Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Profilaktyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-205-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka ogólna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna II rok -sj.- sem.zim.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studentki/studenta (2 ECTS)

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki/studenta: 15 godz.

Czas potrzebny na przygotowanie się do egzaminu: 30 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Studentka, student:

W1: ma wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji i wychowania w odniesieniu do konstruowania oddziaływań profilaktycznych - K_W01


Efekty uczenia się - umiejętności:

Studentka, student:

U1: ma umiejętności konstruowania oddziaływań profilaktycznych w oparciu o pogłębioną diagnozę, ocenę złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych i z uwzględnieniem specjalnych potrzeb wychowanków - K_U04

U2: ma umiejętności wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji oddziaływań profilaktycznych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_U05

U3: ma umiejętności wykorzystania na podstawowym poziomie wiedzy psychologicznej i na poziomie rozszerzonym wiedzy pedagogicznej oraz pozyskiwania danych do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w procesie projektowania oddziaływań profilaktycznych - K_U06

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Studentka, student:

K1: ma wrażliwość na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania profilaktyczne - K_K01


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Studentka, student zapozna się z pojęciem profilaktyki, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi oraz istotą pracy profilaktycznej (zapobiegawczej, prewencyjnej) w rodzinie, wybranych instytucjach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych (m.in. w szkole i świetlicy środowiskowej) oraz w środowisku lokalnym.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu:

Profilaktyka – definicje, poziomy i strategie.

Czynniki chroniące i czynniki ryzyka.

Profilaktyka pozytywna i negatywna.

Rola rodziny w profilaktyce.

Profilaktyka społeczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i edukacyjnych.

Profilaktyka w środowisku lokalnym.

Kampanie profilaktyczno-edukacyjne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.), Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.

2. Deptuła M. (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.

3. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.

4. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja dzieci i młodzieży, Rzeszów 2004.

5. Malinowski J.A. (red.), Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, Toruń 2016.

6. Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka w świetlicy środowiskowej, Wychowanie na co Dzień 2018, nr 5-6.

7. Sowa J., Piotrowski E., Rejman J. (red.), Wychowanie, profilaktyka i resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali mikro i makro, Rzeszów 2003.

8. Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce 2004.

9. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Metody sprawdzenia efektów kształcenia

- Egzamin pisemny – W1, U1, U2, U3, K1.

Ocena szczegółowa:

Bardzo dobry - powyżej 95%

Dobry plus - 90%

Dobry - 80%

Dostateczny plus - 75%

Dostateczny - 60%

Zaliczenie przedmiotu - do końca semestru zimowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Fopka-Kowalczyk
Prowadzący grup: Małgorzata Fopka-Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Uczestnik/uczestniczka wykładów zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki ogólnej wobec dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych oraz metodyki i diagnostyki w tym obszarze. Student pozna także przykłady programów i zajęć profilaktycznych dla różnych grup odbiorców.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Profilaktyka ogólna – definicje, strategie i cele

2. Rodzaje profilaktyki w kontekście różnych grup odbiorców. Kompetencje pedagogia do prowadzenia zajęć profilaktycznych.

3. Diagnostyka pedagogiczna jako punkt wyjścia dla wyboru oddziaływań profilaktycznych. Co to znaczy poprowadzić dobra profilaktyka.

4. Ocena czynników ryzyka i czynników chroniących

5. Opis wybranych przypadków i oddziaływań profilaktycznych z pracy pedagoga szkolnego

Literatura:

Baryła-Matejczuk, M., (2013), Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki

aktualnym zadaniem szkoły, Warszawa: ORE.

Deptuła M., (2004) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz.

Gaś, Z., (2006), Profilaktyka w szkole, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

http://www.zet.edu.pl/sites/default/files/metody_aktywizujace.pdf

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Prowadzący grup: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Studentka, student zapozna się z pojęciem profilaktyki, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi oraz istotą pracy profilaktycznej (zapobiegawczej, prewencyjnej) w rodzinie, wybranych instytucjach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych (m.in. w szkole i świetlicy środowiskowej) oraz w środowisku lokalnym.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu:

Profilaktyka – definicje, poziomy i strategie.

Czynniki chroniące i czynniki ryzyka.

Profilaktyka pozytywna i negatywna.

Rola rodziny w profilaktyce.

Profilaktyka społeczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i edukacyjnych.

Profilaktyka w środowisku lokalnym.

Kampanie profilaktyczno-edukacyjne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.), Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.

2. Deptuła M. (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.

3. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.

4. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja dzieci i młodzieży, Rzeszów 2004.

5. Malinowski J.A. (red.), Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, Toruń 2016.

6. Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka w świetlicy środowiskowej, Wychowanie na co Dzień 2018, nr 5-6.

7. Sowa J., Piotrowski E., Rejman J. (red.), Wychowanie, profilaktyka i resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali mikro i makro, Rzeszów 2003.

8. Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce 2004.

9. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Prowadzący grup: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Studentka, student zapozna się z pojęciem profilaktyki, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi oraz istotą pracy profilaktycznej (zapobiegawczej, prewencyjnej) w rodzinie, wybranych instytucjach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych (m.in. w szkole i świetlicy środowiskowej) oraz w środowisku lokalnym.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu:

Profilaktyka – definicje, poziomy i strategie.

Czynniki chroniące i czynniki ryzyka.

Profilaktyka pozytywna i negatywna.

Rola rodziny w profilaktyce.

Profilaktyka społeczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i edukacyjnych.

Profilaktyka w środowisku lokalnym.

Kampanie profilaktyczno-edukacyjne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.), Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.

2. Deptuła M. (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.

3. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.

4. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja dzieci i młodzieży, Rzeszów 2004.

5. Malinowski J.A. (red.), Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, Toruń 2016.

6. Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka w świetlicy środowiskowej, Wychowanie na co Dzień 2018, nr 5-6.

7. Sowa J., Piotrowski E., Rejman J. (red.), Wychowanie, profilaktyka i resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali mikro i makro, Rzeszów 2003.

8. Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce 2004.

9. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)