Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Diagnostyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-214-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika II rok s1 , sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

100 godzin (4 pkt ECTS) : 45 godzin kontaktowych w tym 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń oraz 15 godzin konsultacji związanych z przygotowaniem prezentacji, pozostałe godziny przeznaczone na lekturę obowiązkową, przygotowanie prezentacji i zajęć w grupach oraz przygotowanie się do egzaminu końcowego


Efekty uczenia się - wiedza:

- student zna terminologię używaną w diagnostyce pedagogicznej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie (K_W01)

-student ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny i szkoły, o ich specyfice i problemach diagnozy tych środowisk (K_W08)

Efekty uczenia się - umiejętności:

- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu diagnostyki pedagogicznej w celu analizowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych (K_U02)

- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji dziecka w rodzinie i w szkole (K_U03)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

-ma świadomość etycznych kontekstów diagnozy pedagogicznej (K_K04)

- ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia swojego warsztatu diagnostycznego (K_K01)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Diagnostyka pedagogiczna przybliża studentom podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego, uświadamia jego znaczenie w pracy pedagoga, określa zakres jego kompetencji oraz obszar badawczy.

Pełny opis:

Diagnostyka pedagogiczna przygotowuje pedagogów do diagnozowania sytuacji dziecka w podstawowych środowiskach wychowawczych i edukacyjnych czyli w rodzinie i w szkole. Studenci poznają znaczenie diagnozy w pedagogice i naukach społecznych oraz zdobędą kompetencje w obszarze przygotowywania procedury diagnostycznej i jej przeprowadzenia w oparciu o zasady etyki zawodowej pedagoga diagnosty.

W ramach zajęć i wykładów poruszone zostaną treści:

1. Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - pojęcie diagnozy, jej cechy, typy i rodzaje.

2. Uwarunkowania procesu diagnostycznego

3. Podejścia metodologiczne i modele diagnozy w naukach społecznych

4. Diagnoza środowiska wychowawczego

5. Diagnoza funkcjonalna dziecka w szkole

6. Diagnoza trudności w uczeniu się

7. Diagnoza trudności wychowawczych w klasie szkolnej

Literatura:

Aksamit E., Giziewska M.(2023). Masz tę MOC! Małymi krokami do celu : innowacja pedagogiczna na miarę XXI wieku! w: Ogrody Nauk i Sztuk, 2023, vol. 13, nr 13, s.101-115. DOI:10.15503/onis2023.101.115

Aksamit E., Giziewska M. (2021). Konteksty kształcenia na odległość w doświadczeniach nauczycieli szkoły podstawowe, w: Konteksty Pedagogiczne., 2021, nr 2 (17), s. 111-129.

Aksamit E., Trafna-Jurkiewicz S. (2022). Obszary nieprzystosowania społecznego na przykładzie dziecka z zaburzeniami zachowania : studium przypadku, w: Szkoła specjalna, vol. 83, nr 4, s. 291-302.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna- podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Jarosz E. , Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, wyd. II, Warszawa 2002.

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

Wałęga A., Luminarze polskiej pedagogiki specjalnej, w: Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną, red. J.J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel, Łódź 2008, s. 341-358. (zawiera biogramy następujących osób: Czacka Róża, Czapów Czesław, Doroszewska Janina, Falkowski Jakub, Grzegorzewska Maria, Han-Ilgiewicz Natalia, Joteyko Józefa, Lipkowski Otton, Konopnicki Jan, Pańczyk Jan).

Wałęga A., O zadaniach wychowawczych rodziny. Koncepcje współpracowników czasopisma „Szkoła” , „Wychowanie w rodzinie” , tom X, 2/2014 , s. 137-158.

Wałęga A., Rodziny polskie wobec wyzwań i zagrożeń I połowy XX wieku (w świetle „Szkoły”) „Wychowanie w rodzinie” 2016 (t. XIV), nr 2, s. 209-230.

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009.

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013.

Dodatkowa literatura:

Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 1975.

Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1994.

Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1980.

Lepalczyk I., Bandura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.

Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E., Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje, Warszawa 1989.

Praszkier R., Zmieniać nie zmieniając, Warszawa 1992.

Marzec-Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz 1990.

Niemierko B. , Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.

Nowacki T., Teczka biograficzna ucznia, Warszawa 1977.

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia:

* Ocena przeprowadzonych przez studentów zajęć w tym: ocena przygotowanych prezentacji (ich poziom merytoryczny, sposób prezentacji) i aktywizacji grupy (40% oceny końcowej).

* Przygotowanie procedury diagnostycznej wraz z przykładowym narzędziem dla wybranego obszaru. Określenie diagnozowanego problemu, grupy docelowej, celu diagnozy, sposobów oceny, przykładowego narzędzia pomiarowego (60% oceny końcowej).

wykłady: egzamin pisemny w formie testu papier-ołówek. Punktacja:

15 pkt. - 5

13-14 pkt. - 4,5

12- pkt. 4

10-11 pkt. - 3,5

9 pkt. - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wałęga
Prowadzący grup: Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wałęga
Prowadzący grup: Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Aksamit
Prowadzący grup: Emilia Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)