Diagnostyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-214-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika II rok s1 , sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 100 godzin (4 pkt ECTS) : 45 godzin kontaktowych w tym 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń oraz 15 godzin konsultacji związanych z przygotowaniem prezentacji, pozostałe godziny przeznaczone na lekturę obowiązkową, przygotowanie prezentacji i zajęć w grupach oraz przygotowanie się do egzaminu końcowego |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student zna terminologię używaną w diagnostyce pedagogicznej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie (K_W01) -student ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny i szkoły, o ich specyfice i problemach diagnozy tych środowisk (K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu diagnostyki pedagogicznej w celu analizowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych (K_U02) - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji dziecka w rodzinie i w szkole (K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -ma świadomość etycznych kontekstów diagnozy pedagogicznej (K_K04) - ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia swojego warsztatu diagnostycznego (K_K01) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Diagnostyka pedagogiczna przybliża studentom podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego, uświadamia jego znaczenie w pracy pedagoga, określa zakres jego kompetencji oraz obszar badawczy. |
Pełny opis: |
Diagnostyka pedagogiczna przygotowuje pedagogów do diagnozowania sytuacji dziecka w podstawowych środowiskach wychowawczych i edukacyjnych czyli w rodzinie i w szkole. Studenci poznają znaczenie diagnozy w pedagogice i naukach społecznych oraz zdobędą kompetencje w obszarze przygotowywania procedury diagnostycznej i jej przeprowadzenia w oparciu o zasady etyki zawodowej pedagoga diagnosty. W ramach zajęć i wykładów poruszone zostaną treści: 1. Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - pojęcie diagnozy, jej cechy, typy i rodzaje. 2. Uwarunkowania procesu diagnostycznego 3. Podejścia metodologiczne i modele diagnozy w naukach społecznych 4. Diagnoza środowiska wychowawczego 5. Diagnoza funkcjonalna dziecka w szkole 6. Diagnoza trudności w uczeniu się 7. Diagnoza trudności wychowawczych w klasie szkolnej |
Literatura: |
Aksamit E., Giziewska M.(2023). Masz tę MOC! Małymi krokami do celu : innowacja pedagogiczna na miarę XXI wieku! w: Ogrody Nauk i Sztuk, 2023, vol. 13, nr 13, s.101-115. DOI:10.15503/onis2023.101.115 Aksamit E., Giziewska M. (2021). Konteksty kształcenia na odległość w doświadczeniach nauczycieli szkoły podstawowe, w: Konteksty Pedagogiczne., 2021, nr 2 (17), s. 111-129. Aksamit E., Trafna-Jurkiewicz S. (2022). Obszary nieprzystosowania społecznego na przykładzie dziecka z zaburzeniami zachowania : studium przypadku, w: Szkoła specjalna, vol. 83, nr 4, s. 291-302. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna- podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E. , Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, wyd. II, Warszawa 2002. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Wałęga A., Luminarze polskiej pedagogiki specjalnej, w: Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną, red. J.J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel, Łódź 2008, s. 341-358. (zawiera biogramy następujących osób: Czacka Róża, Czapów Czesław, Doroszewska Janina, Falkowski Jakub, Grzegorzewska Maria, Han-Ilgiewicz Natalia, Joteyko Józefa, Lipkowski Otton, Konopnicki Jan, Pańczyk Jan). Wałęga A., O zadaniach wychowawczych rodziny. Koncepcje współpracowników czasopisma „Szkoła” , „Wychowanie w rodzinie” , tom X, 2/2014 , s. 137-158. Wałęga A., Rodziny polskie wobec wyzwań i zagrożeń I połowy XX wieku (w świetle „Szkoły”) „Wychowanie w rodzinie” 2016 (t. XIV), nr 2, s. 209-230. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013. Dodatkowa literatura: Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 1975. Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1994. Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1980. Lepalczyk I., Bandura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987. Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E., Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje, Warszawa 1989. Praszkier R., Zmieniać nie zmieniając, Warszawa 1992. Marzec-Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz 1990. Niemierko B. , Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002. Nowacki T., Teczka biograficzna ucznia, Warszawa 1977. |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia: * Ocena przeprowadzonych przez studentów zajęć w tym: ocena przygotowanych prezentacji (ich poziom merytoryczny, sposób prezentacji) i aktywizacji grupy (40% oceny końcowej). * Przygotowanie procedury diagnostycznej wraz z przykładowym narzędziem dla wybranego obszaru. Określenie diagnozowanego problemu, grupy docelowej, celu diagnozy, sposobów oceny, przykładowego narzędzia pomiarowego (60% oceny końcowej). wykłady: egzamin pisemny w formie testu papier-ołówek. Punktacja: 15 pkt. - 5 13-14 pkt. - 4,5 12- pkt. 4 10-11 pkt. - 3,5 9 pkt. - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Aksamit | |
Prowadzący grup: | Emilia Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.