Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do antropologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-102-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do antropologii
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna I rok - sj - sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

15h: udział studenta w zajęciach

5h: indywidualne konsultacje z prowadzącym

40h: przygotowanie do egzaminu pisemnego (lektury obowiązkowe oraz treści z wykładów).

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W08 ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z€ punktu widzenia procesów edukacyjnych


K_W09 ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K08 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- projektu
- referatu

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe tematy, kategorie i nurty antropologiczne.

Pełny opis:

Tematy podejmowane podczas wykładów:

1. Czym zajmuje się antropologia? Nauki pokrewne etnologii/antropologii kulturowej. Antropologia a pedagogika specjalna.

2. Pojęcie kultury i jego znaczenie. Człowiek jako odbiorca i twórca kultury.

3. Między naturą a kulturą. Język, umysł, osobowość, kultura.

4. Typy kultur, kultura tradycyjna i kultura współczesna. Koncepcje rozwoju kultury.

5. Obrzędy i symbole, rytuały przejścia, magia i religia.

6. Rodzina i pokrewieństwo. Dzieciństwo, dorosłość i osoby starsze w różnych kulturach.

7. W świecie antropologów: wybrane nurty tradycyjnej antropologii.

8. Antropologiczne badania terenowe.

Literatura:

Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006.

Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

Burszta Wojciech J., Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992.

Eller D. Jack, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012.

Geertz Clifford, Dzieło i życie. Antropolog jako autor, Warszawa 2000.

Głowacka-Grajper Małgorzata, Nowicka Ewa, Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2007.

Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008.

Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.

Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.

Mencwel Andrzej (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005.

Nowicka Ewa, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2007.

Metody i kryteria oceniania:

1. Pozytywne zaliczenie egzaminu.

2. Dodatkowo można wykonać pracę pisemną - esej recenzyjny wybranej książki antropologicznej, przygotowanej według wytycznych podanych na pierwszym wykładzie.

Kryteria oceniania egzaminu pisemnego:

Powyżej 90 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

Ocena "bardzo dobra" z eseju recenzyjnego zwalnia studenta z egzaminu pisemnego. Prace ocenione na "dobry plus" podwyższają ocenę końcową z egzaminu o jeden stopień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cukras-Stelągowska
Prowadzący grup: Joanna Cukras-Stelągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cukras-Stelągowska
Prowadzący grup: Joanna Cukras-Stelągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cukras-Stelągowska
Prowadzący grup: Joanna Cukras-Stelągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)