Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Poradnictwo psychopedagogiczne i edukacyjno-zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-110a-SZs2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0921) Pomoc społeczna i poradnictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo psychopedagogiczne i edukacyjno-zawodowe
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

25 godz. (1 godz. = 45 min.) czas spędzony na zajęciach

5 godz. konsultacje z osobą prowadzącą (kontakt mailowy)

Praca własna studenta:

15 godz. przygotowanie się do zajęć oraz zaliczenia

10 godz. zapoznanie się z literaturą

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

zna terminologię używaną w poradnictwie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym (K_W01)

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju poradnictwa, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K_W03)

ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat poradnictwa obejmującą terminologię, teorię i metodykę (K_W05)

ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji poradniczych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10)

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (K_W16)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów poradniczych (K_U01)

- ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji poradniczych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U07)

- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (K_U09)

- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla określonej działalności poradniczej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych (K_U10)

- potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U11)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K01)

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych (K_K02)

- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu poradnictwa oraz budowania warsztatu pracy pedagoga - doradcy (K_K03)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu poradnictwa psychopedagogicznego i edukacyjno-zawodowego świadczonego dzieciom, młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom.

Pełny opis:

W ramach zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności z zakresu świadczenia pomocy doradczej uczniom, rodzicom oraz nauczycielom - pozna cel, funkcje, zakres i formy pomocy świadczone w poradniach pedagogiczno-psychologicznych oraz w szkołach, w ramach poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego, czynności poradnicze, ze szczególnym uwzględnieniem przeprowadzania diagnozy, metody, techniki i środki poradnictwa, a także modele i strategie pracy doradcy zawodowego.

Literatura:

Poradnictwo psychopedagogiczne:

Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009.

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2011.

Czarnocka M., Foryś M., Truś K., Rozpoznać, wspierać, rozwijać. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny, wyd. ORE, Warszawa 2014, Warsyawa 2015.

Feltham C., Horton I., Psychoterapia i poradnictwo, GWP, Sopot 2013.

Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.

Czabała Cz., Kluczyńska S., Poradnictwo psychologiczne, PWN,

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie"Żak", Warszawa 2006.

Kaleta-Witusiak M., Kopik A., Walasek-Jarosz B., Techniki gromadzenia i analizy wiedzy o uczniu, Staropolska Szkoła Wyższa w Kielcach, Kielce 2013.

Poradnictwo edukacyjno-zawodowe:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego,

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012.

Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa 2011. Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe dla nauczycieli, Oficyna Wydawnictwa Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.

Kukla D., W kręgu personalizmu doradcy zawodowego, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Składowe oceny końcowej:

- prace zaliczeniowe wynikające z aktualnie realizowanego materiału,

- frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności)

- aktywność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)