Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-213-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna II rok - sj - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone kursy z: - pedagogiki ogólnej, - psychologii rozwojowej, - psychopatologii, - historii niepełnosprawności, - studiów o niepełnosprawności, - etyki pedagoga specjalnego, - psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach dydaktycznych: - wykładach – 30 h - ćwiczeniach – 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - czytanie literatury – 80 h - przygotowanie do zajęć – 30 h - przygotowanie do zaliczenia końcowego i egzaminu – 30 h Łącznie: 200 godz. (8 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwentka/absolwent zna i rozumie: W1. dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym; W2. koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego; W3. organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwentka/absolwent potrafi: U1. projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej; U2. indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą; U3. pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwentka/absolwent jest gotów do: K1. odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną; K2. wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej; K3. samodoskonalenia. |
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład konwersatoryjny 2. Metody rozwijające refleksyjne myślenie 3. Metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. |
Pełny opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Organizowanie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). Ewaluacja i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. |
Literatura: |
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. 2. Głodowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa, PWN, 2020. Na bieżąco będzie podawana w zespole na TEAMS-ie lektura zalecana. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady przeprowadzania i oceniania egzaminu: 1. Egzamin będzie ustny. 2. Każda osoba losuje 3 pytania z zestawu pytań. 3. Po wylosowaniu pytania następuje odpowiedź. 4. Pytania mają formę "proszę wyjaśnij pojęcie, zagadnienie", 5. Na egzaminie nie wolno ściągać, czyli korzystać z niedozwolonych źródeł. 6. Na ocenę z egzaminu składa się: a/ prezentowana wiedza (60%) b/ umiejętność korzystania z terminologii (20%) c/ umiejętność wypowiedzi słownej (20%). Powyżej 95% ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny Egzamin może być przeprowadzony w formie tradycyjnej lub zdalnej (zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami rektora UMK). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ditta Baczała | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała, Celina Kamecka-Antczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Organizowanie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). Ewaluacja i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. |
|
Literatura: |
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. 2. Głodowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa, PWN, 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ditta Baczała | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała, Celina Kamecka-Antczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Organizowanie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). Ewaluacja i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. |
|
Literatura: |
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. 2. Głodowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa, PWN, 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ditta Baczała | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała, Mateusz Smieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Organizowanie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). Ewaluacja i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. |
|
Literatura: |
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. 2. Głodowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa, PWN, 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.