Modele oceniania i motywowania dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PPW-318-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Modele oceniania i motywowania dziecka |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna III rok-sj-sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i podstawowe umiejętności niezbędne w procesie oceniania i motywowania uczniów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (15 godz): - udział w ćwiczeniach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 - czytanie literatury - 5 - wykonanie zadań zaliczeniowych - 20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | - zna terminologię używaną w pedagogice w obszarze oceniania i - ma uporządkowaną wiedzę na temat oceniania w motywowania w procesie kształcenia i wychowania uczniów - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach oceniania i motywowania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk mających wpływ na pracę i ocenę uczniów; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu oceniania i motywowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - docenia znaczenie wiedzy i odnosi ją do projektowania własnych działań zawodowych |
Metody dydaktyczne: | Aktywne metody nauczania. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką oceniania i motywowania ucznia na I etapie edukacyjnym. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania. 2. Ocenianie jako czynnik motywujący. 3. Kontrowersje wokół oceniania. 4. Ocenianie kształtujące. 5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny. 6. Oceny opisowe. 7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106. Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2. Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf Literatura dodatkowa: Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018. Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018. Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie: wykonanie zadań cząstkowych (ocena opisowa prac uczniów z wykorzystaniem OK + oceny opisowe-końcoworoczne - ocenie podlegać będzie poprawność merytoryczna w skali 2-5) + aktywność +, obecność (1 dozwolona nieobecność) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Fechner-Sędzicka | |
Prowadzący grup: | Iwona Fechner-Sędzicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Stek-Łopatka | |
Prowadzący grup: | Natalia Stek-Łopatka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką oceniania i motywowania ucznia na I etapie edukacyjnym. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania. 2. Ocenianie jako czynnik motywujący. 3. Kontrowersje wokół oceniania. 4. Ocenianie kształtujące. 5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny. 6. Oceny opisowe. 7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106. Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2. Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf Literatura dodatkowa: Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018. Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018. Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Stek-Łopatka | |
Prowadzący grup: | Natalia Stek-Łopatka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką oceniania i motywowania ucznia na I etapie edukacyjnym. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania. 2. Ocenianie jako czynnik motywujący. 3. Kontrowersje wokół oceniania. 4. Ocenianie kształtujące. 5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny. 6. Oceny opisowe. 7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106. Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2. Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf Literatura dodatkowa: Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018. Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018. Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.