Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metoda projektu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PPW-308-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metoda projektu
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna III rok-sj-sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Udział we wszystkich zajęciach.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów: w zakresie istoty i wykorzystania metody projektów w kształceniu i samokształceniu


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w zakresie stosowania metody projektów


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na gruncie pedagogiki

Metody dydaktyczne:

Aktywne metody pracy.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- projektu
- stolików eksperckich
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów ze specyfiką metody projektu, - jako opcji działań i interwencji pedagogicznych.

Ponadto celem jest wyposażenie studentek i studentów w niezbędną wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie metody projektów w kontekście pracy z uczniami w edukacji wczesnoszkolnej (procesu tworzenia i realizacji projektu na jego poszczególnych etapach) oraz w kontekście planowania i realizowania działań edukacyjnych w środowisku lokalnym.

Pełny opis:

Zakres problematyki:

1. Teoretyczne podstawy metody projektów: definicje, planowanie, organizacja, metoda projektu w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego.

2. Wykorzystanie metody projektu edukacyjnego w kształceniu kompetencji kluczowych u uczniów.

3. Etapy przygotowania, realizacji i zakończenia projektu.

4. Organizacja projektu - zadania nauczyciela, uczniów, tworzenie grup projektowych.

5. Motywacja, zapał i ocena realizowanych przez uczniów projektów edukacyjnych - praktyczne wykorzystanie metody S.M.A.R.T. w określaniu celów projektu oraz map myśli w budowaniu harmonogramu.

6. Rodzaje projektów i cechy dobrego projektu.

7. Prezentacja i analiza wdrożonych autorskich projektów

8. Opracowanie projektu przez studentów, omówienie i prezentacja.

9. Ocena projektu: podsumowanie pracy studentów, samoocena i ocena koleżeńska.

Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań.

Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora.

Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy:

identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu.

Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole.

Literatura:

Goźlińska Elżbieta: Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004

Kubiczek Bożena: Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Wyd. 4. Opole: Wydawnictwo Nowik, 2009

Mikina Agnieszka, Metoda projektów dla szkół podstawowych, Oficyna MM, 2014

Niemierko Bolesław: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007

Rau Krystyna, Ziętkiewicz Ewa: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P, 2000

Sawiński Julian Piotr, Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Difin, 2014

Uczenie metodą projektów. Pod red. Bogusławy Doroty Gołębniak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002

Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych: poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012

Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej / Judy Harris Helm, Lilian G. Katz.- Warszawa: Wydaw. CODN: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003

Metoda projektów nie tylko w gimnazjum : poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół / Agnieszka Mikina, Bożena Zając.- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012

Uczenie się metodą projektów / Red. Bogusława Dorota Gołębniak.- Warszawa: WSiP, 2002

Metody i kryteria oceniania:

Elementy niezbędne dla uzyskania pozytywnej oceny z zajęć (4):

1. Obecność na zajęciach;

2. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach;

3. Przygotowanie projektu edukacyjnego (planowanie plus realizacja) przez studentów na wybrany temat - ocena sposobu prezentacji projektu, jego zawartości merytorycznej, innowacyjności, wpływu społecznego, oprawy graficznej oraz strategii i efektów upowszechniania wyników.

4. Przygotowanie na zajęcia (indywidualnie lub zespołowo) dwóch przykładów zrealizowanych już projektów o charakterze edukacyjnym (podczas realizacji których wykorzystano metodę projektów) - oraz ich krytyczna analiza podczas dyskusji dydaktycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Fechner-Sędzicka
Prowadzący grup: Iwona Fechner-Sędzicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna
Prowadzący grup: Dagna Dejna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna
Prowadzący grup: Dagna Dejna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów ze specyfiką metody projektu, - jako opcji działań i interwencji pedagogicznych.

Ponadto celem jest wyposażenie studentek i studentów w niezbędną wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie metody projektów w kontekście pracy z uczniami w edukacji wczesnoszkolnej (procesu tworzenia i realizacji projektu na jego poszczególnych etapach) oraz w kontekście planowania i realizowania działań edukacyjnych w środowisku lokalnym.

Pełny opis:

Zakres problematyki:

1. Teoretyczne podstawy metody projektów: definicje, planowanie, organizacja, metoda projektu w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego.

2. Wykorzystanie metody projektu edukacyjnego w kształceniu kompetencji kluczowych u uczniów.

3. Etapy przygotowania, realizacji i zakończenia projektu.

4. Organizacja projektu - zadania nauczyciela, uczniów, tworzenie grup projektowych.

5. Motywacja, zapał i ocena realizowanych przez uczniów projektów edukacyjnych - praktyczne wykorzystanie metody S.M.A.R.T. w określaniu celów projektu oraz map myśli w budowaniu harmonogramu.

6. Rodzaje projektów i cechy dobrego projektu.

7. Prezentacja i analiza wdrożonych autorskich projektów

8. Opracowanie projektu przez studentów, omówienie i prezentacja.

9. Ocena projektu: podsumowanie pracy studentów, samoocena i ocena koleżeńska.

Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań.

Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora.

Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy:

identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu.

Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole.

Literatura:

Goźlińska Elżbieta: Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004

Kubiczek Bożena: Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Wyd. 4. Opole: Wydawnictwo Nowik, 2009

Mikina Agnieszka, Metoda projektów dla szkół podstawowych, Oficyna MM, 2014

Niemierko Bolesław: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007

Rau Krystyna, Ziętkiewicz Ewa: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P, 2000

Sawiński Julian Piotr, Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Difin, 2014

Uczenie metodą projektów. Pod red. Bogusławy Doroty Gołębniak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002

Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych: poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012

Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej / Judy Harris Helm, Lilian G. Katz.- Warszawa: Wydaw. CODN: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003

Metoda projektów nie tylko w gimnazjum : poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół / Agnieszka Mikina, Bożena Zając.- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012

Uczenie się metodą projektów / Red. Bogusława Dorota Gołębniak.- Warszawa: WSiP, 2002

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)