Edukacja równościowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-316-SZs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja równościowa |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe z prowadzącą - 15 godzin czytanie i studiowanie literatury - 15 godzin Konsultacje - 5 godzin przygotowanie i realizacja projektu - 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę na temat edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsca w ramach edukacji szkolnej W2: ma wiedzę na temat mechanizmów dyskryminacji; zna i rozumie podstawowe pojęcia takie jak np.; tożsamość społeczna, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, rodzaje i formy dyskryminacji, język inkluzyjny |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:potrafi obserwować, wyszukiwać i przetwarzać informacje dotyczące różnych obszarów dyskryminacji oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych U2: potrafi projektować działania przeciwdziałające dyskryminacji U3: rozwija własne kompetencje w obszarze, którego dotyczy przedmiot |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie znaczenie edukacji równościowej w procesie edukacji K2: rozwija swoją gotowość do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji społecznych studentów i studentek w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji oraz wspierania równości. Istotne jest również zwrócenie uwagi na obszary dyskryminacji obecne w szkole oraz na rolę edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratycznego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji społecznych studentów i studentek w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji oraz wspierania równości. Istotne jest również zwrócenie uwagi na obszary dyskryminacji obecne w szkole oraz na rolę edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratycznego. Tematyka zajęć: Zajęcia wprowadzające. Edukacja równościowa i antydyskryminacyjna w szkole. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja. Stereotypy i dyskryminacja w podręcznikach i statutach szkolnych. Projektowanie działania antydyskryminacyjnego. |
Literatura: |
Literatura do wyboru: Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, rozdział: Edukacja dzieci w Polsce - wybrane aspekty. Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Wydawnictwo Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008 Beauvoir, S. Druga płeć, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009 Buregren S., Mała książeczka o demokracji, Warszawa 2007 Butler J., Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 Projekt "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami" Stowarzyszenia Kobiet Konsola, www.bezuprzedzen.org Środa M., Mała książeczka o tolerancji, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010 I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) (2016), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, t. 1-3, Warszawa: Fundacja Feminoteka, Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.) (2015), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań (2016), pod red. M. Chusteckiej, E. Kielak i M Rawłuszko, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Kopińska V. (2014), Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 19 (2), s. 25-42. Cuprjak M., Kopińska V. (2015), Discrimination in the Discourse of Polish Textbooks Dedicated to Civic Education Courses, “The New Educational Review”, vol.40, no. 2, s. 38-47. Kopińska V. (2019). Country Report: Civic and Citizenship Education in Polish School. Journal of Social Science Education, Vol. 18. No 1. Kopińska V. (2016), Na tropach… czyli o prawnych podstawach równości płci i zakazu dyskryminacji ze względu na płeć w edukacji szkolnej. Perspektywa polskiego prawa oświatowego [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom I, Warszawa: Fundacja Feminoteka, s. 168-185, Kopińska V., Cuprjak M. (2016), Wiedza o społeczeństwie. Raport przedmiotowy [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom III, Warszawa: Fundacja Feminoteka, 2016, s. 41-77. Obrycka M., Piekarski G., Sałapata M.A., Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego, "Impuls", Kraków 2020. Makselon M., FEMINATYWY. O genderowej nowomowie słów kilka, TedxKoszalin, 2023. Plan na rzecz równości płci dla Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Zachorska M.F., Żeńska końcówka języka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: -uzasadnić rolę edukacji w rozwijaniu świadomości równościowej - wyjaśnić pojęcia dyskryminacja, stereotyp, stereotypowy sposób myślenia, emancypacja, równouprawnienie - wskazać formy dyskryminacji i podać ich przyczyny - rozpoznawać mechanizmy dyskryminacji w przestrzeni publicznej - projektować działania przeciwdziałające dyskryminacji i uprzedzeniom w instytucjach edukacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach 2. Wykonywanie zadań na zajęcia w ramach bloku rozszerzającego wiedzę. 3. Wywiązywanie z zobowiązań podjętych na zajęciach w ramach grup warsztatowych 4. Zrealizowanie projektu działania antydyskryminacyjnego Kryteria oceny: - Przygotowanie, przedstawienie prezentacji w bloku rozszerzającym wiedzę - 5 pkt - Przygotowanie, przesłanie w terminie (!) projektu działania antydyskryminacyjnego, uwzględniającego elementy zawarte w karcie pracy – 15 pkt: Cele projektu, grupa docelowa – 3 pkt Uzasadnienie w badaniach – 4 pkt Poprawność merytoryczna, metodyczna – 3 pkt Opis działania z uwzględnienie materiałów (np. grafiki, bajki itd.) - 5 pkt - Przygotowanie, przedstawienie prezentacji końcowej na temat projektu oraz jego realizacji - 5 pkt 18 – dst 19-20 – dst+ 21 – db 22-23 – db+ 24-25 – bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Violetta Kopińska | |
Prowadzący grup: | Violetta Kopińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Stek-Łopatka | |
Prowadzący grup: | Natalia Stek-Łopatka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzające. Edukacja równościowa i antydyskryminacyjna w szkole. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja. Stereotypy i dyskryminacja w podręcznikach i statutach szkolnych. Projektowanie działania antydyskryminacyjnego. |
|
Literatura: |
Literatura do wyboru: Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, rozdział: Edukacja dzieci w Polsce - wybrane aspekty. Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Wydawnictwo Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008 Beauvoir, S. Druga płeć, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009 Buregren S., Mała książeczka o demokracji, Warszawa 2007 Butler J., Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 Projekt "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami" Stowarzyszenia Kobiet Konsola, www.bezuprzedzen.org Środa M., Mała książeczka o tolerancji, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010 I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) (2016), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, t. 1-3, Warszawa: Fundacja Feminoteka, Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.) (2015), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań (2016), pod red. M. Chusteckiej, E. Kielak i M Rawłuszko, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Kopińska V. (2014), Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 19 (2), s. 25-42. Cuprjak M., Kopińska V. (2015), Discrimination in the Discourse of Polish Textbooks Dedicated to Civic Education Courses, “The New Educational Review”, vol.40, no. 2, s. 38-47. Kopińska V. (2019). Country Report: Civic and Citizenship Education in Polish School. Journal of Social Science Education, Vol. 18. No 1. Kopińska V. (2016), Na tropach… czyli o prawnych podstawach równości płci i zakazu dyskryminacji ze względu na płeć w edukacji szkolnej. Perspektywa polskiego prawa oświatowego [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom I, Warszawa: Fundacja Feminoteka, s. 168-185, Kopińska V., Cuprjak M. (2016), Wiedza o społeczeństwie. Raport przedmiotowy [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom III, Warszawa: Fundacja Feminoteka, 2016, s. 41-77. Obrycka M., Piekarski G., Sałapata M.A., Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego, "Impuls", Kraków 2020. Makselon M., FEMINATYWY. O genderowej nowomowie słów kilka, TedxKoszalin, 2023. Plan na rzecz równości płci dla Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Zachorska M.F., Żeńska końcówka języka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.