Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesne problemy edukacji ustawicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-109a-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy edukacji ustawicznej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika I rok s2- sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. kontakt bezpośredni - 15 h

2. praca własna studenta - 75 h



Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05: Student(ka) ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących współczesnych problemów edukacji ustawicznej

K_W06: Student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia pod względem edukacyjnym

K_W13 Student(ka) ma pogłębioną i uporządkowana wiedzę o różnych środowiskach edukacyjnych

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U2: Student(ka) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych

K_U04: Student(ka) potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące edukacji przez całe życie z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystają z dorobku pedagogiki.

K_U11: Student(ka) potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01: Student(ka) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

K_K07: Student(ka) jest wrażliwy/a na problemy edukacyjne, gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.



Metody dydaktyczne:

Metody interaktywne - różne rodzaje dyskusji, studia przypadków.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- oxfordzka
- punktowana
- stolików eksperckich
- studium przypadku

Skrócony opis:

Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja

Pełny opis:

Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości studentek i studentów na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie), jak również konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji.

Literatura:

Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014.

Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst).

Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011.

Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007

Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.

Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.

Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98.

Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.

Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60

Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152.

Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64.

Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie jest oparte na systemie punktowym. Student decyduje o aktywnościach, za które otrzymuje punkty. Więcej informacji w sekcji: "Informacje o zajęciach w cyklu".

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej w triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja

Pełny opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji.

Literatura:

Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014.

Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst).

Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011.

Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007

Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.

Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.

Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98.

Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.

Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60

Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152.

Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64.

Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej w triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja

Pełny opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji.

Literatura:

Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014.

Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst).

Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011.

Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007

Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.

Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.

Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98.

Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.

Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60

Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152.

Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64.

Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej w triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja

Pełny opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji.

Literatura:

Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014.

Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst).

Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011.

Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007

Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.

Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.

Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98.

Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013.

Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60

Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152.

Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64.

Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)