Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-1090-L-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika I rok s2- sem. letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać ogólną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz metodologii badań pedagogicznych oraz posiadać umiejętność formułowania rozbudowanych wypowiedzi na tematy pedagogiczne (z wykorzystaniem języka specjalistycznego).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

150 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i ich znaczeniu dla tematyki poruszanej w pracy dyplomowej

W2- ma uporządkowaną wiedzę o różnych grupach uczestników działalności edukacyjnej w kontekście problematyki podejmowanej w pracy dyplomowej

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1- ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych w kontekście tematyki podejmowanej w pracy dyplomowej

U2- potrafi sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi niezbędnymi dla przygotowania pracy dyplomowej w zakresie pedagogiki

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1- potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem w kontekście podejmowanej w pracy dyplomowej problematyki badawczej

K2- potrafi pracować w zespole seminaryjnym

K3- jest wrażliwy na problemy edukacyjne i gotów do kontaktów z otoczeniem w celu wzbogacenia podstaw swojej pracy dyplomowej (obserwacje w placówkach, wywiady itp.)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- pomiaru w terenie
- projektu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

W ramach seminarium dyplomowego student jest wprowadzany w pracę badawczą nad procesami edukacyjnymi, zarówno poprzez zapoznanie z różnymi zrealizowanymi już projektami badawczymi i ich znaczeniem dla praktyki edukacyjnej, jak i poprzez przygotowanie samodzielnego projektu badawczego, obejmującego określenie przedmiotu, celu, problemu, kwerendę, wybór strategii, wskazanie właściwych metod i technik badań, przygotowanie narzędzi, przeprowadzenie badań, analizę i interpretację ich wyników oraz przygotowanie raportu z badań. Wymiernym efektem realizacji celu kształcenia jest przygotowanie przez studenta pracy magisterskiej.

Pełny opis:

I semestr

Uszczegółowienie w odniesieniu do własnych badań:

1. Przedmiotu badań pedagogicznych

2. Celów badań

3. Strategii badawczej

4. Problemu głównego i problemów szczegółowych (oraz hipotez, jeżeli student realizuje badania w schemacie ilościowym)

5. Zmiennych i wskaźników

6. Etycznych aspektów badań

7. Oceny przydatności źródeł i ich selekcji

Oraz dokonać przeglądu literatury przedmiotu

II semestr:

1. Przegląd internetowych baz danych czasopism naukowych

2. Odróżnianie literatury naukowej od popularnonaukowej

3. Sposoby wykorzystania danych zebranych w Internecie

4. Style przygotowywania przypisów

5. Prezentacja wyników kwerendy

6. Rzetelność naukowa i plagiat

7. Triangulacja w badaniach pedagogicznych

Literatura:

Literatura przedmiotu ustalana jest przez promotora w zależności od problematyki realizowanego projektu badawczego. Ponadto, student powinien zapoznać się wybraną literaturą z zakresu metodologii badań pedagogicznych, adekwatną do specyfiki prowadzonych badań: historyczno-oświatowych, w schemacie jakościowym lub ilościowym lub z zakresu filozofii wychowania.

Przykładowa literatura dot. metodologii badań pedagogicznych (alfabetycznie):

Kubinowski, D., Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin 2010.Łobocki, M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.

Łobocki, M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2001.

Konarzewski, K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

Palka, S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998.

Pilch, T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

Pilch, T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001. Rubacha, K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Oceny dokonuje promotor, uwzględniając jakość zaprezentowanych wyników pracy oraz samodzielność w realizacji projektu.

Semestr I

Warunek zaliczenia: przedstawienie konspektu pracy, z określeniem w odniesieniu do badań: przedmiotu, celu, strategii, problemu badawczego i problemów szczegółowych, metody i techniki, planu pracy;

Semestr II

Warunek zaliczenia: przedstawienie wyników przeglądu literatury przedmiotu oraz części teoretycznej pracy (przynajmniej jednego rozdziału).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Falkowska, Jarosław Horowski, Violetta Kopińska, Małgorzata Kowalczyk, Dorota Siemieniecka, Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Falkowska, Jarosław Horowski, Małgorzata Kowalczyk, Beata Przyborowska, Dorota Siemieniecka, Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Horowski
Prowadzący grup: Małgorzata Kowalczyk, Beata Przyborowska, Dorota Siemieniecka, Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)