Metoda projektu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PPW-308-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metoda projektu |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna III rok-sj-sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział we wszystkich zajęciach. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów: w zakresie istoty i wykorzystania metody projektów w kształceniu i samokształceniu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w zakresie stosowania metody projektów |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na gruncie pedagogiki |
Metody dydaktyczne: | Aktywne metody pracy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów ze specyfiką metody projektu, - jako opcji działań i interwencji pedagogicznych. Ponadto celem jest wyposażenie studentek i studentów w niezbędną wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie metody projektów w kontekście pracy z uczniami w edukacji wczesnoszkolnej (procesu tworzenia i realizacji projektu na jego poszczególnych etapach) oraz w kontekście planowania i realizowania działań edukacyjnych w środowisku lokalnym. |
Pełny opis: |
Zakres problematyki: 1. Teoretyczne podstawy metody projektów: definicje, planowanie, organizacja, metoda projektu w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego. 2. Wykorzystanie metody projektu edukacyjnego w kształceniu kompetencji kluczowych u uczniów. 3. Etapy przygotowania, realizacji i zakończenia projektu. 4. Organizacja projektu - zadania nauczyciela, uczniów, tworzenie grup projektowych. 5. Motywacja, zapał i ocena realizowanych przez uczniów projektów edukacyjnych - praktyczne wykorzystanie metody S.M.A.R.T. w określaniu celów projektu oraz map myśli w budowaniu harmonogramu. 6. Rodzaje projektów i cechy dobrego projektu. 7. Prezentacja i analiza wdrożonych autorskich projektów 8. Opracowanie projektu przez studentów, omówienie i prezentacja. 9. Ocena projektu: podsumowanie pracy studentów, samoocena i ocena koleżeńska. Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań. Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora. Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy: identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu. Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole. |
Literatura: |
Goźlińska Elżbieta: Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004 Kubiczek Bożena: Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Wyd. 4. Opole: Wydawnictwo Nowik, 2009 Mikina Agnieszka, Metoda projektów dla szkół podstawowych, Oficyna MM, 2014 Niemierko Bolesław: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Rau Krystyna, Ziętkiewicz Ewa: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P, 2000 Sawiński Julian Piotr, Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Difin, 2014 Uczenie metodą projektów. Pod red. Bogusławy Doroty Gołębniak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002 Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych: poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012 Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej / Judy Harris Helm, Lilian G. Katz.- Warszawa: Wydaw. CODN: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003 Metoda projektów nie tylko w gimnazjum : poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół / Agnieszka Mikina, Bożena Zając.- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012 Uczenie się metodą projektów / Red. Bogusława Dorota Gołębniak.- Warszawa: WSiP, 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Elementy niezbędne dla uzyskania pozytywnej oceny z zajęć (4): 1. Obecność na zajęciach; 2. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach; 3. Przygotowanie projektu edukacyjnego (planowanie plus realizacja) przez studentów na wybrany temat - ocena sposobu prezentacji projektu, jego zawartości merytorycznej, innowacyjności, wpływu społecznego, oprawy graficznej oraz strategii i efektów upowszechniania wyników. 4. Przygotowanie na zajęcia (indywidualnie lub zespołowo) dwóch przykładów zrealizowanych już projektów o charakterze edukacyjnym (podczas realizacji których wykorzystano metodę projektów) - oraz ich krytyczna analiza podczas dyskusji dydaktycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Fechner-Sędzicka | |
Prowadzący grup: | Iwona Fechner-Sędzicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów ze specyfiką metody projektu, - jako opcji działań i interwencji pedagogicznych. Ponadto celem jest wyposażenie studentek i studentów w niezbędną wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie metody projektów w kontekście pracy z uczniami w edukacji wczesnoszkolnej (procesu tworzenia i realizacji projektu na jego poszczególnych etapach) oraz w kontekście planowania i realizowania działań edukacyjnych w środowisku lokalnym. |
|
Pełny opis: |
Zakres problematyki: 1. Teoretyczne podstawy metody projektów: definicje, planowanie, organizacja, metoda projektu w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego. 2. Wykorzystanie metody projektu edukacyjnego w kształceniu kompetencji kluczowych u uczniów. 3. Etapy przygotowania, realizacji i zakończenia projektu. 4. Organizacja projektu - zadania nauczyciela, uczniów, tworzenie grup projektowych. 5. Motywacja, zapał i ocena realizowanych przez uczniów projektów edukacyjnych - praktyczne wykorzystanie metody S.M.A.R.T. w określaniu celów projektu oraz map myśli w budowaniu harmonogramu. 6. Rodzaje projektów i cechy dobrego projektu. 7. Prezentacja i analiza wdrożonych autorskich projektów 8. Opracowanie projektu przez studentów, omówienie i prezentacja. 9. Ocena projektu: podsumowanie pracy studentów, samoocena i ocena koleżeńska. Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań. Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora. Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy: identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu. Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole. |
|
Literatura: |
Goźlińska Elżbieta: Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004 Kubiczek Bożena: Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Wyd. 4. Opole: Wydawnictwo Nowik, 2009 Mikina Agnieszka, Metoda projektów dla szkół podstawowych, Oficyna MM, 2014 Niemierko Bolesław: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Rau Krystyna, Ziętkiewicz Ewa: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P, 2000 Sawiński Julian Piotr, Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Difin, 2014 Uczenie metodą projektów. Pod red. Bogusławy Doroty Gołębniak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002 Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych: poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012 Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej / Judy Harris Helm, Lilian G. Katz.- Warszawa: Wydaw. CODN: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003 Metoda projektów nie tylko w gimnazjum : poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół / Agnieszka Mikina, Bożena Zając.- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012 Uczenie się metodą projektów / Red. Bogusława Dorota Gołębniak.- Warszawa: WSiP, 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.