Edukacja literacka i bajkoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PPW-219-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja literacka i bajkoterapia |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok -sj- sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, psychologii dziecka, podstaw edukacji językowej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin kontaktowych w ramach realizacji zajęć w zespole TEAMS 15 godzin na opracowanie scenariuszy, przygotowanie materiałów metodycznych i projektowanie zajęć praktycznych 10 godzin na analizę literatury i materiałów dydaktycznych |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10 Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej K_W12 Absolwent zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy K_W13 Absolwent zna i rozumie zróżnicowane możliwości dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych K_W16 Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów K_W18 Absolwent zna i rozumie funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy oraz prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem mowy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Absolwent potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania K_U04 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia K_U06 Absolwent potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia K_U08 Absolwent potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw K_U15 Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem ojczystym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów K_U16 Absolwent potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 Absolwent jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki K_K07 Absolwent jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Literatura dziecięca i literatura dla dzieci Wychowanie przez czytanie Gatunki literackie w pracy z dziećmi Planowanie zajęć czytelniczych z dziećmi Książka obrazkowa picture book Dziecko w dialogu z tekstem literackim Metoda storytellingu Książki interaktywne - gwarna biblioteka Znaczenie bajkoterapii w pracy wychowawczej i terapeutycznej |
Pełny opis: |
1. Rys historyczny literatury dla dzieci 2. Cechy literatury dla dzieci, gatunki literackie 3. Wychowanie przez czytanie, rozwijanie zainteresowań czytelniczych w przedszkolu i szkole 4. Przegląd literatury dla dzieci 4. Wartości w literaturze dla dzieci 5. Literatura dziecięca - książki tworzone przez dzieci 6. Cechy książki obrazkowej picture book 7. Folklor dziecięcy w literaturze 8. Kampanie i projekty czytelnicze w przedszkolu i szkole 9. Znaczenie księgarni i bibliotek, bibliotek szkolnych oraz biblioteczek klasowych 12. Spotkania autorskie - planowanie wywiadów 13. Warstwowa książka tematyczna lap book 14. Filozofowanie z dziećmi w oparciu o teksty kultury 15. Dziecko w dialogu z tekstem literackim - o metodzie storytellingu 16. Moja biografia czytelnicza 17. Pojęcie bajkoterapii, cechy i rodzaje bajek terapeutycznych 18. Książki interaktywne - gwarna biblioteka |
Literatura: |
Bajki seniorów dla juniorów, Toruń 2016. Dzieci filozofują - seria Gawryluk B., Wanda Chotomska. Nie mam nic do ukrycia, Warszawa 2016. Janssen U., Steuernnagel U., Uniwersytet dziecięcy. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Warszawa 2013. Koźmińska I, Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2014. Leszczyński G., Wielkie małe książki, Warszawa 2015. Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik, Warszawa 2013. Michalak M., Przewoźny W., Stachowiak M., Etno Gadki. Opowiastki o dawnych obrzędach i obyczajach, Poznań 2018. Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999. Przytul mnie. Osiem inspirujących lekcji Nicka Vujicica, opartych na prawdziwej historii jego życia, Warszawa 2016. Skibiński Michał, Widziałem pięknego dzięcioła, Warszawa 2019. Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, M. Kotkowskiej, Kraków 2017. Wróblewski Maciej, Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury, Toruń 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
zespół TEAMS obecność na wszystkich zajęciach aktywny udział w zajęciach 1. analiza literatury dla dzieci 2. moja biografia czytelnicza 3. warstwowa książka tematyczna lap book 4. karty literackie 5. scenariusze zajęć filozoficznych z dziećmi 6. scenariusze bajkoterapii |
Praktyki zawodowe: |
treści przedmiotu łączą się z praktyką zawodową |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Wieczór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Wieczór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Wieczór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Wieczór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Wieczór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Wieczór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.