Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kierowanie grupą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-321a-SZs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kierowanie grupą
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 15h

konsultacje 2h.


2.Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej i metodycznej 10h; zebranie i wybór materiałów metodycznych do zajęć 5 h;


3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 10h


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 zna terminologię charakterystyczną dla procesu kierowania grupą.

K_W06 ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów grupowych.

K_W010 ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach zachodzących w grupie

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

K_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych.

K_U013 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

K_K08 – odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie uczestników i uczestniczek z zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi związanymi z procesami grupowymi, przede wszystkim kierowaniem grupą.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć, określenie celów i zasad pracy. Refleksje studentów.

2. Samopoznanie i samoświadomość: Jaki Jestem?

3. Akceptacja siebie i innych

4.Wzajemny wpływ

5. Pomaganie i porozumiewanie się

6. Zjawiska grupowe

7. Diagnoza klimatu grupy

8. Mocne strony i projektowanie zmian.

Literatura:

Arends R. I. (1994), Uczymy się nauczać, WSIP, Warszawa

Edwards C. H. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą, PWN, Warszawa

Noiting H. P. (2004), Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk

Trabert W. (2015), Warsztat pracy z grupą, IPZ Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa

Jagieła J. (2012), Metody oceny kompetencji interpersonalnych nauczyciela. Model Okna Johari i diagram dyskontowania transakcyjnego jako postulowane narzędzia badań pedeutologicznych, Podstawy edukacji nr 5, s. 107-118.

Cialdini R., (2020), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo, obecność, kolokwium zaliczeniowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)