Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-103-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna I rok - sj - sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Łącznie: 3 pkt ECTS- 75 godzin


Godziny kontaktowe: 25 - 15 godzin wykładu oraz 10 godzin konsultacji związanych z samodzielnym przygotowaniem się studentów do zaliczenia


Godziny do samodzielnej realizacji studenta (50):

usystematyzowanie i opanowanie treści wykładów- 15 godzin

czas przeznaczony na zapoznanie się z treścią lektur dodatkowych-20 godzin

samodzielne przygotowanie dodatkowego zagadnienia obowiązującego na zaliczeniu - 15 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:


-źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;


-koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;

Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student potraf:


- wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych;


-rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;


- twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest gotów do:


-posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;


-doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje historię poszczególnych obszarów niepełnosprawności - ich odbioru społecznego, szans edukacyjnych i rozwojowych osób niepełnosprawnych oraz kształtowania się kierowanych do nich form i metod wsparcia.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przybliżyć historię poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej- oligofrenopedagogiki, resocjalizacji, surdopedagogiki, tyflopedagogiki. Studenci poznają także zagadnienia dotyczące kształcenia nauczycieli dla szkół specjalnych oraz przedstawicieli poszczególnych subdyscyplin z Polski i ze świata.

Literatura:

1. Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, pod red. S. Mauersberga, Warszawa 1990

2. Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym, red. J.J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel, Łódź 2008

3. Kulbaka J., Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa 2012.

4. Garbat M., Historia niepełnosprawności. GENEZA I ROZWÓJ REHABILITACJI, POMOCY TECHNICZNYCH ORAZ WSPARCIA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI, Gdynia 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce, ze szczególnym

uwzględnieniem rozwoju kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, Warszawa 1977.

2. Balcerek M., Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1978.

3. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Zarys historyczny, Warszawa 1981

4. Nurowski E., Surdopedagogika polska. Zarys historyczny, Warszawa 1983

5. Grodecka E., Historia niewidomych polskich w zarysie, Warszawa 1960

6. Hryniewiecka A., W stronę człowieka.... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022.

7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996

8. Stabińska J., Matka Elżbieta Róża Czacka, Poznań-Warszawa 1981

9. „Szkoła Specjalna” 1998, numer specjalny zawierający noty biograficzne osób, które wniosły szczególny wkład w rozwój pedagogiki specjalnej.

10. Lipkowski O., Józefa Joteyko-życie i działalność, Warszawa 1968

11. Wywiad z prof. dr J. Doroszewską: O tych, którzy doprowadzili mnie do pedagogiki specjalnej, „Nowa Szkoła” 1976, nr 6.

12. Coner D., Jakubowski M., Życie, poglądy i działalność Janiny Doroszewskiej (w 80 rocznicę urodzin), „Ruch Pedagogiczny” 1980, nr 5.

13. Janeczko R., Janina Doroszewska – życie i działalność (1900-1979), „Szkoła Specjalna” 1980, nr 1.

14. O. Lipkowski, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 1922-1982, Warszawa 1983.

15. D. Marzec, Janina Doroszewska prekursor teorii i praktyki opiekuńczo-terapeutycznej, Częstochowa 1993

16. W. Gasik, J. Pańczyk, Czołowi polscy pedagodzy specjalni oraz absolwenci PIPS i WSPS z lat 1971-1996, Warszawa 1997.

17. N. Han-Ilgiewicz, Pisma, szkice, artykuły, rozprawy, zebrał i wstępem poprzedził K. Poznański, Warszawa 1995.

18. Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, pod red. E. Żabczyńskiej, Warszawa 1985.

19. Stulecie urodzin Marii Grzegorzewskiej. Materiały z sesji naukowej, pod red. E. Dąbrowskiej, Warszawa 1990.

20. E. Tomasik, „Ocalić od zapomnienia”… Maria Grzegorzewska w relacjach ze współczesnymi, Warszawa 1998

21. W. Okoń, Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 2000, s. 123-145.

22. M. Manteufflowa, Falkowski Jakub, w: Polski Słownik Biograficzny, T. VI, Kraków 1948, s. 361-362.

23. I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia a oczekiwania, Warszawa 2021.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowe zaliczenie ustne obejmujące zakres materiału prezentowany na wykładach - student otrzymuje przekrojowe pytanie dotyczące rozwoju konkretnego obszaru niepełnosprawności na przestrzeni wieków- w kontekście europejskim i polskim (50 % oceny końcowej).

Dodatkowo każdy student prezentuje wybrane, skonsultowane z prowadzącym i przygotowane w oparciu o literaturę przedmiotu dodatkowe zagadnienie związane z historią niepełnosprawności (50 % oceny końcowej)

Próg zaliczenia 60 %.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Falkowska
Prowadzący grup: Joanna Falkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wałęga
Prowadzący grup: Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wałęga
Prowadzący grup: Agnieszka Wałęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)