Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PPW-212-sj | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego | ||
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok -sj- sem. letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | - |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe z nauczycielem - 30 praca samodzielna: - przygotowanie się do zajęć - 75 godz. - przygotowanie się do egzaminu - 75 godz. łącznie 180 godzin (6 ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie uczenia i nauczania języków obcych,, W2: zna i rozumie znaczenie innowacji pedagogicznych w nauczaniu języków obcych, W3: zna i rozumie procesy komunikacji i ich zakłócenia. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne w zakresie nauczania języka obcego oraz dobierać w tym celu odpowiednie materiały i środki. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: jest gotów do formowania właściwych postaw dzieci wobec nauki języków obcych. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki, odgrywających szczególną rolę w procesie uczenia się-nauczania języków obcych. Problematyka skoncentrowana jest wokół osoby uczącego się oraz osoby nauczyciela i warunków jego pracy. Uczestnicy zajęć mają także możliwość testowania i analizy własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy: - podstawowe pojęcia w teorii i dydaktyce uczenia się/nauczania języka obcego - co to znaczy znać język obcy - podejścia do uczenia się i nauczania języka obcego: behawioryzm, kognitywizm, funkcjonalizm, konstruktywizm - rola autonomii w uczeniu się i nauczaniu języka obcego - psychologiczne podstawy metod nauczania języka obcego dzieci - dziecko jako uczący się języka obcego, - uczeń wielojęzyczny i jego miejsce w polskiej szkole - indywidualne różnice w uczeniu się i nauczaniu języka obcego a sukces w nauce języka - kompetencja międzykulturowa w uczeniu się i nauczaniu języka - kontrola wyników nauczania języka obcego - zachowanie lekcyjne nauczyciela a sukces w pracy pedagogicznej - wiedza i kompetencje nauczyciela języka obcego |
||
Literatura: |
Brown, Douglas, H. 1994. Principles of Language Learning and Teaching. New Jersey: Prentice Hall. Brown, Douglas, H. 1994. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New Jersey: Prentice Hall. Harmer, Jeremy. 1991. The Practice of English Language Teaching. Londyn, Nowy Jork: Longman. Komorowska. H. (2002). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa. Seretny A. (2006), Autonomia uczącego się – wprowadzenie do zagadnienia [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków, s. 98-113. Wilczyńska W., Uczyć się, czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa-Poznań. Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny W1, W2, W3, U1 obserwacja pracy studenta K1 kryteria oceny: 60%-71% = 3. 72%-76% = 3+ 77%-84% = 4. 85%-90% = 4+ 91%-100% = 5 |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Piątkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Piątkowska, Krzysztof Strzemeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.