Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dyslalia i alalia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-108-Ls2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dyslalia i alalia
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość etapów rozwoju mowy dziecka.

Całkowity nakład pracy studenta:

Obecność, aktywność, zaliczenie.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna klasyfikacje dyslalii.

Student wie jakie są objawy i przyczyny dyslalii.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi pomóc osobie z dyslalia. Potrafi zastosować metody terapii.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest wrażliwy na potrzeby osób z dyslalią i alalią.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, film, studium przypadku, prezentacja, analiza literatury.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy

Skrócony opis:

Zagadnienia obejmujące istotę, etiologię, diagnostykę oraz terapię logopedyczną - zasady, formy, metody i środki pracy specjalistycznej z osobami z dyslalia.

Pełny opis:

1. Dyslalia i alalia – istota, definicje, kryteria wspólne i różnicujące.

2. Etiologia dyslalii.

3. Klasyfikacje dyslalii.

4. Objawy dyslalii.

5. Terapia logopedyczna dyslalii- zasady, formy, metody i środki, metodyka.

6. Psychospołeczny aspekt terapii logopedycznej dzieci z dyslalia.

Literatura:

Demel G., Elementy logopedii, WSiP, Warszawa 1979.

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole 1999.

Hamerlińska-Latecka, Dyslalia. Psychospołeczny aspekt terapii logopedycznej. UKw, Bydgoszcz, 2012

Rodak H. Terapia dziecka z wadą wymowy, WUW, Warszawa, 2002

Skorek E. Oblicza wad wymowy, Zak, 2001

Sołtys-Chmielowicz A. Zaburzenia artykulacji, teoria i praktyka. Impuls, 2008

Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1983.

Szachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1992.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium opisowe na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)