Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ukryty program szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-2107-SZs2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ukryty program szkoły
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu pedagogika szkoły lub jego jednoczesna realizacja

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- projektu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Murawska
Prowadzący grup: Iwona Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pojęcie ukrytego programu, przykłady ukrytego programu, badania nad ukrytym programem

Pełny opis:

Zajęcia 1

przedstawienie planu zajęć

przedstawienie proponowanej literatury

omówienie oczekiwań

przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu

Zajęcia 2

Jak rozumieć ukryty program?

Pojęcie ukrytego programu

Aspekty ukrytego programu

Antynomie i dylematy w rozważaniach nad ukrytym programem

Zajęcia 3, 4

Obszary analizy i badania nad ukrytym programem

Ukryty program lekcji

Program ukryty w szkolnych przestrzeniach

Organizacja i przebieg szkolnego życia

Ukryty program podręczników

Ukryty program języka

Ocenianie

Przemoc w szkole

Zajęcia 5, 6, 7

Badania nad wybranym aspektem ukrytego programu.

Omówienie i przedstawienie wyników.

Podsumowanie zajęć

Warunki zaliczenia:

Obecność na zajęciach

Aktywność

Projekt lub kolokwium

Literatura:

Bauman T., Ukryte aspekty edukacji,[w:] Kontestacje pedagogiczne, (red.) B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1993.

Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa 1989.

Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Olecko 1995.

Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, [w:] "Edukacja i dialog", Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa 1994, nr 6.

Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Toruń 1993.

Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków 2002.

Żłobicki W., Ukryty program w edukacji - między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)