Media w diagnostyce i terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-304a-SZs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Media w diagnostyce i terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika III rok s1- przedmioty specjalności - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 student ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych możliwości wykorzystania mediów w diagnostyce i terapii pedagogicznej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U11 potrafi korzystać z narzędzi komputerowych oraz specjalistycznego oprogramowania do diagnostyki oraz terapii pedagogicznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia praktyczne, prezentacja, projekt |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy umiejętności wykorzystania mediów w procesie diagnostyki i terapii pedagogicznej. Realizacja zajęć ma na celu zdobycie przez słuchaczy wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie przedmiotu Media w diagnostyce i terapii pedagogicznej, zapoznanie z podstawową literaturą przedmiotu, zdobycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia oraz wykorzystywania materiałów multimedialnych wspomagających proces diagnostyczny i terapeutyczny, zapoznanie z zasobami sieciowymi i ofertą oprogramowania do diagnostyki i terapii oraz umiejętności tworzenia oprogramowania dla uczniów z różnych grup wiekowych. |
Literatura: |
1. Bogdanowicz M., O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin 1994. 2. Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej pod red. M.Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005. 3. Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna wobec zagrożeń transformacyjnych, pod red. K.Wenta., W.Zeidler, US, Szczecin 2003 4. Jarosz E., Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2006. 5. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007. 6. Juszczyk S. (red.), Metodyka nauczania informatyki w szkole, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2001. 7. Juszczyk S., Komputer pomocą w komunikacji z dziećmi dyslektycznymi, Auxilium Socjale, 1999. 8. Juszczyk S., Komputer w klasie integracyjnej, [w:] T. Michalewska, H. Moroz, (red.), Wychowanie i nauczanie zintegrowane w klasach początkowych, Katowice 1997. 9. Juszczyk S., Zając W., Komputer w edukacji dzieci z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, Śląsk, Katowice 1997. 10. Kaja B., Diagnoza dysleksji, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003. 11. Kąkolewicz M., Komputer w szkole… i co dalej?, Edukacja Medialna 2002/1. 12. Łaszczyk J., (red.) Komputer w kształceniu specjalnym. Wybrane zagadnienia, WSiP, Warszawa 1998. 13. Materiały do nauczania metod diagnostycznych w psychologii pod red. M.Bogdanowicz, J.Osmańsczuk, UG, Gdańsk 1984. 14. Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, SCHOLAR 2001. 15. Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. 16. Resocjalizacja, diagnoza, wychowanie pod red. B. Kosek-Nity, D.Raś. Wydanictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999. 17. Siemieniecki B., (red.) Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999. 18. Siemieniecki B., Buczyńska J., Komputer w rewalidacji, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001. 19. Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2008. 20. Surowaniec J., Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej, Gdańsk 1994. 21. Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja pod red. T.Szustowa, UW, Warszawa 1987. 22. Szeborowska-Lipińska B., Komputerowe technologie w edukacji, Psychologia Wychowawcza 1997/1. 23. Tanaś M., Komputer w kształceniu osób niepełnosprawnych, Toruńskie Studia Dydaktyczne 1994/ 6 (III), str. 252-263 24. Wszeborowska-Lipińska B., Dysleksja i komputery w Wielkiej Brytanii, Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego PTD, 1996/1. 25. Wybrane metody badań osobowości pod red. S.Siek, A.Grochowska, Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2001. 26. Wybrane techniki diagnostyczne w psychologii klinicznej pod red. M.Stanika, UŚ, Katowice 1980. 27. Zawadzki B., Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania, SCHOLAR Warszawa 2006. 28. Zielińska J., Badania efektywności stosowania laryngografu i komputerowego wspomagania w reedukacji mowy dzieci z wada słuchu, [w:] M. Sysło (red.), Informatyka w Szkole, Lublin 1997. 29. Majewska K., Tablica interaktywna w procesie nauczania wczesnoszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015. 30. Majewska K., Komputerowy system egzaminowania, e-mentor, nr 1 (58), 2015 31. Majewska K., Efektywność interaktywnej formy nauczania z użyciem tablicy multimedialnej, e-mentor, nr 1 (63), 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć oceniane będą: * prace indywidualne * projekty grupowe * aktywność studentów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.