Integracja w kształceniu i wychowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PPW-213-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Integracja w kształceniu i wychowaniu |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok -sj- sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawy psychologii rozwojowej - wiedza z zakresu teorii wychowania i kształcenia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (30 godz): - udział w ćwiczeniach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (70 godz): - przygotowanie do ćwiczeń – 25 - czytanie literatury - 15 - wykonanie zadań zaliczeniowych - 40 |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Student - zna genezę wczesnej edukacji zintegrowanej w Polsce - identyfikuje współczesne koncepcje edukacji zintegrowanej - zna dydaktyczne i wychowawcze zadania nauczyciela edukacji wczesnej - uzasadnia potrzebę integracji w obszarze metod, czynności oraz treści w edukacji wczesnoszkolnej - posiada wiedzę w zakresie budowania zespołów zadaniowych, przydzielania ról poszczególnym osobom |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student - stosuje środki dydaktyczne wspomagające integrację w nauczaniu i wychowaniu - konstruuje scenariusze zajęć wykorzystujące zadania integrujące - dobiera literaturę do realizacji zajęć |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student - buduje zespoły zadaniowe - współpracuje z innymi Studentami w ramach pracy nad projektem edukacyjnym - rozumie potrzebę samokształcenia i poszerzania swojego warsztatu pracy |
Metody dydaktyczne: | - pokaz, - opis, - pogadanka, - wykład konwersatoryjny, - ćwiczeniowa, - obserwacji, - projektu, - referatu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej. . |
Pełny opis: |
Różne spojrzenia na integrację w edukacji. Integracja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w edukacji pozaformalnej i formalnej. Kształcenie integracyjne. System w Polsce. Integracja zespołu klasowego. Integracja w edukacji wczesnoszkolnej. Przestrzeń nauczania zintegrowanego. Analiza dokumentów prawnych i programów nauczania zintegrowanego. Integracja kształcenia i wychowania na lekcji. |
Literatura: |
1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011. 2. Bartkowiak G., Postawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach. Problemy związane z ich edukacją, w: Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk (red.) Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021, s. 267-286. 3. Kamińska K., Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole – problemy i wyzwania, Edukacja 2019, nr 3. 4. Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, "Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania" 2020, nr 3(4). 5. Całek G. (i in.), Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, w: Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek i in. (red.), WUŁ, Łódź 2023. 6. Sowińska H., Procesy integracyjne w klasie szkolnej, w: Sowińska H. i in. (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002. 7. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97. 8. Bartosik A., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej : zajęcia zintegrowane "Niebo nocą", Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2. 9. Karbowniczek J., Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III, "Edukacja elementarna w teorii i praktyce" 2007, t. 1. 10. Krabowniczek J., Edukacja zintegrowana w dobie jakościowego kryzysu dydaktycznego, Horyzonty Wychowania 2021, nr 20(55). 11. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPPP, Warszawa 2002. 12. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ze zm.; Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm. 13. Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie: - prezentacja, do zdobycia 5 pkt (2 - zawartość merytoryczna, 1 - referowanie, 1 - aktywność, 1 - bibliografia) - przedstawienie integracji kształcenia i wychowania na lekcjach edu. wczesnoszkolnej (5 pkt) Ocena końcowa: 8 pkt - dst 9 pkt - dst+ 10-11 pkt - db 12 pkt - db+ 13-14 pkt - bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kubiak-Skrzyńska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kubiak-Skrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej. Podkreślony zostanie charakter czynnościowy, treściowo- organizacyjny oraz metodyczny integracji. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji przedmiotu poruszone zostaną zagadnienia dotyczące: -koncepcji edukacji zintegrowanej, całościowego kształcenia, elementów pracy realizowanych także w szkołach alternatywnych - metod pracy w edukacji zintegrowanej - zasad integracji treści, różnic między integracją a korelacją - czynności nauczyciela edukacji zintegrowanej oraz jego warsztatu pracy - podstaw wiedzy na temat integracji sensorycznej - budowania zespołów zadaniowych -pracy metodą projektu - zabaw integrujących zespół klasowy, budowania atmosfery sprzyjającej akceptacji i samoakceptacji oraz rozwojowi psychicznemu, społecznemu i fizycznemu |
|
Literatura: |
-Jaroni E., Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2008 -Jodłowska B. (red.), Idea integracji a wychowanie, 2004 -Szmalec J., Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6 letnich, 2019 -Filipiak E., Smolińska- Rębas H., Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej, 2000 -Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych, 2004 -Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Stek-Łopatka | |
Prowadzący grup: | Natalia Stek-Łopatka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej. |
|
Pełny opis: |
Różne spojrzenia na integrację w edukacji. Integracja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Nauczanie integracyjne. Integracja zespołu klasowego. Nauczanie zintegrowane. Projektowanie przestrzeni nauczania zintegrowanego. Analiza dokumentów prawnych i programów nauczania zintegrowanego. Projektowanie zajęć nauczania zintegrowanego. Realizacja zajęć zintegrowanych. |
|
Literatura: |
Literatura do wyboru: 1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011. 2. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPPP, Warszawa 2002. 3. Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, "Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania" 2020, nr 3(4). 4. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ze zm.; Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm. 5. Sowińska H., Procesy integracyjne w klasie szkolnej, w: Sowińska H. i in. (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002. 6. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97. 7. Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006. 8. Bartosik A., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej : zajęcia zintegrowane "Niebo nocą", Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2. 9. Karbowniczek J., Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III, "Edukacja elementarna w teorii i praktyce" 2007, t. 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Stek-Łopatka | |
Prowadzący grup: | Natalia Stek-Łopatka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu ukazanie istoty i obszaru integracji w edukacji wczesnej. |
|
Pełny opis: |
Różne spojrzenia na integrację w edukacji. Integracja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w edukacji pozaformalnej i formalnej. Kształcenie integracyjne. System w Polsce. Integracja zespołu klasowego. Integracja w edukacji wczesnoszkolnej. Przestrzeń nauczania zintegrowanego. Analiza dokumentów prawnych i programów nauczania zintegrowanego. Integracja kształcenia i wychowania na lekcji. |
|
Literatura: |
1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011. 2. Bartkowiak G., Postawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach. Problemy związane z ich edukacją, w: Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk (red.) Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021, s. 267-286. 3. Kamińska K., Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole – problemy i wyzwania, Edukacja 2019, nr 3. 4. Pachowicz M., Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce, "Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania" 2020, nr 3(4). 5. Całek G. (i in.), Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, w: Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek i in. (red.), WUŁ, Łódź 2023. 6. Sowińska H., Procesy integracyjne w klasie szkolnej, w: Sowińska H. i in. (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002. 7. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97. 8. Bartosik A., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej : zajęcia zintegrowane "Niebo nocą", Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2. 9. Karbowniczek J., Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III, "Edukacja elementarna w teorii i praktyce" 2007, t. 1. 10. Krabowniczek J., Edukacja zintegrowana w dobie jakościowego kryzysu dydaktycznego, Horyzonty Wychowania 2021, nr 20(55). 11. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPPP, Warszawa 2002. 12. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ze zm.; Dz.U. z 2017 r., poz. 649 ze zm. 13. Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.