Historia niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-103-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Historia niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna I rok - sj - sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie: 3 pkt ECTS- 75 godzin Godziny kontaktowe: 25 - 15 godzin wykładu oraz 10 godzin konsultacji związanych z samodzielnym przygotowaniem się studentów do zaliczenia Godziny do samodzielnej realizacji studenta (50): usystematyzowanie i opanowanie treści wykładów- 15 godzin czas przeznaczony na zapoznanie się z treścią lektur dodatkowych-20 godzin samodzielne przygotowanie dodatkowego zagadnienia obowiązującego na zaliczeniu - 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student zna i rozumie: -źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; -koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student potraf: - wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych; -rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; - twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotów do: -posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; -doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje historię poszczególnych obszarów niepełnosprawności - ich odbioru społecznego, szans edukacyjnych i rozwojowych osób niepełnosprawnych oraz kształtowania się kierowanych do nich form i metod wsparcia. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przybliżyć historię poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej- oligofrenopedagogiki, resocjalizacji, surdopedagogiki, tyflopedagogiki. Studenci poznają także zagadnienia dotyczące kształcenia nauczycieli dla szkół specjalnych oraz przedstawicieli poszczególnych subdyscyplin z Polski i ze świata. |
Literatura: |
1. Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, pod red. S. Mauersberga, Warszawa 1990 2. Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym, red. J.J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel, Łódź 2008 3. Kulbaka J., Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa 2012. 4. Garbat M., Historia niepełnosprawności. GENEZA I ROZWÓJ REHABILITACJI, POMOCY TECHNICZNYCH ORAZ WSPARCIA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, Warszawa 1977. 2. Balcerek M., Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1978. 3. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Zarys historyczny, Warszawa 1981 4. Nurowski E., Surdopedagogika polska. Zarys historyczny, Warszawa 1983 5. Grodecka E., Historia niewidomych polskich w zarysie, Warszawa 1960 6. Hryniewiecka A., W stronę człowieka.... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022. 7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996 8. Stabińska J., Matka Elżbieta Róża Czacka, Poznań-Warszawa 1981 9. „Szkoła Specjalna” 1998, numer specjalny zawierający noty biograficzne osób, które wniosły szczególny wkład w rozwój pedagogiki specjalnej. 10. Lipkowski O., Józefa Joteyko-życie i działalność, Warszawa 1968 11. Wywiad z prof. dr J. Doroszewską: O tych, którzy doprowadzili mnie do pedagogiki specjalnej, „Nowa Szkoła” 1976, nr 6. 12. Coner D., Jakubowski M., Życie, poglądy i działalność Janiny Doroszewskiej (w 80 rocznicę urodzin), „Ruch Pedagogiczny” 1980, nr 5. 13. Janeczko R., Janina Doroszewska – życie i działalność (1900-1979), „Szkoła Specjalna” 1980, nr 1. 14. O. Lipkowski, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 1922-1982, Warszawa 1983. 15. D. Marzec, Janina Doroszewska prekursor teorii i praktyki opiekuńczo-terapeutycznej, Częstochowa 1993 16. W. Gasik, J. Pańczyk, Czołowi polscy pedagodzy specjalni oraz absolwenci PIPS i WSPS z lat 1971-1996, Warszawa 1997. 17. N. Han-Ilgiewicz, Pisma, szkice, artykuły, rozprawy, zebrał i wstępem poprzedził K. Poznański, Warszawa 1995. 18. Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, pod red. E. Żabczyńskiej, Warszawa 1985. 19. Stulecie urodzin Marii Grzegorzewskiej. Materiały z sesji naukowej, pod red. E. Dąbrowskiej, Warszawa 1990. 20. E. Tomasik, „Ocalić od zapomnienia”… Maria Grzegorzewska w relacjach ze współczesnymi, Warszawa 1998 21. W. Okoń, Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 2000, s. 123-145. 22. M. Manteufflowa, Falkowski Jakub, w: Polski Słownik Biograficzny, T. VI, Kraków 1948, s. 361-362. 23. I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia a oczekiwania, Warszawa 2021. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie ustne obejmujące zakres materiału prezentowany na wykładach - student otrzymuje przekrojowe pytanie dotyczące rozwoju konkretnego obszaru niepełnosprawności na przestrzeni wieków- w kontekście europejskim i polskim (50 % oceny końcowej). Dodatkowo każdy student prezentuje wybrane, skonsultowane z prowadzącym i przygotowane w oparciu o literaturę przedmiotu dodatkowe zagadnienie związane z historią niepełnosprawności (50 % oceny końcowej) Próg zaliczenia 60 %. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.