Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja równościowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-316-SZs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja równościowa
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe z prowadzącą - 15 godzin

czytanie i studiowanie literatury - 15 godzin

Konsultacje - 5 godzin

przygotowanie i realizacja projektu - 15 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma wiedzę na temat edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsca w ramach edukacji szkolnej

W2: ma wiedzę na temat mechanizmów dyskryminacji; zna i rozumie podstawowe pojęcia takie jak np.; tożsamość społeczna, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, rodzaje i formy dyskryminacji, język inkluzyjny

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1:potrafi obserwować, wyszukiwać i przetwarzać informacje dotyczące różnych obszarów dyskryminacji oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych

U2: potrafi projektować działania przeciwdziałające dyskryminacji

U3: rozwija własne kompetencje w obszarze, którego dotyczy przedmiot

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie znaczenie edukacji równościowej w procesie edukacji

K2: rozwija swoją gotowość do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji społecznych studentów i studentek w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji oraz wspierania równości. Istotne jest również zwrócenie uwagi na obszary dyskryminacji obecne w szkole oraz na rolę edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratycznego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji społecznych studentów i studentek w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji oraz wspierania równości. Istotne jest również zwrócenie uwagi na obszary dyskryminacji obecne w szkole oraz na rolę edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratycznego.

Tematyka zajęć:

Zajęcia wprowadzające. Edukacja równościowa i antydyskryminacyjna w szkole.

Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.

Stereotypy i dyskryminacja w podręcznikach i statutach szkolnych.

Projektowanie działania antydyskryminacyjnego.

Literatura:

Literatura do wyboru:

Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, rozdział: Edukacja dzieci w Polsce - wybrane aspekty.

Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Wydawnictwo Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008

Beauvoir, S. Druga płeć, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009

Buregren S., Mała książeczka o demokracji, Warszawa 2007

Butler J., Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008

Projekt "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami" Stowarzyszenia Kobiet Konsola, www.bezuprzedzen.org

Środa M., Mała książeczka o tolerancji, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010

I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) (2016), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, t. 1-3, Warszawa: Fundacja Feminoteka,

Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.) (2015), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,

Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań (2016), pod red. M. Chusteckiej, E. Kielak i M Rawłuszko, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.

Kopińska V. (2014), Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 19 (2), s. 25-42.

Cuprjak M., Kopińska V. (2015), Discrimination in the Discourse of Polish Textbooks Dedicated to Civic Education Courses, “The New Educational Review”, vol.40, no. 2, s. 38-47.

Kopińska V. (2019). Country Report: Civic and Citizenship Education in Polish School. Journal of Social Science Education, Vol. 18. No 1.

Kopińska V. (2016), Na tropach… czyli o prawnych podstawach równości płci i zakazu dyskryminacji ze względu na płeć w edukacji szkolnej. Perspektywa polskiego prawa oświatowego [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom I, Warszawa: Fundacja Feminoteka, s. 168-185,

Kopińska V., Cuprjak M. (2016), Wiedza o społeczeństwie. Raport przedmiotowy [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom III, Warszawa: Fundacja Feminoteka, 2016, s. 41-77.

Obrycka M., Piekarski G., Sałapata M.A., Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego, "Impuls", Kraków 2020.

Makselon M., FEMINATYWY. O genderowej nowomowie słów kilka, TedxKoszalin, 2023.

Plan na rzecz równości płci dla Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Zachorska M.F., Żeńska końcówka języka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023.

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

-uzasadnić rolę edukacji w rozwijaniu świadomości równościowej

- wyjaśnić pojęcia dyskryminacja, stereotyp, stereotypowy sposób myślenia, emancypacja, równouprawnienie

- wskazać formy dyskryminacji i podać ich przyczyny

- rozpoznawać mechanizmy dyskryminacji w przestrzeni publicznej

- projektować działania przeciwdziałające dyskryminacji i uprzedzeniom w instytucjach edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Składowe zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach

2. Wykonywanie zadań na zajęcia w ramach bloku rozszerzającego wiedzę.

3. Wywiązywanie z zobowiązań podjętych na zajęciach w ramach grup warsztatowych

4. Zrealizowanie projektu działania antydyskryminacyjnego

Kryteria oceny:

- Przygotowanie, przedstawienie prezentacji w bloku rozszerzającym wiedzę - 5 pkt

- Przygotowanie, przesłanie w terminie (!) projektu działania antydyskryminacyjnego, uwzględniającego elementy zawarte w karcie pracy – 15 pkt:

Cele projektu, grupa docelowa – 3 pkt

Uzasadnienie w badaniach – 4 pkt

Poprawność merytoryczna, metodyczna – 3 pkt

Opis działania z uwzględnienie materiałów (np. grafiki, bajki itd.) - 5 pkt

- Przygotowanie, przedstawienie prezentacji końcowej na temat projektu oraz jego realizacji - 5 pkt

18 – dst

19-20 – dst+

21 – db

22-23 – db+

24-25 – bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Violetta Kopińska
Prowadzący grup: Violetta Kopińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia wprowadzające. Edukacja równościowa i antydyskryminacyjna w szkole.

Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.

Stereotypy i dyskryminacja w podręcznikach i statutach szkolnych.

Projektowanie działania antydyskryminacyjnego.

Literatura:

Literatura do wyboru:

Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, rozdział: Edukacja dzieci w Polsce - wybrane aspekty.

Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Wydawnictwo Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008

Beauvoir, S. Druga płeć, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009

Buregren S., Mała książeczka o demokracji, Warszawa 2007

Butler J., Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008

Projekt "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami" Stowarzyszenia Kobiet Konsola, www.bezuprzedzen.org

Środa M., Mała książeczka o tolerancji, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010

I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) (2016), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, t. 1-3, Warszawa: Fundacja Feminoteka,

Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.) (2015), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,

Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań (2016), pod red. M. Chusteckiej, E. Kielak i M Rawłuszko, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.

Kopińska V. (2014), Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 19 (2), s. 25-42.

Cuprjak M., Kopińska V. (2015), Discrimination in the Discourse of Polish Textbooks Dedicated to Civic Education Courses, “The New Educational Review”, vol.40, no. 2, s. 38-47.

Kopińska V. (2019). Country Report: Civic and Citizenship Education in Polish School. Journal of Social Science Education, Vol. 18. No 1.

Kopińska V. (2016), Na tropach… czyli o prawnych podstawach równości płci i zakazu dyskryminacji ze względu na płeć w edukacji szkolnej. Perspektywa polskiego prawa oświatowego [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom I, Warszawa: Fundacja Feminoteka, s. 168-185,

Kopińska V., Cuprjak M. (2016), Wiedza o społeczeństwie. Raport przedmiotowy [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom III, Warszawa: Fundacja Feminoteka, 2016, s. 41-77.

Obrycka M., Piekarski G., Sałapata M.A., Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego, "Impuls", Kraków 2020.

Makselon M., FEMINATYWY. O genderowej nowomowie słów kilka, TedxKoszalin, 2023.

Plan na rzecz równości płci dla Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Zachorska M.F., Żeńska końcówka języka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)