Prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-201-OWs2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0421) Prawo
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo oświatowe |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe z prowadzącą - 15 godzin Przygotowanie się do zajęć - 15 godzin Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 20 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę na temat wybranych regulacji prawnych w zakresie prawa oświatowego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi odszukiwać przepisy odnoszące się do określonych sytuacji, interpretować je, potrafi rozwiązywać proste sytuacje problemowe odnoszące się wybranych zagadnień z zakresu prawa oświatowego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania swojej wiedzy oraz doskonalenia swoich umiejętności w przedmiotowym zakresie. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawowymi aktami prawnymi odnoszącymi się do prawa oświatowego i ich wybranymi regulacjami. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawowymi aktami prawnymi odnoszącymi się do prawa oświatowego. Istotne w ramach zajęć jest również rozwijanie kompetencji prawnych studentów i studentek, zwłaszcza w zakresie umiejętności wyszukiwania odpowiednich regulacji prawnych, umiejętności ich analizy i interpretacji, umiejętności posługiwania się przepisami prawnymi, a także właściwego oznaczania przepisów i aktów prawnych. Zakres tematów 1. Podstawowe regulacje z zakresu prawa oświatowego, placówki z zakresu prawa oświatowego 2.Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki 3. Organy szkolne i ich kompetencje 4. Nadzór pedagogiczny 5. Ocenianie szkolne 6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna 7. Ocena pracy nauczyciela |
Literatura: |
USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. 2017, pz. 1579 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. 2017, poz. 1658 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dz. U. 2017, poz. 1611 ze zm. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego, Dz. U. 2019, poz. 1625. Literatura rozszerzająca: Kopińska, V. (2017), Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych, ss. 452, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (w publikacji m.in. konstruuję modele edukacji prawnej). |
Metody i kryteria oceniania: |
W1, U1, K1 - aktywność, ćwiczenia na zajęciach, kolokwium końcowe polegające na rozwiązaniu przykładowych sytuacji problemowych przy pomocy regulacji prawnych (kryterium oceny - poprawność merytoryczna rozwiązania <podanie poprawnej odpowiedzi, uzasadnienia i powołanie się na właściwe regulacje prawne>, poprawność formalna <właściwe oznaczenie powoływanych przepisów i aktów prawnych, posługiwanie się językiem prawniczym w zakresie potrzebnym do rozwiązania wskazanej sytuacji>), ocena w skali 2-5 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.