Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Opieka paliatywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-207-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0920) Welfare Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opieka paliatywna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna II rok -s`j.- sem.zim.
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy pedagogiki specjalnej i terapeutycznej, psychologii zdrowia i komunikacji interpersonalnej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium:

Godziny kontaktowe z udziałem osoby prowadzącej – 30h


Samokształcenie: 90h

- czytanie literatury do przygotowania na zajęcia - 40h

- przygotowanie prezentacji, a po niej jej korekty i poprawki – 30h

- przygotowanie i napisanie indywidualnego eseju zaliczenie - 20h


Konwersatorium: Całkowity nakład pracy: 120h (4ECTS)

Możliwość hybrydowych zajęć z wykorzystaniem zajęć zdalnyh online.



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Absolwent ma wiedzę na temat założeń studiów nad niepełnosprawnością, obejmującą terminologię i teoretyczne modele niepełnosprawności (religijny, medyczny, społeczny i kulturowy); K_W03.

W2. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. K_W06.

W3: Absolwent ma wiedzę na temat systemów podejścia do niepełnosprawności i niesamodzielności u kresu życia w kontekście teoretycznych modeli niepełnosprawności. K_W08.




Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Absolwent ma umiejętności rozpoznawania i interpretowania zjawisk społecznych ─ ukazujące ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych. K_U02

U2. Absolwent ma umiejętności pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi specjalistami i wolontariuszami opieki paliatywnej, a także z rodzicami i rodzinami. K_U09


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Absolwent ma wrażliwość na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i wspierające w opiece paliatywnej. K_K02

K2. Absolwent posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się. K_K03



Metody dydaktyczne:

- konwersatorium, dyskusje i ćwiczenia z elementami wykładu problemowego

- case study

- metoda Kolba oparta na doświadczeniu

- praca w grupach, dyskusja

- indywidualna refleksja i praca indywidualna studenta

- środki dydaktyczne: filmy, fragmenty książek, podcasty adekwatne do poruszanego tematu zajęć


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- panelowa
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów pedagogiki specjalnej w świat pojęć: ruch hospicyjny, opieka paliatywna, opieka paliatywno-hospicyjna, opieka u kresu życia, integracja opieki, pomoc po stracie i towarzyszenie w żałobie. Omówione zostaną 4 wymiary całościowej opieki: fizyczna, emocjonalna, społeczne i duchowa

Konwersatorium będzie ukazywać szczególnie pozamedyczne aspekty opieki paliatywnej, zadania pedagogów i pracowników socjalnych. Omówione będą problemy społeczne, emocjonalne i duchowe pacjentów u kresu życia i rodzin obciążonych opieką i pogrążonych w żałobie. W zarysie zostanie przedstawione edukacja społeczna na temat opieki u schyłku życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu i potrzeb duchowych.

Pełny opis:

Celem tego kursu będzie wprowadzenie w pojęcia ruchu hospicyjnego, opieki paliatywnej, opieki paliatywno-hospicyjnej, opieki u kresu życia, integracji opieki; pomocy po stracie oraz towarzyszenia w żałobie.

Zajęcia będą miały na celu ukazanie pozamedycznych aspektów opieki paliatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem integracji opiekunów rodzinnych i lokalnej społeczności w procesie opieki. Przedstawione zostaną zadania pedagogów i innych specjalistów z zakresu nauk społecznych (psychologa, pracownika socjalnego).

Omówione i wyjaśnione zostaną problemy społeczne, emocjonalne i duchowe pacjentów u kresu życia oraz rodzin pogrążonych w żałobie i sprawujących opiekę.

Przedstawione zostaną zasady pracy zespołu interdyscyplinarnego, a także szczególna rola edukacji społecznej i pracy socjalnej w opiece u kresu życia oraz w procesie żałoby.

Nakreślona zostanie edukacja społeczna dotycząca opieki u schyłku życia, śmierci i żałoby, ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu, zaangażowania szkół i lokalnych społeczności.

Bloki tematyczne:

1. Omówienie programu przedmiotu, prezentacja lektur obowiązkowych i uzupełniających. Prezentacja książki P. Krakowiaka i in., Solidarni. Opieka paliatywna i hospicyjna w Polsce, Gdańsk 2015 (dostępna online dla studentów).

Wprowadzenie do opieki paliatywnej (OP); podział zadań w ramach omawiania przedmiotu oraz propozycja tworzenia grup zajmujących się poszczególnymi elementami OP – prezentacje.

2. Prenatalna opieka paliatywna oraz możliwość współpracy z medycyną prenatalną i rodzicami oczekującymi niepełnosprawnego dziecka.

3. Pediatryczna opieka paliatywna i jej współpraca z pedagogami specjalnymi w środowisku domowym i instytucjach.

4. Opieka domowa nad dorosłymi, niepełnosprawność pacjentów OP oraz możliwości wsparcia społecznego dla pacjentów i rodzin.

5. Stacjonarna opieka paliatywna dla dorosłych – zadania pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych i wolontariuszy.

6. Wsparcie dla opiekunów rodzinnych podczas sprawowania OP – idea opieki odciążającej / zastępczej oraz dobre praktyki wsparcia emocjonalnego, duchowego i społecznego.

7. Wolontariat w OP – prezentacja rozwoju, różnych form wolontariatu oraz dobrych praktyk współpracy z zespołami.

8. Wsparcie po stracie i towarzyszenie w żałobie jako zadania OP – prezentacja form wsparcia po stracie dla różnych grup.

9. Integracja OP i opieka nad osobami u kresu życia jako zadanie społeczności lokalnej oraz przykłady efektywnej edukacji na temat potrzeb osób u kresu życia i ich bliskich.

10. Podsumowanie pracy grup odpowiedzialnych za 8 omawianych elementów podczas kolejnych spotkań seminarium. Przyjęcie przedstawionych i poprawionych prezentacji kolejnych grup. Prezentacja oceny prac pisemnych opartych na analizie literatury do wybranego tematu wraz z osobistą analizą postawy studenta wobec kresu życia ludzkiego, doświadczonych strat oraz przeżywanej żałoby.

Literatura:

James Sarah, Krakowiak Piotr, Mortality and loneliness: towards less-lonely grief, The Bloomsbury handbook of solitude, silence and loneliness / ed. by Julian Stern, Christopher A. Sink, Małgorzata Wałejko and Wong Ping Ho, London, Bloomsbury Academic : 2022, [2021], S. 310-322. dostępna w Teams

Krakowiak P., Gaps in end-of-life care and lack of support for family carers in Poland and Central Eastern Europe, „Palliative Care and Social Practice”, 14, 2020, open access - dostępna w Teams

Janowicz A. , P. Krakowiak, A. Stolarczyk (red.), Solidarni. Opieka paliatywno-hospicyjna w Polsce, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-940626-2-0. (biblioteka UMK, calość dostępna online w języku angielskim - dostępna w Teams : In Solidarity. Hospice-Palliative care in Poland, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-940626-3-7. Publikacja dostępna online pod: www.researchgate.net/publication/305637247

J. Binnebesel, Z. Bohdan, P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Paczkowska, A. Stolarczyk (red.), Przewlekle chore dziecko w domu. poradnik dla rodziny i opiekunów, Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2012. (wybrane rozdziały)

Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk, Fundacja Hospicyjna 2010. (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa):

Bortnowska, H. (1993), Sens choroby, sens śmierci, sens życia. Kraków: Wyd. ZNAK.

Buss T., Lichodziejewska-Niemerko M.: Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki. Forum Medycyny Rodzinnej. 2(4): 277–285. https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/viewFile/10209/8709 dostępne online

Dangel T et al: Pediatryczna domowa opieka paliatywna w Polsce 2013. dostępne online: https://www.termedia.pl/Pediatryczna-domowa-opieka-paliatywna-w-Polsce-2013-,59,25000,1,0.html

Krakowiak Piotr, Wsparcie duchowo-religijne osób u kresu życia i ich bliskich, w: Dylematy etyczne i społeczne w trudnych sytuacjach medycznych początku i końca życia / pod red. Władysława Sinkiewicza, Małgorzaty Chudzińskiej i Grzegorza Grześka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2020, S. 195-214, ​ISBN 978-83-231-4431-1​.

Janowicz A. , P. Krakowiak, A. Paczkowska, B. Sikora, Zdrowa rozmowa. Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia i ich opiekunami, Gdańsk 2014, ISBN 978-83-931389-7-5.

Janowicz A. Opiekunowie rodzinni. Wyzwania i możliwości wsparcia. CeDeWu Warszawa; 2019.

Krakowiak P., Praca socjalna w opiece u kresu życia na świecie i możliwości jej rozwoju w Polsce, Piel. Zdr. Publ. 2011, 1,3, 245–250. Available online

Krakowiak P. The loneliness of family caregivers of home care patients in Poland. Inspirations from Carers UK in social education towards their inclusion and support. Paedagogia Christiana 2020; 45: 185–200, http://www.paedchrist.umk.pl/zeszyt/1/45/2020/the-loneliness-of-homecare-family-caregivers-in-poland-inspirationsfrom-carers-uk-regarding-social-education-fortheir-inclusion-and-support (Publikacja dostępna online)

Krakowiak P., Wolontariat w opiece u kresu życia, Toruń 2012.

Fopka-Kowalczyk (2024). Compassion in Palliative Care. w: M. Best (red.), Spiritual Care in Palliative Care. What it is and Why it Matters. Cham, Szwajcaria: Wyd. SPRINGER Nature (ss. 225-234).

Janiak, A. (red.) (2024). Dobre umieranie w rodzinie i wśród bliskich. Teoria-badania-praktyka. O dobrym umieraniu. Cz. 1. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego DSW. Wydawnictwo Naukowe DSW.

Krakowiak P (2023), Strata, osierocenie żałoba, Toruń-Gdańsk, Wydawnictwo Akapit - Fundacja Hospicyjna.

Keirse, M. (2005). Smutek, strata, żałoba. Radom: Wyd. PWE.

Kowalczyk, M., & Rębiałkowska-Stankiewicz, M. (red.) (2012). Akademia Walki z Rakiem. Wsparcie społeczne. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Kowalczyk, M. (2010). Choroba jako cierpienie wszechogarniające. w: J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak, & A. Paczkowska (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej (ss. 38-46). Gdańsk: Wydawnictwo Fundacji Hospicyjnej.

Krakowiak, P., Krzyżanowski, D., & Modlińska, A. (2010). Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów. Gdańsk: Wyd. Fundacji Hospicyjnej.

Kromolicka, B. (red.) (2012). Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby. Toruń: Wyd. Edukacyjne AKAPIT.

Kübler-Ross, E. (2007). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina.

Kübler-Ross, E. (2007). Dzieci i śmierć. Poznań: Media Rodzina.

Leget, C. (2017). Art of Living, art of dying. Spiritual Care for a good death. Londyn/Filadelfia: Jessica Kingslay Publishers.

Ochojska, D., & Radochoński, M. (1997), Choroba w rodzinie: style zmagania się z sytuacją trudną. w: Problemy Rodziny, nr 5-6, 39-43.

Pyszkowa, J., Janecki, M., & Janecka, J. (2003), Wsparcie medyczne i niemedyczne udzielane rodzinie chorego u kresu życia w programie opieki paliatywnej. w: L. Niebrój, & M. Kosińska (red.), Rodzina: opieka nad chorym (ss. 153-159). Katowice: Wyd. ŚAM.

Rogiewicz, M. (2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych. Kraków: Medycyna Praktyczna.

Rogiewicz, M. (2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków: Medycyna Praktyczna.

Saunders C. (1973), Chwila prawdy: opieka nad człowiekiem umierającym. w: L. Pearson (red.)., Śmierć i umieranie. Postępowanie z człowiekiem umierającym (ss. 46-74). Warszawa: Wyd. PZWL.

Sęk, H., & Cieślak, R. (2006). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. w: H. Sęk, & R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Steuden, S., & Tucholska, S. (2009). Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: Wyd. KUL.

Walden-Gałuszko de K. (1996), U kresu. Gdańsk: Wyd. MAKMed.

Walden-Gałuszko de K. (2000), Problemy psychoonkologiczne rodziny. W: Walden-Gałuszko de K. (red)., Psychoonkologia. Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków, s. 83-99.

Walden-Gałuszko de K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wyd. Lek. PZWL.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Kolokwium:

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

dodatkowo - obecność na zajęciach oraz aktywny udział

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Piotr Krakowiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a801d18bba98a44509ca3b778e4854dbb%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0ade23-9922-40b4-8720-4105b65f7b67&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia będą prowadzone metodą bezpośrednią - sala AB 2.08 COL. HUM

Materiały i kanał do kontaktu przez TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a801d18bba98a44509ca3b778e4854dbb%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0ade23-9922-40b4-8720-4105b65f7b67&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Uwagi:

Zajęcia będą prowadzone metodą bezpośrednią - sala AB 2.08 COL. HUM

Materiały i kanał do kontaktu przez TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a801d18bba98a44509ca3b778e4854dbb%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0ade23-9922-40b4-8720-4105b65f7b67&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Józef Binnebesel, Piotr Krakowiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a801d18bba98a44509ca3b778e4854dbb%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0ade23-9922-40b4-8720-4105b65f7b67&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia będą prowadzone metodą bezpośrednią - sala AB 2.08 COL. HUM

Materiały i kanał do kontaktu przez TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a801d18bba98a44509ca3b778e4854dbb%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0ade23-9922-40b4-8720-4105b65f7b67&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Uwagi:

Zajęcia będą prowadzone metodą bezpośrednią - sala AB 2.08 COL. HUM

Materiały i kanał do kontaktu przez TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a801d18bba98a44509ca3b778e4854dbb%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0ade23-9922-40b4-8720-4105b65f7b67&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Fopka-Kowalczyk
Prowadzący grup: Małgorzata Fopka-Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia pozwalają studentowi zapoznać się z grupą potencjalnych podopiecznych, jakimi są osoby w zaawansowanej chorobie nowotworowej lub innymi chorobami przewlekłymi. Zajęcia rozpoczyna charakterystyka idei opieki hospicyjnej oraz przedstawienie podopiecznych będących pod opieką personelu hospicjum: pacjentów, ich rodziny oraz osób osieroconych. W tym aspekcie analizowane są poszczególne formy oddziaływań wspierających, które można wykorzystać w pracy z osobami chorymi onkologicznie i będącymi pod opieką hospicyjno-paliatywną.

Pełny opis:

Choroba nowotworowa staje się chorobą, która najczęściej – obok chorób wieńcowych – dotyka współczesnego człowieka. Postawiona diagnoza, proces leczenia oraz przechodzenie w okres zaawansowanej choroby sprawia, że zarówno chorzy jak i ich bliscy, poszukują profesjonalnej opieki i wsparcia. Proponowane zajęcia pozwalają studentowi zapoznać się ze specyfiką funkcjonowania osób chorych onkologicznie zwłaszcza w zaawansowanej fazie choroby, gdy leczenie konwencjonalne kończy się. Podejmowane treści pozwalają scharakteryzować podopiecznych hospicjów. Podjęta zostaje próba przedstawienia doświadczanych trudności osób chorych, ich bliskich oraz osób osieroconych, również będących pod opieką zespołu opieki paliatywnej. Wobec każdej grupy podejmowane są odpowiednie formy oddziaływań wspierających. Po teoretycznym wprowadzeniu w problematykę opieki paliatywnej studenci uczą się sposobów prowadzenia rozmów z podopiecznymi oraz rozpoznawania ich potrzeby wsparcia adekwatnej do sytuacji. Poznają również sposoby wspierania rodziny, osób osieroconych oraz małych dzieci – zarówno pacjentów, jak również dzieci stanowiących rodzinę osób chorych. Zajęcia uzupełniane są poprzez scenki, psychodramy, przykłady z praktyki zawodowej, metody wizualne. Studenci ćwiczą poznane umiejętności poprzez przeprowadzenie symulowanego dialogu z osobą chorą/rodziną/dzieckiem w żałobie.

Literatura:

Antoszewska, B. (2011). Dziecko przewlekle chore - problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne. Toruń: Wyd. Edukacyjne AKAPIT.

Antoszewska, B. (2018). Ku człowiekowi. Doświadczanie relacji z pacjentem w narracjach lekarzy. Wybrane zagadnienia pedagogiki leczniczej. Kraków: Impuls.

Antoszewska, B., & Bohdan, Z. (2017). Dialog w „trójkącie porozumienia”: relacja lekarz – dziecko – rodzice w sytuacji choroby przewlekłej. Aspekty praktyczne. Psychoonkologia, 21, 4, 142-148, doi: 10.5114/pson.2017.77549.

Barbaro de, B. (1997), Pacjent w swojej rodzinie.Warszawa: Wyd. PWN.

Bartoszewska, E. (2005). Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum. Warszawa: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Bohusz-Dobosz, A. (2004), Choroba terminalna i metody łagodzenia jej skutków. w: W. Falkowski, E. Lewandowska-Tarasiuk, & J.W. Sienkiewicz (red.), Warszawa: Hospicja nadziei.

Bortnowska, H. (1993), Sens choroby, sens śmierci, sens życia. Kraków: Wyd. ZNAK.

Block B.L., & Otrębski W. (red)., Człowiek nieuleczalnie chory. Lublin: Wyd. WNS KUL.

Cohen, J.A., Mannarino, A.P., & Deblinger, E. (2011). Terapia traumy i traumatycznej żałoby u dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. UJ.

Fopka-Kowalczyk, M., & Łącka, T. (red.) (2013). Edukacja terapeutyczna w hospicjum. Inowrocław: KUNKE Poligrafia.

Fopka-Kowalczyk, M. (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki. Warszawa: Wyd. DIFIN.

Fopka-Kowalczyk, M. (2023). Jaka jest rola psychoterapii w leczeniu bólu. w: T. Dzierżanowski, & M.Z. Wojtukiewicz (red.), Leczenie bólu u chorych na nowotwory. Gdańsk: Wyd. Asteria Med (ss. 235-241).

Fopka-Kowalczyk (2024). Compassion in Palliative Care. w: M. Best (red.), Spiritual Care in Palliative Care. What it is and Why it Matters. Cham, Szwajcaria: Wyd. SPRINGER Nature (ss. 225-234).

Groves, R.F., & Klauser, H.A. (2005). The American Book of Living and Dying. New York: Crown Publishing Group.

Janiak, A. (red.) (2024). Dobre umieranie w rodzinie i wśród bliskich. Teoria-badania-praktyka. O dobrym umieraniu. Cz. 1. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego DSW. Wydawnictwo Naukowe DSW.

Jundziłł, E., Pawłowska, R. (2010). Pedagog wobec osoby chorego. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Keirse, M. (2007). Życie z chorobą. Przewodnik dla pacjenta, rodziny oraz osób zajmujących się zawodowo udzielaniem pomocy. Radom: PWE.

Keirse, M. (2005). Smutek, strata, żałoba. Radom: Wyd. PWE.

Kowalczyk, M., & Rębiałkowska-Stankiewicz, M. (red.) (2012). Akademia Walki z Rakiem. Wsparcie społeczne. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Kowalczyk, M. (2010). Choroba jako cierpienie wszechogarniające. w: J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak, & A. Paczkowska (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej (ss. 38-46). Gdańsk: Wydawnictwo Fundacji Hospicyjnej.

Krakowiak, P., Krzyżanowski, D., & Modlińska, A. (2010). Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów. Gdańsk: Wyd. Fundacji Hospicyjnej.

Kromolicka, B. (red.) (2012). Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby. Toruń: Wyd. Edukacyjne AKAPIT.

Kübler-Ross, E. (2007). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina.

Kübler-Ross, E. (2007). Dzieci i śmierć. Poznań: Media Rodzina.

Leget, C. (2017). Art of Living, art of dying. Spiritual Care for a good death. Londyn/Filadelfia: Jessica Kingslay Publishers.

Ochojska, D., & Radochoński, M. (1997), Choroba w rodzinie: style zmagania się z sytuacją trudną. w: Problemy Rodziny, nr 5-6, 39-43.

Pyszkowa, J., Janecki, M., & Janecka, J. (2003), Wsparcie medyczne i niemedyczne udzielane rodzinie chorego u kresu życia w programie opieki paliatywnej. w: L. Niebrój, & M. Kosińska (red.), Rodzina: opieka nad chorym (ss. 153-159). Katowice: Wyd. ŚAM.

Rogiewicz, M. (2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych. Kraków: Medycyna Praktyczna.

Rogiewicz, M. (2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków: Medycyna Praktyczna.

Saunders C. (1973), Chwila prawdy: opieka nad człowiekiem umierającym. w: L. Pearson (red.)., Śmierć i umieranie. Postępowanie z człowiekiem umierającym (ss. 46-74). Warszawa: Wyd. PZWL.

Sęk, H., & Cieślak, R. (2006). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. w: H. Sęk, & R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Steuden, S., & Tucholska, S. (2009). Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: Wyd. KUL.

Walden-Gałuszko de K. (1996), U kresu. Gdańsk: Wyd. MAKMed.

Walden-Gałuszko de K. (2000), Problemy psychoonkologiczne rodziny. W: Walden-Gałuszko de K. (red)., Psychoonkologia. Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków, s. 83-99.

Walden-Gałuszko de K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wyd. Lek. PZWL.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Piotr Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)