Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Media w diagnostyce i terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-304a-SZs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Media w diagnostyce i terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika III rok s1- przedmioty specjalności - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się - wiedza:

K_W02 student ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych możliwości wykorzystania mediów w diagnostyce i terapii pedagogicznej.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U11 potrafi korzystać z narzędzi komputerowych oraz specjalistycznego oprogramowania do diagnostyki oraz terapii pedagogicznej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne, prezentacja, projekt

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- stolików eksperckich

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy umiejętności wykorzystania mediów w procesie diagnostyki i terapii pedagogicznej. Realizacja zajęć ma na celu zdobycie przez słuchaczy wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie przedmiotu Media w diagnostyce i terapii pedagogicznej, zapoznanie z podstawową literaturą przedmiotu, zdobycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia oraz wykorzystywania materiałów multimedialnych wspomagających proces diagnostyczny i terapeutyczny, zapoznanie z zasobami sieciowymi i ofertą oprogramowania do diagnostyki i terapii oraz umiejętności tworzenia oprogramowania dla uczniów z różnych grup wiekowych.

Literatura:

1. Bogdanowicz M., O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin 1994.

2. Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej pod red. M.Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

3. Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna wobec zagrożeń transformacyjnych, pod red. K.Wenta., W.Zeidler, US, Szczecin 2003

4. Jarosz E., Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2006.

5. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

6. Juszczyk S. (red.), Metodyka nauczania informatyki w szkole, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2001.

7. Juszczyk S., Komputer pomocą w komunikacji z dziećmi dyslektycznymi, Auxilium Socjale, 1999.

8. Juszczyk S., Komputer w klasie integracyjnej, [w:] T. Michalewska, H. Moroz, (red.), Wychowanie i nauczanie zintegrowane w klasach początkowych, Katowice 1997.

9. Juszczyk S., Zając W., Komputer w edukacji dzieci z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, Śląsk, Katowice 1997.

10. Kaja B., Diagnoza dysleksji, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003.

11. Kąkolewicz M., Komputer w szkole… i co dalej?, Edukacja Medialna 2002/1.

12. Łaszczyk J., (red.) Komputer w kształceniu specjalnym. Wybrane zagadnienia, WSiP, Warszawa 1998.

13. Materiały do nauczania metod diagnostycznych w psychologii pod red. M.Bogdanowicz, J.Osmańsczuk, UG, Gdańsk 1984.

14. Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, SCHOLAR 2001.

15. Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

16. Resocjalizacja, diagnoza, wychowanie pod red. B. Kosek-Nity, D.Raś. Wydanictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.

17. Siemieniecki B., (red.) Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.

18. Siemieniecki B., Buczyńska J., Komputer w rewalidacji, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.

19. Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2008.

20. Surowaniec J., Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej, Gdańsk 1994.

21. Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja pod red. T.Szustowa, UW, Warszawa 1987.

22. Szeborowska-Lipińska B., Komputerowe technologie w edukacji, Psychologia Wychowawcza 1997/1.

23. Tanaś M., Komputer w kształceniu osób niepełnosprawnych, Toruńskie Studia Dydaktyczne 1994/ 6 (III), str. 252-263

24. Wszeborowska-Lipińska B., Dysleksja i komputery w Wielkiej Brytanii, Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego PTD, 1996/1.

25. Wybrane metody badań osobowości pod red. S.Siek, A.Grochowska, Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2001.

26. Wybrane techniki diagnostyczne w psychologii klinicznej pod red. M.Stanika, UŚ, Katowice 1980.

27. Zawadzki B., Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania, SCHOLAR Warszawa 2006.

28. Zielińska J., Badania efektywności stosowania laryngografu i komputerowego wspomagania w reedukacji mowy dzieci z wada słuchu, [w:] M. Sysło (red.), Informatyka w Szkole, Lublin 1997.

29. Majewska K., Tablica interaktywna w procesie nauczania wczesnoszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015.

30. Majewska K., Komputerowy system egzaminowania, e-mentor, nr 1 (58), 2015

31. Majewska K., Efektywność interaktywnej formy nauczania z użyciem tablicy multimedialnej, e-mentor, nr 1 (63), 2016.

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie zajęć oceniane będą:

* prace indywidualne

* projekty grupowe

* aktywność studentów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Majewska
Prowadzący grup: Kamila Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Majewska
Prowadzący grup: Kamila Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Majewska
Prowadzący grup: Kamila Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)