Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PPW-206-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok - sj- sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość charakterystyki rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela ( 30 godz.):

- udział w ćwiczeniach – 30 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 15

- czytanie literatury - 15

- wykonanie zadań zaliczeniowych - 15


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:


K_W04: główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące

K_W07: zagadnienie edukacji międzykulturowej

K_W11: znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci

K_W16: rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów

Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student potrafi:


K_U01: dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz

proponować rozwiązania problemów

K_U04: dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia

K_U07: rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów

K_U08: skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw

K_U13: racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:


K_K03: budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające

efektywności edukacji

K_K04: efektywnej pracy w zespole, pełnienia różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej

K_K05: porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego

rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi

Metody dydaktyczne:

- pokaz,

- opis,

- pogadanka,

- ćwiczeniowa,

- doświadczeń

- giełda pomysłów

- referatu

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Pełny opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające.

2. Ukryty program w przedszkolu i szkole.

3. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze.

4. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły.

5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami.

6. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole.

7. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole.

8. Zabawa w przedszkolu i szkole.

9. Gry planszowe w przedszkolu i szkole.

10. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

11. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe.

12. Trudności wychowawcze w przedszkolu.

13. Trudności wychowawcze w szkole.

14. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Wybrane akty prawne.

2. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009, część III, rozdział II.

3. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017: część I: rozdział I, II, część IV: rozdział I

4. Duraj D., Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem : proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, [w:] U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom 1. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

5. Broda-Bajak, M. (red.), Vademecum efektywnych rozwiązań. Adaptacja, Bliżej Przedszkola, Kraków 2023.

6. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.

Literatura dodatkowa:

1. Gaikwad P., Curriculum, Pedagogy, and Values: Revealing the Invisible, "International Forum Journal” 2004, nr 2.

2. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuñczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.

3. Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, "Edukacja i dialog" 1994, nr 6.

4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.

5. One są wśród nas, ORE.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu wpływa:

- prezentacja: 2 pkt - przygotowanie merytoryczne (1,5 za treść + 0,5 za przygotowanie się do prezentacji - referowanie) + 1 pkt - poprawność załączonej bibliografii + 2 pkt - aktywność przygotowana dla grupy

- wejściówka - max 5 pkt

- aktywność

5 pkt - dst

6 pkt - dst+

7 pkt - db

8 pkt - db+

9-10 pkt - bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Śmieszek-Formela
Prowadzący grup: Lucyna Śmieszek-Formela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Pełny opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Przedmiot obejmuję analizę następujących zagadnień:

1. Dokumenty regulujące pracę przedszkola i szkoły.

2. Podstawowe środowisko wychowawcze - rodzina;

3. Realizacja funkcji opiekuńczo - wychowawczej szkoły;

4. Realizacja funkcji opiekuńczo - wychowawczej przedszkola;

5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami;

6. Zagrożenia wychowawcze;

7. Współpraca ze specjalistami;

8. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci w przedszkolu i szkole;

9. Dziecko uzdolnione;

10. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole;

11. Ukryty program wychowania;

12. Trudności wychowawcze;

13. Rywalizacja wśród dzieci;

14.Radzenie sobie z trudnymi emocjami u dzieci;

15. Rola motywacji i poczucia własnej wartości u dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo- wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017.

2. Maciąg J. Konstruktywistyczna perspektywa wspierania dziecka w procesie uczenia się [w]: Konteksty Pedagogiczne 1(10)/2018, s. 25–36.

3. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne.

4. One są wśród nas, www.ore.edu.pl

5. Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Pełny opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające.

2. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze.

3. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły.

4. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami.

5. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole.

6. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole.

7. Zabawa w przedszkolu i szkole.

8. Gry planszowe w przedszkolu i szkole.

9. Ukryty program w przedszkolu i szkole.

10. Wykorzystanie elementów plastyki sensorycznej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

11. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

12. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe.

13. Trudności wychowawcze w przedszkolu.

14. Trudności wychowawcze w szkole.

15. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Wybrane akty prawne.

2. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

3. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017.

4. Duraj D., Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem : proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, [w:] U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom 1. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

5. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.

Literatura dodatkowa:

1. Gaikwad P., Curriculum, Pedagogy, and Values: Revealing the Invisible, "International Forum Journal” 2004, nr 2.

2. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuñczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.

3. Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, "Edukacja i dialog" 1994, nr 6.

4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.

5. One są wśród nas, ORE.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające.

2. Ukryty program w przedszkolu i szkole.

3. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze.

4. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły.

5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami.

6. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole.

7. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole.

8. Zabawa w przedszkolu i szkole.

9. Gry planszowe w przedszkolu i szkole.

10. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

11. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe.

12. Trudności wychowawcze w przedszkolu.

13. Trudności wychowawcze w szkole.

14. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Wybrane akty prawne.

2. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009, część III, rozdział II.

3. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017: część I: rozdział I, II, część IV: rozdział I

4. Duraj D., Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem : proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, [w:] U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom 1. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

5. Broda-Bajak, M. (red.), Vademecum efektywnych rozwiązań. Adaptacja, Bliżej Przedszkola, Kraków 2023.

6. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.

Literatura dodatkowa:

1. Gaikwad P., Curriculum, Pedagogy, and Values: Revealing the Invisible, "International Forum Journal” 2004, nr 2.

2. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuñczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.

3. Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, "Edukacja i dialog" 1994, nr 6.

4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.

5. One są wśród nas, ORE.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)