznej z osobami z dyslalia. |
Pełny opis: |
1. Dyslalia i alalia – istota, definicje, kryteria wspólne i różnicujące. 2. Etiologia dyslalii. 3. Klasyfikacje dyslalii. 4. Objawy dyslalii. 5. Terapia logopedyczna dyslalii- zasady, formy, metody i środki, metodyka. 6. Psychospołeczny aspekt terapii logopedycznej dzieci z dyslalia. |
Literatura: |
Demel G., Elementy logopedii, WSiP, Warszawa 1979. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole 1999. Hamerlińska-Latecka, Dyslalia. Psychospołeczny aspekt terapii logopedycznej. UKw, Bydgoszcz, 2012 Rodak H. Terapia dziecka z wadą wymowy, WUW, Warszawa, 2002 Skorek E. Oblicza wad wymowy, Zak, 2001 Sołtys-Chmielowicz A. Zaburzenia artykulacji, teoria i praktyka. Impuls, 2008 Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1983. Szachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1992. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium opisowe na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.