Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-326-SZs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Naturalna umiejętność posługiwania się głosem bez znaczących form zaburzeń mowy. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: 15 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K1: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pracy głosem i jej uwarunkowań [K_W05]. K2: ma uporządkowaną wiedzę na temat budowy układu oddechowego, zasad prawidłowej emisji, odpowiedniej artykulacji i higieny głosu [K_W12]. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K1: potrafi w sposób prawidłowy oddychać, wydobywać dźwięk i poprawnie artykułować głoski [K_U04]; K2: potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danego zadania sposób postępowania, potrafi dobierać środki w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań emisyjnych [K_U10]; K3: potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem w zakresie emisji i inspirować do takiej pracy grupę [K_U11]. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności emisyjnych, rozumie potrzebę dbania o głos, a także rozwoju w tym zakresie [K_K01]; K2: odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do zajęć [K_K06]. |
Metody dydaktyczne: | - pokaz, - inscenizacja, - opis, - pogadanka, - ćwiczeniowa, - doświadczeń. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Praca nad świadomym opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji. |
Pełny opis: |
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji. Na zajęciach z emisji głosu studenci poznają: • sposoby opanowanie właściwego toru oddechowego, • prawidłowy sposób posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią, • opanowanie właściwego używania rezonatorów, • trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji. W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu (krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów). Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia. |
Literatura: |
1. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. 2. Walencik - Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017. 3. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006. 4. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000. 5. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971. 6. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu wpływa średnia arytmetyczna z ocen umiejętności praktycznych, zrealizowanych zgodnie z materiałami z ćwiczeń: - czytanie prozy, - recytacja wiersza, - forma artystyczna (zadanie w grupach), - aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Na zajęciach obowiązuje wygodny strój i obuwie na płaskiej podeszwie. Należy zabrać ze sobą wodę do picia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Praca nad świadomym opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji. |
|
Pełny opis: |
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji. Na zajęciach z emisji głosu studenci poznają: • sposoby opanowanie właściwego toru oddechowego, • prawidłowy sposób posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią, • opanowanie właściwego używania rezonatorów, • trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji. W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu (krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów). Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia. |
|
Literatura: |
1. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. 2. Walencik - Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017. 3. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006. 4. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000. 5. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971. 6. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018. |
|
Uwagi: |
Na zajęciach obowiązuje wygodny strój i obuwie na płaskiej podeszwie. Należy zabrać ze sobą wodę do picia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.