Współczesne problemy edukacji ustawicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-109a-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy edukacji ustawicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika I rok s2- sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. kontakt bezpośredni - 15 h 2. praca własna studenta - 75 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05: Student(ka) ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących współczesnych problemów edukacji ustawicznej K_W06: Student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia pod względem edukacyjnym K_W13 Student(ka) ma pogłębioną i uporządkowana wiedzę o różnych środowiskach edukacyjnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U2: Student(ka) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych K_U04: Student(ka) potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące edukacji przez całe życie z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystają z dorobku pedagogiki. K_U11: Student(ka) potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: Student(ka) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. K_K07: Student(ka) jest wrażliwy/a na problemy edukacyjne, gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. |
Metody dydaktyczne: | Metody interaktywne - różne rodzaje dyskusji, studia przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja |
Pełny opis: |
Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości studentek i studentów na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie), jak również konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
Literatura: |
Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152. Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64. Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie jest oparte na systemie punktowym. Student decyduje o aktywnościach, za które otrzymuje punkty. Więcej informacji w sekcji: "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej w triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
|
Literatura: |
Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152. Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64. Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej w triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
|
Literatura: |
Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152. Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64. Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest okazją do dyskutowania i zrozumienia współczesnych problemów związanych z edukacją ustawiczną. Problemy te dotyczą związków między jednostką - społeczeństwem - gospodarką, których rozwiązanie wpływa na dobrostan elementów wskazanej w triady. Problemy te wynikają w dużym stopniu z tempa współczesnych przemian w każdej dziedzinie oraz wyzwań, jakie przed jednostką, społeczeństwem i gospodarką stawia współczesna cywilizacja |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat problemów oraz wyzwań współczesnego świata w kontekście edukacji ustawicznej (przez całe życie). Celem zajęć jest też konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
|
Literatura: |
Czubak-Koch M., Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wrocław 2014. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Educational policy and the approach to competences within the Polish Qualifications Framework for LLL, w: Edukacja Dorosłych, nr 1 (70), 2014, s. 145-152. Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, w: Rocznik Andragogiczny 2013, s. 41-64. Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych; Dyskursy Młodych Andragogów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.