Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-1090-L-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika I rok s2- sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać ogólną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz metodologii badań pedagogicznych oraz posiadać umiejętność formułowania rozbudowanych wypowiedzi na tematy pedagogiczne (z wykorzystaniem języka specjalistycznego). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 150 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i ich znaczeniu dla tematyki poruszanej w pracy dyplomowej W2- ma uporządkowaną wiedzę o różnych grupach uczestników działalności edukacyjnej w kontekście problematyki podejmowanej w pracy dyplomowej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych w kontekście tematyki podejmowanej w pracy dyplomowej U2- potrafi sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi niezbędnymi dla przygotowania pracy dyplomowej w zakresie pedagogiki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1- potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem w kontekście podejmowanej w pracy dyplomowej problematyki badawczej K2- potrafi pracować w zespole seminaryjnym K3- jest wrażliwy na problemy edukacyjne i gotów do kontaktów z otoczeniem w celu wzbogacenia podstaw swojej pracy dyplomowej (obserwacje w placówkach, wywiady itp.) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
W ramach seminarium dyplomowego student jest wprowadzany w pracę badawczą nad procesami edukacyjnymi, zarówno poprzez zapoznanie z różnymi zrealizowanymi już projektami badawczymi i ich znaczeniem dla praktyki edukacyjnej, jak i poprzez przygotowanie samodzielnego projektu badawczego, obejmującego określenie przedmiotu, celu, problemu, kwerendę, wybór strategii, wskazanie właściwych metod i technik badań, przygotowanie narzędzi, przeprowadzenie badań, analizę i interpretację ich wyników oraz przygotowanie raportu z badań. Wymiernym efektem realizacji celu kształcenia jest przygotowanie przez studenta pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
I semestr Uszczegółowienie w odniesieniu do własnych badań: 1. Przedmiotu badań pedagogicznych 2. Celów badań 3. Strategii badawczej 4. Problemu głównego i problemów szczegółowych (oraz hipotez, jeżeli student realizuje badania w schemacie ilościowym) 5. Zmiennych i wskaźników 6. Etycznych aspektów badań 7. Oceny przydatności źródeł i ich selekcji Oraz dokonać przeglądu literatury przedmiotu II semestr: 1. Przegląd internetowych baz danych czasopism naukowych 2. Odróżnianie literatury naukowej od popularnonaukowej 3. Sposoby wykorzystania danych zebranych w Internecie 4. Style przygotowywania przypisów 5. Prezentacja wyników kwerendy 6. Rzetelność naukowa i plagiat 7. Triangulacja w badaniach pedagogicznych |
Literatura: |
Literatura przedmiotu ustalana jest przez promotora w zależności od problematyki realizowanego projektu badawczego. Ponadto, student powinien zapoznać się wybraną literaturą z zakresu metodologii badań pedagogicznych, adekwatną do specyfiki prowadzonych badań: historyczno-oświatowych, w schemacie jakościowym lub ilościowym lub z zakresu filozofii wychowania. Przykładowa literatura dot. metodologii badań pedagogicznych (alfabetycznie): Kubinowski, D., Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin 2010.Łobocki, M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000. Łobocki, M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2001. Konarzewski, K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000. Palka, S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998. Pilch, T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995. Pilch, T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001. Rubacha, K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny dokonuje promotor, uwzględniając jakość zaprezentowanych wyników pracy oraz samodzielność w realizacji projektu. Semestr I Warunek zaliczenia: przedstawienie konspektu pracy, z określeniem w odniesieniu do badań: przedmiotu, celu, strategii, problemu badawczego i problemów szczegółowych, metody i techniki, planu pracy; Semestr II Warunek zaliczenia: przedstawienie wyników przeglądu literatury przedmiotu oraz części teoretycznej pracy (przynajmniej jednego rozdziału). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT SEM
SEM
SEM
ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Falkowska, Jarosław Horowski, Violetta Kopińska, Małgorzata Kowalczyk, Dorota Siemieniecka, Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
WT SEM
ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Falkowska, Jarosław Horowski, Małgorzata Kowalczyk, Beata Przyborowska, Dorota Siemieniecka, Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR SEM
SEM
CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Horowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalczyk, Beata Przyborowska, Dorota Siemieniecka, Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.