Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Trening uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-229-SZs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening uczenia się
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika II rok s1- przedmioty specjalności - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 0.50 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 10 h. Konsultacje 1 h.

2.Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej i metodycznej 5h; zebranie i wybór materiałów metodycznych do zajęć 10h;

3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 5h

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W09 zna wybrane teorie dotyczące uczenia się

K_W12 ma wiedzę o metodach i technikach skutecznego uczenia się

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

K_U09 potrafi ocenić i dokonać wyboru metod i technik uczenia się w zależności od sytuacji problemowej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K03 podejmuje trud współpracy i wytrwale realizuje działania np. w procesie wytwarzania pomysłów

K_K07 Aktywnie uczestniczy w działaniach

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Realizowany przedmiot ma na celu wskazanie istoty i specyfiki procesów uczenia się a także rozwijania umiejętności samodzielnego projektowania własnego uczenia się.

Pełny opis:

1. Wybrane teorie uczenia się. Przykłady.

2. Style uczenia się. Sposoby diagnozowania własnego stylu uczenia się

3. Uważność w edukacji.

4. Strategie i techniki uczenia się.

5. Metody/techniki aktywizujące pracę: np. Narzędzia Teorii Ograniczeń

(krytycznego myślenia); Metoda projektów; Zabawy badawcze,

doświadczenia, eksperymenty itp.

6. Motywacja i siła woli jako znaczące procesy prowadzące do efektywnego uczenia się.

7.Zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

C. Hassed, R. Chambers, Uważne uczenie się, Warszawa 2018

R. Góralska, Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania (samo)rozwoju? Rocznik Andragogiczny 2019, nr 26

D. Wosik-Kawala, Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci, Kraków 2009

E.A. Locke, Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja, Poznań 2009

J. Vetulani, Jak usprawnić pamięć?, Liszki 2004

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2004

D. Klus-Stańska, Wiedza, która zniewala - transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, "Forum Oświatowe"2012, nr 1 (46)

M. Farnicka, H. Liberska, Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się - analiza wybranych czynników, "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja" 2014, nr 67 (3)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, dyskusja (oceny cząstkowe zrealizowanych zadań) - K_K03, K_K07

Opracowanie tematu, test - K_W09, K_W12, K_U04, K_U09

Zajęcia należy zaliczyć do 13.07.2023r.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)