Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-119-SZs2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa i wychowawcza |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z psychologii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 h ćwiczeń, 10 h pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent potrafi: A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty; A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U3. skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; A.3.U6. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym; A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia, dyskusja, praca w grupach, film, burza mózgu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Psychologia rozwojowa i wychowawcza ma na celu poznanie przez studenta podstawowych zagadnień rozwoju człowieka, uwzględniających wszystkie aspektów i domen rozwoju (fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, itd.), jak i charakterystyk rozwoju we wszystkich okresach życia ludzkiego: od prenatalnego po późną starość. Studenci mają również poznać czynniki rządzące rozwojem, tj. jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz poznać znaczenie różnych środowisk wychowawczych dla prawidłowego i pełnego rozwoju jednostki. Zajęcia mają uwrażliwić studenta na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić możliwości wpływania na rozwój (stymulacja, korekcja, wspieranie właściwego kierunku, itp.), w oparciu o strefę najbliższego rozwoju. Przedmiot przygotowuje do realizacji modułów związanych z oddziaływaniem pedagogicznym o różnym charakterze i realizowanym w rozmaitych środowiskach edukacyjno-wychowawczych oraz rewalidacyjno-wspierających. |
Pełny opis: |
1. Psychologia rozwojowa jako nauka i jej podstawowe koncepcje: cele, przedmiot badań, główne założenia, pojęcie rozwoju, charakterystyka psychologicznych koncepcji rozwoju człowieka: psychoanalitycznych, poznawczo-rozwojowych, teorii uczenia się 2. Specyfika faz rozwoju człowieka z uwzględnieniem: swoistych zadań rozwojowych i edukacyjnych, wewnętrznych i zewnętrznych czynników sprzyjających i hamujących rozwój człowieka, mechanizmów uczenia się oraz wynikających z nich metod nauczania odpowiadającym poszczególnym etapom rozwoju: okres prenatalny, wczesne dzieciństwo, średnie dzieciństwo, późne dzieciństwo okres adolescencji wczesna dorosłość średnia dorosłość późna dorosłość |
Literatura: |
1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, wydanie 1., ZYSK i S-KA, Poznań, 2004. 2. Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001 3. Brzezińska A (red) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP, Gdańsk 2005. 4. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Państwowe Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985. 5. Vasta R., Haith M.M., Miller S. Psychologia dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: - obecności i aktywności własnej studenta w toku pracy indywidualnej i grupowej (obecność obowiązkowa) - pozytywnego wyniku kolokwium cząstkowego dotyczącego podstawowych informacji o psychologii rozwojowej jak nauce oraz etapów rozwoju człowieka od okresu prenatalnego do okresu młodszego wieku szkolnego (włącznie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.