Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-107-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna I rok - sj - sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach dydaktycznych:

- wykładach – 30 h

- ćwiczeniach – 15 h

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- czytanie literatury – 30

- przygotowanie do zajęć -15

- przygotowanie do zaliczenia końcowego – 15

- przygotowanie do egzaminu - 15


Łącznie: 120 godz. (4 pkt. ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

P7S_WG

W1: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska z pedagogiki ogólnej oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z antropologii. – K_W01


B.2.W1. pedagogikę jako dyscyplinę naukową; umiejscowienie pedagogiki wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych, zakresy pedagogiki, paradygmaty pedagogiczne,

podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania;



B.2.W3. uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku;

B.2.W4.

funkcje wychowania, proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, wychowania jako wspomagania rozwoju, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego, podmiotowości w wychowaniu; podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą i szkołę; style i postawy wychowawcze; konteksty wychowania; źródła i przejawy kryzysu

współczesnego wychowania; style wychowania;

B.2.W7. zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą

: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację, w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą

rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę, umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;


Efekty uczenia się - umiejętności:

P7S_UW

U1: Student potrafi wykorzystać wiedzę z pedagogiki ogólnej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:

- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji – K_U01


U2: Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – K_U02


P7S_UK

U3: Student potrafi komunikować się na tematy z pedagogiki ogólnej ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców – K_U03


P7S_UU

U4: Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie – K_U04.



B.2.U2. rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych;

B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

P7S_KK


K1: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu pedagogiki ogólnej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w pracy z osobami o specjalnych potrzebach – K_K01.


Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

Człowiek. Społeczeństwo. Kultura.

Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa..

Hominizacja osobnicza. Procesy.

-Socjalizacja;

- Edukacja;

- Personalizacja.

3. Integralny obraz edukacji

- Teoria edukacji integralnej

- Praktyka edukacji integralnej

Literatura:

Esbjorn - Hargens S. i inni,: Integral Education: New Directions for Higher Learning (Suny Series in Integral Theory), CAE Faculty Book Gallery. 5. 2010.

Kilear M.: Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa 2012.

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz R.:, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R:., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R: Szkice z pedagogiki ogólnej, Kraków 2016.

Schulz R:, Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R:., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Wilber K.: Integralna teoria wszystkiego, Warszawa 2006.

Wilber K.: Krótka historia wszystkiego, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 2007.

Wilber K.: Niepodzielone, Zysk i S-ka, Cop, Poznań 1996.

Wilber K.: , Integral spirituality, Shambhala, Boston 2006.

Wilber K..: Integralna teoria wszystkiego, Zysk i Spółka, Poznań 2006.

Wilber W.: Psychologia integralna, Wyd.Czarna Owca, Warszawa 2006.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania: Egzamin pisemny W1, U1, U2, U3, U4, K1.

Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)

zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Iwona Murawska, Beata Przyborowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

Człowiek. Społeczeństwo. Kultura.

Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa..

Hominizacja osobnicza. Procesy.

-Socjalizacja;

- Edukacja;

- Personalizacja.

3. Integralny obraz edukacji

- Teoria edukacji integralnej

- Praktyka edukacji integralnej

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Iwona Murawska, Beata Przyborowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

Człowiek. Społeczeństwo. Kultura.

Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa..

Hominizacja osobnicza. Procesy.

-Socjalizacja;

- Edukacja;

- Personalizacja.

3. Integralny obraz edukacji

- Teoria edukacji integralnej

- Praktyka edukacji integralnej

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Iwona Murawska, Beata Przyborowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

3. Integralny obraz wychowania

4. Kondycja współczesnej pedagogiki .

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)