Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Modele oceniania i motywowania dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PPW-318-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Modele oceniania i motywowania dziecka
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna III rok-sj-sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza i podstawowe umiejętności niezbędne w procesie oceniania i motywowania uczniów.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (15 godz):

- udział w ćwiczeniach – 15 godz.



Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz):

- przygotowanie do ćwiczeń – 10

- czytanie literatury - 5

- wykonanie zadań zaliczeniowych - 20

Efekty uczenia się - wiedza:

- zna terminologię używaną w pedagogice w obszarze oceniania i

- ma uporządkowaną wiedzę na temat oceniania w motywowania w procesie kształcenia i wychowania uczniów

- ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń

- ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach oceniania i motywowania


Efekty uczenia się - umiejętności:

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk mających wpływ na pracę i ocenę uczniów; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu oceniania i motywowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT)

- potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

- docenia znaczenie wiedzy i odnosi ją do projektowania własnych działań zawodowych


Metody dydaktyczne:

Aktywne metody nauczania.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką oceniania i motywowania ucznia na I etapie edukacyjnym.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania.

2. Ocenianie jako czynnik motywujący.

3. Kontrowersje wokół oceniania.

4. Ocenianie kształtujące.

5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny.

6. Oceny opisowe.

7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106.

Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2.

Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf

Literatura dodatkowa:

Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018.

Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018.

Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie:

wykonanie zadań cząstkowych (ocena opisowa prac uczniów z wykorzystaniem OK + oceny opisowe-końcoworoczne - ocenie podlegać będzie poprawność merytoryczna w skali 2-5) + aktywność +, obecność (1 dozwolona nieobecność)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Fechner-Sędzicka
Prowadzący grup: Iwona Fechner-Sędzicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką oceniania i motywowania ucznia na I etapie edukacyjnym.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania.

2. Ocenianie jako czynnik motywujący.

3. Kontrowersje wokół oceniania.

4. Ocenianie kształtujące.

5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny.

6. Oceny opisowe.

7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106.

Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2.

Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf

Literatura dodatkowa:

Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018.

Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018.

Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Stek-Łopatka
Prowadzący grup: Natalia Stek-Łopatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką oceniania i motywowania ucznia na I etapie edukacyjnym.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania.

2. Ocenianie jako czynnik motywujący.

3. Kontrowersje wokół oceniania.

4. Ocenianie kształtujące.

5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny.

6. Oceny opisowe.

7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106.

Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2.

Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf

Literatura dodatkowa:

Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018.

Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018.

Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)