Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja literacka i bajkoterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PPW-219-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja literacka i bajkoterapia
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok -sj- sem. letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, psychologii dziecka, podstaw edukacji językowej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

15 godzin kontaktowych w ramach realizacji zajęć w zespole TEAMS

15 godzin na opracowanie scenariuszy, przygotowanie materiałów metodycznych i projektowanie zajęć praktycznych

10 godzin na analizę literatury i materiałów dydaktycznych


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W10 Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej

K_W12 Absolwent zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy

K_W13 Absolwent zna i rozumie zróżnicowane możliwości dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych

K_W16 Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów


K_W18 Absolwent zna i rozumie funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy oraz prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem mowy

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 Absolwent potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania

K_U04 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia

K_U06 Absolwent potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia

K_U08 Absolwent potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw

K_U15 Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem ojczystym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów

K_U16 Absolwent potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02 Absolwent jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki

K_K07 Absolwent jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Literatura dziecięca i literatura dla dzieci

Wychowanie przez czytanie

Gatunki literackie w pracy z dziećmi

Planowanie zajęć czytelniczych z dziećmi

Książka obrazkowa picture book

Dziecko w dialogu z tekstem literackim

Metoda storytellingu

Książki interaktywne - gwarna biblioteka

Znaczenie bajkoterapii w pracy wychowawczej i terapeutycznej

Pełny opis:

1. Rys historyczny literatury dla dzieci

2. Cechy literatury dla dzieci, gatunki literackie

3. Wychowanie przez czytanie, rozwijanie zainteresowań czytelniczych w przedszkolu i szkole

4. Przegląd literatury dla dzieci

4. Wartości w literaturze dla dzieci

5. Literatura dziecięca - książki tworzone przez dzieci

6. Cechy książki obrazkowej picture book

7. Folklor dziecięcy w literaturze

8. Kampanie i projekty czytelnicze w przedszkolu i szkole

9. Znaczenie księgarni i bibliotek, bibliotek szkolnych oraz biblioteczek klasowych

12. Spotkania autorskie - planowanie wywiadów

13. Warstwowa książka tematyczna lap book

14. Filozofowanie z dziećmi w oparciu o teksty kultury

15. Dziecko w dialogu z tekstem literackim - o metodzie storytellingu

16. Moja biografia czytelnicza

17. Pojęcie bajkoterapii, cechy i rodzaje bajek terapeutycznych

18. Książki interaktywne - gwarna biblioteka

Literatura:

Bajki seniorów dla juniorów, Toruń 2016.

Dzieci filozofują - seria

Gawryluk B., Wanda Chotomska. Nie mam nic do ukrycia, Warszawa 2016.

Janssen U., Steuernnagel U., Uniwersytet dziecięcy. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Warszawa 2013.

Koźmińska I, Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2014.

Leszczyński G., Wielkie małe książki, Warszawa 2015.

Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik, Warszawa 2013.

Michalak M., Przewoźny W., Stachowiak M., Etno Gadki. Opowiastki o dawnych obrzędach i obyczajach, Poznań 2018.

Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999.

Przytul mnie. Osiem inspirujących lekcji Nicka Vujicica, opartych na prawdziwej historii jego życia, Warszawa 2016.

Skibiński Michał, Widziałem pięknego dzięcioła, Warszawa 2019.

Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, M. Kotkowskiej, Kraków 2017.

Wróblewski Maciej, Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury, Toruń 2019.

Metody i kryteria oceniania:

zespół TEAMS

obecność na wszystkich zajęciach

aktywny udział w zajęciach

1. analiza literatury dla dzieci

2. moja biografia czytelnicza

3. warstwowa książka tematyczna lap book

4. karty literackie

5. scenariusze zajęć filozoficznych z dziećmi

6. scenariusze bajkoterapii

Praktyki zawodowe:

treści przedmiotu łączą się z praktyką zawodową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Wieczór
Prowadzący grup: Elżbieta Wieczór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Wieczór
Prowadzący grup: Elżbieta Wieczór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Wieczór
Prowadzący grup: Elżbieta Wieczór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)