Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-326-SZs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Naturalna umiejętność posługiwania się głosem bez znaczących form zaburzeń mowy.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godzin


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: 15 godzin


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 15 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

K1: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pracy głosem i jej uwarunkowań [K_W05].


K2: ma uporządkowaną wiedzę na temat budowy układu oddechowego, zasad prawidłowej emisji, odpowiedniej artykulacji i higieny głosu [K_W12].

Efekty uczenia się - umiejętności:

K1: potrafi w sposób prawidłowy oddychać, wydobywać dźwięk i poprawnie artykułować głoski [K_U04];


K2: potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danego zadania sposób postępowania, potrafi dobierać środki w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań emisyjnych [K_U10];


K3: potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem w zakresie emisji i inspirować do takiej pracy grupę [K_U11].




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności emisyjnych, rozumie potrzebę dbania o głos, a także rozwoju w tym zakresie [K_K01];


K2: odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do zajęć [K_K06].

Metody dydaktyczne:

- pokaz,

- inscenizacja,

- opis,

- pogadanka,

- ćwiczeniowa,

- doświadczeń.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń

Skrócony opis:

Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Praca nad świadomym opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały.

Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych

pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji.

Pełny opis:

Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela.

Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i

sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych

pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji.

Na zajęciach z emisji głosu studenci poznają:

• sposoby opanowanie właściwego toru oddechowego,

• prawidłowy sposób posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią,

• opanowanie właściwego używania rezonatorów,

• trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji.

W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu

(krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów).

Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również

sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia.

Literatura:

1. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.

2. Walencik - Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017.

3. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

4. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

5. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971.

6. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu wpływa średnia arytmetyczna z ocen umiejętności praktycznych, zrealizowanych zgodnie z materiałami z

ćwiczeń:

- czytanie prozy,

- recytacja wiersza,

- forma artystyczna (zadanie w grupach),

- aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Śmieszek-Formela
Prowadzący grup: Lucyna Śmieszek-Formela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Na zajęciach obowiązuje wygodny strój i obuwie na płaskiej podeszwie. Należy zabrać ze sobą wodę do picia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Śmieszek-Formela
Prowadzący grup: Lucyna Śmieszek-Formela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Praca nad świadomym opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały.

Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych

pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji.

Pełny opis:

Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela.

Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i

sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych

pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji.

Na zajęciach z emisji głosu studenci poznają:

• sposoby opanowanie właściwego toru oddechowego,

• prawidłowy sposób posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią,

• opanowanie właściwego używania rezonatorów,

• trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji.

W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu

(krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów).

Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również

sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia.

Literatura:

1. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.

2. Walencik - Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017.

3. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

4. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

5. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971.

6. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018.

Uwagi:

Na zajęciach obowiązuje wygodny strój i obuwie na płaskiej podeszwie. Należy zabrać ze sobą wodę do picia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)