Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-107-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna I rok - sj - sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach dydaktycznych: - wykładach – 30 h - ćwiczeniach – 15 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - czytanie literatury – 30 - przygotowanie do zajęć -15 - przygotowanie do zaliczenia końcowego – 15 - przygotowanie do egzaminu - 15 Łącznie: 120 godz. (4 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | P7S_WG W1: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska z pedagogiki ogólnej oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z antropologii. – K_W01 B.2.W1. pedagogikę jako dyscyplinę naukową; umiejscowienie pedagogiki wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych, zakresy pedagogiki, paradygmaty pedagogiczne, podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania; B.2.W3. uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku; B.2.W4. funkcje wychowania, proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, wychowania jako wspomagania rozwoju, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego, podmiotowości w wychowaniu; podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą i szkołę; style i postawy wychowawcze; konteksty wychowania; źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania; style wychowania; B.2.W7. zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą : środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację, w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę, umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | P7S_UW U1: Student potrafi wykorzystać wiedzę z pedagogiki ogólnej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez: - właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji – K_U01 U2: Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – K_U02 P7S_UK U3: Student potrafi komunikować się na tematy z pedagogiki ogólnej ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców – K_U03 P7S_UU U4: Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie – K_U04. B.2.U2. rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych; B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | P7S_KK K1: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu pedagogiki ogólnej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w pracy z osobami o specjalnych potrzebach – K_K01. |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej. |
Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania Człowiek. Społeczeństwo. Kultura. Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa.. Hominizacja osobnicza. Procesy. -Socjalizacja; - Edukacja; - Personalizacja. 3. Integralny obraz edukacji - Teoria edukacji integralnej - Praktyka edukacji integralnej |
Literatura: |
Esbjorn - Hargens S. i inni,: Integral Education: New Directions for Higher Learning (Suny Series in Integral Theory), CAE Faculty Book Gallery. 5. 2010. Kilear M.: Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa 2012. Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz R.:, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R:., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R: Szkice z pedagogiki ogólnej, Kraków 2016. Schulz R:, Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R:., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. Wilber K.: Integralna teoria wszystkiego, Warszawa 2006. Wilber K.: Krótka historia wszystkiego, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 2007. Wilber K.: Niepodzielone, Zysk i S-ka, Cop, Poznań 1996. Wilber K.: , Integral spirituality, Shambhala, Boston 2006. Wilber K..: Integralna teoria wszystkiego, Zysk i Spółka, Poznań 2006. Wilber W.: Psychologia integralna, Wyd.Czarna Owca, Warszawa 2006. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: Egzamin pisemny W1, U1, U2, U3, U4, K1. Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu) zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Murawska, Beata Przyborowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
- Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej. |
|
Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania Człowiek. Społeczeństwo. Kultura. Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa.. Hominizacja osobnicza. Procesy. -Socjalizacja; - Edukacja; - Personalizacja. 3. Integralny obraz edukacji - Teoria edukacji integralnej - Praktyka edukacji integralnej |
|
Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Murawska, Beata Przyborowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
- Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej. |
|
Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania Człowiek. Społeczeństwo. Kultura. Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa.. Hominizacja osobnicza. Procesy. -Socjalizacja; - Edukacja; - Personalizacja. 3. Integralny obraz edukacji - Teoria edukacji integralnej - Praktyka edukacji integralnej |
|
Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Murawska, Beata Przyborowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
- Przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej. |
|
Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania 3. Integralny obraz wychowania 4. Kondycja współczesnej pedagogiki . |
|
Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.