Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-121-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika I rok s1, sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: - analiza literatury, opracowanie przykładów projektów badań dla schematów- 20 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminie) - 15 godzin RAZEM: 50 godzin = 2 ECTS Ćwiczenia: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin 2. Konsultacje z prowadzącym - 5 godziny 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: - zapoznanie z literaturą - 15 godziny - wykonywanie zadań zaliczeniowych - 20 godziny 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 20 RAZEM: 75 godzin = 3 ECTS W sumie dla przedmiotu - 5 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W12: ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U05: posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia (wykład) odbywają on-line, na platformie teams i są synchroniczne w całości. Praca polega w części na transmisji wiedzy w formie wykładu, rozwiązywaniu zadań z podręcznikiem zamieszczonym w plikach teams, wspólnym projektowaniu fragmentów badania empirycznego. Te formy działania sprawdzą efekty uczenia się. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Student/ka, który/a weźmie udział w tym wykładzie nauczy się planować badania empiryczne w poszczególnych strategiach, typach i schematach. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: struktura metodologii 2. Planowanie badania 3. Strategie badań: ilościowe i jakościowe 4. Typy badań: teoretyczne i praktyczne 5. Schematy badań: eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny, etnograficzny, historyczny i studium przypadku. 6. Konceptualizacja (zmienne) i problematyzacja (teorie w badaniu) 7. Operacjonaizacja (dobór wskaźników, pytania i hipotezy badawcze). |
Literatura: |
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, WAiP Warszawa 2008 J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, WN PWN Warszawa 2006 i późniejsze K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, WSiP Warszawa 2000 S. Nowak, Metodologia badań społecznych, WN PWN Warszawa 2006 Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Poznań 2000 Magnusson D., Wprowadzenie do teorii testów, WN PWN Warszawa 1991 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pismny z wykładu: pytania sprawdzające wiedzę i zadania sprawdzające jej zastsowanie. Eggzamin bęfzie on-line w właczonymi kamerami, synchroniczny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rubacha | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rubacha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rubacha | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cuprjak, Krzysztof Rubacha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rubacha | |
Prowadzący grup: | Emilia Aksamit, Krzysztof Rubacha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.