Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia rozwojowa i wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-119-SZs2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z psychologii.

Całkowity nakład pracy studenta:

15 h ćwiczeń, 10 h pracy własnej

Efekty uczenia się - wiedza:


A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych

okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój

procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój

i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe

(różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia;

A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań

neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem

rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich

przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania

rozwoju uzdolnień i zainteresowań;


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty;

A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;

A.3.U3. skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii;

A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach

aktywności;

A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia;

A.3.U6. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym;

A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń

pedagogicznych;

A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, dyskusja, praca w grupach, film, burza mózgu.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna

Skrócony opis:

Psychologia rozwojowa i wychowawcza ma na celu poznanie przez studenta podstawowych zagadnień rozwoju człowieka, uwzględniających wszystkie aspektów i domen rozwoju (fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, itd.), jak i charakterystyk rozwoju we wszystkich okresach życia ludzkiego: od prenatalnego po późną starość. Studenci mają również poznać czynniki rządzące rozwojem, tj. jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz poznać znaczenie różnych środowisk wychowawczych dla prawidłowego i pełnego rozwoju jednostki. Zajęcia mają uwrażliwić studenta na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić możliwości wpływania na rozwój (stymulacja, korekcja, wspieranie właściwego kierunku, itp.), w oparciu o strefę najbliższego rozwoju. Przedmiot przygotowuje do realizacji modułów związanych z oddziaływaniem pedagogicznym o różnym charakterze i realizowanym w rozmaitych środowiskach edukacyjno-wychowawczych oraz rewalidacyjno-wspierających.

Pełny opis:

1. Psychologia rozwojowa jako nauka i jej

podstawowe koncepcje: cele, przedmiot badań, główne

założenia, pojęcie rozwoju, charakterystyka

psychologicznych koncepcji rozwoju człowieka:

psychoanalitycznych, poznawczo-rozwojowych, teorii

uczenia się

2. Specyfika faz rozwoju człowieka z uwzględnieniem:

swoistych zadań rozwojowych i edukacyjnych,

wewnętrznych i zewnętrznych czynników sprzyjających i

hamujących rozwój człowieka, mechanizmów uczenia się

oraz wynikających z nich metod nauczania odpowiadającym

poszczególnym etapom rozwoju:

 okres prenatalny, wczesne dzieciństwo, średnie

dzieciństwo, późne dzieciństwo

 okres adolescencji

 wczesna dorosłość

 średnia dorosłość

 późna dorosłość

Literatura:

1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, wydanie 1., ZYSK i S-KA, Poznań, 2004.

2. Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001

3. Brzezińska A (red) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP, Gdańsk 2005.

4. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Państwowe Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

5. Vasta R., Haith M.M., Miller S. Psychologia dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

- obecności i aktywności własnej studenta w toku pracy

indywidualnej i grupowej (obecność obowiązkowa)

- pozytywnego wyniku kolokwium cząstkowego

dotyczącego podstawowych informacji o psychologii

rozwojowej jak nauce oraz etapów rozwoju człowieka od

okresu prenatalnego do okresu młodszego wieku

szkolnego (włącznie)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)