Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Integracja w kształceniu i wychowaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PPW-213-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Integracja w kształceniu i wychowaniu
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok -sj- sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- podstawy psychologii rozwojowej

- wiedza z zakresu teorii wychowania i kształcenia

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (30 godz):

- udział w ćwiczeniach – 30 godz.



Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (70 godz):

- przygotowanie do ćwiczeń – 25

- czytanie literatury - 15

- wykonanie zadań zaliczeniowych - 40

Efekty uczenia się - wiedza:

- Student

- zna genezę wczesnej edukacji zintegrowanej w Polsce

- identyfikuje współczesne koncepcje edukacji zintegrowanej

- zna dydaktyczne i wychowawcze zadania nauczyciela edukacji wczesnej

- uzasadnia potrzebę integracji w obszarze metod, czynności oraz treści w edukacji wczesnoszkolnej

- posiada wiedzę w zakresie budowania zespołów zadaniowych, przydzielania ról poszczególnym osobom

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

- stosuje środki dydaktyczne wspomagające integrację w nauczaniu i wychowaniu

- konstruuje scenariusze zajęć wykorzystujące zadania integrujące

- dobiera literaturę do realizacji zajęć

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

- buduje zespoły zadaniowe

- współpracuje z innymi Studentami w ramach pracy nad projektem edukacyjnym

- rozumie potrzebę samokształcenia i poszerzania swojego warsztatu pracy

Metody dydaktyczne:

- pokaz,

- opis,

- pogadanka,

- wykład konwersatoryjny,

- ćwiczeniowa,

- obserwacji,

- projektu,

- referatu

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej. .

Pełny opis:

Różne spojrzenia na integrację w edukacji.

Integracja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w edukacji pozaformalnej i formalnej.

Kształcenie integracyjne.

System w Polsce.

Integracja zespołu klasowego.

Integracja w edukacji wczesnoszkolnej.

Przestrzeń nauczania zintegrowanego.

Analiza dokumentów prawnych i programów nauczania zintegrowanego.

Integracja kształcenia i wychowania na lekcji.

Literatura:

1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011.

2. Bartkowiak G., Postawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach. Problemy związane z ich edukacją, w: Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk (red.) Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021, s. 267-286.

3. Kamińska K., Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole – problemy i wyzwania, Edukacja 2019, nr 3.

4. Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, "Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania" 2020, nr 3(4).

5. Całek G. (i in.), Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności

– osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, w: Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek i in. (red.), WUŁ, Łódź 2023.

6. Sowińska H., Procesy integracyjne w klasie szkolnej, w: Sowińska H. i in. (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002.

7. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97.

8. Bartosik A., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej : zajęcia zintegrowane "Niebo nocą", Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2.

9. Karbowniczek J., Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III, "Edukacja elementarna w teorii i praktyce" 2007, t. 1.

10. Krabowniczek J., Edukacja zintegrowana w dobie jakościowego kryzysu dydaktycznego, Horyzonty Wychowania 2021, nr 20(55).

11. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPPP, Warszawa 2002.

12. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ze zm.; Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm.

13. Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie:

- prezentacja, do zdobycia 5 pkt (2 - zawartość merytoryczna, 1 - referowanie, 1 - aktywność, 1 - bibliografia)

- przedstawienie integracji kształcenia i wychowania na lekcjach edu. wczesnoszkolnej (5 pkt)

Ocena końcowa:

8 pkt - dst

9 pkt - dst+

10-11 pkt - db

12 pkt - db+

13-14 pkt - bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kubiak-Skrzyńska
Prowadzący grup: Magdalena Kubiak-Skrzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej. Podkreślony zostanie charakter czynnościowy, treściowo- organizacyjny oraz metodyczny integracji.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu poruszone zostaną zagadnienia dotyczące:

-koncepcji edukacji zintegrowanej, całościowego kształcenia, elementów pracy realizowanych także w szkołach alternatywnych

- metod pracy w edukacji zintegrowanej

- zasad integracji treści, różnic między integracją a korelacją

- czynności nauczyciela edukacji zintegrowanej oraz jego warsztatu pracy

- podstaw wiedzy na temat integracji sensorycznej

- budowania zespołów zadaniowych

-pracy metodą projektu

- zabaw integrujących zespół klasowy, budowania atmosfery sprzyjającej akceptacji i samoakceptacji oraz rozwojowi psychicznemu, społecznemu i fizycznemu

Literatura:

-Jaroni E., Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2008

-Jodłowska B. (red.), Idea integracji a wychowanie, 2004

-Szmalec J., Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6 letnich, 2019

-Filipiak E., Smolińska- Rębas H., Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej, 2000

-Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych, 2004

-Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, 2009

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej.

Pełny opis:

Różne spojrzenia na integrację w edukacji.

Integracja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Nauczanie integracyjne.

Integracja zespołu klasowego.

Nauczanie zintegrowane.

Projektowanie przestrzeni nauczania zintegrowanego.

Analiza dokumentów prawnych i programów nauczania zintegrowanego.

Projektowanie zajęć nauczania zintegrowanego.

Realizacja zajęć zintegrowanych.

Literatura:

Literatura do wyboru:

1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011.

2. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPPP, Warszawa 2002.

3. Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, "Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania" 2020, nr 3(4).

4. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ze zm.; Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm.

5. Sowińska H., Procesy integracyjne w klasie szkolnej, w: Sowińska H. i in. (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002.

6. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97.

7. Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006.

8. Bartosik A., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej : zajęcia zintegrowane "Niebo nocą", Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2.

9. Karbowniczek J., Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III, "Edukacja elementarna w teorii i praktyce" 2007, t. 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej.

Pełny opis:

Różne spojrzenia na integrację w edukacji.

Integracja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w edukacji pozaformalnej i formalnej.

Kształcenie integracyjne.

System w Polsce.

Integracja zespołu klasowego.

Integracja w edukacji wczesnoszkolnej.

Przestrzeń nauczania zintegrowanego.

Analiza dokumentów prawnych i programów nauczania zintegrowanego.

Integracja kształcenia i wychowania na lekcji.

Literatura:

1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011.

2. Bartkowiak G., Postawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach. Problemy związane z ich edukacją, w: Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk (red.) Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021, s. 267-286.

3. Kamińska K., Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole – problemy i wyzwania, Edukacja 2019, nr 3.

4. Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, "Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania" 2020, nr 3(4).

5. Całek G. (i in.), Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności

– osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, w: Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek i in. (red.), WUŁ, Łódź 2023.

6. Sowińska H., Procesy integracyjne w klasie szkolnej, w: Sowińska H. i in. (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002.

7. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97.

8. Bartosik A., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej : zajęcia zintegrowane "Niebo nocą", Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2.

9. Karbowniczek J., Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III, "Edukacja elementarna w teorii i praktyce" 2007, t. 1.

10. Krabowniczek J., Edukacja zintegrowana w dobie jakościowego kryzysu dydaktycznego, Horyzonty Wychowania 2021, nr 20(55).

11. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPPP, Warszawa 2002.

12. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ze zm.; Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm.

13. Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)