Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komunikacja wspomagająca i alternatywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-304-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja wspomagająca i alternatywna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna- III rok - sj - sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Psychologia rozwoju człowieka, Wprowadzenie do logopedii

Całkowity nakład pracy studenta:

obecność i aktywność na ćwiczeniach, obecność na wykładach, napisanie egzaminu, przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia

Metody dydaktyczne:

pogadanka, analiza literatury, studia przypadków, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem platform on line

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy.

Pełny opis:

Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce

Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju

Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi

Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się

Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie

Język migowy i system językowo-migowy

Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy

Wykorzystanie fonogestów

Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton

Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi

Picture Communication Symbols

Znaki graficzne – Piktogramy

Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna

Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji

Metoda Ułatwionej Komunikacji

System komunikacji symbolicznej Blissa

Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika

Literatura:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński

Impuls Wydawnictwo

Kraków 2006, wyd.1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Hamerlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Hamerlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy.

Pełny opis:

Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce

Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju

Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi

Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się

Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie

Język migowy i system językowo-migowy

Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy

Wykorzystanie fonogestów

Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton

Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi

Picture Communication Symbols

Znaki graficzne – Piktogramy

Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna

Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji

Metoda Ułatwionej Komunikacji

System komunikacji symbolicznej Blissa

Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika

Literatura:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński

Impuls Wydawnictwo

Kraków 2006, wyd.1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Hamerlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Hamerlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy.

Pełny opis:

Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce

Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju

Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi

Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się

Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie

Język migowy i system językowo-migowy

Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy

Wykorzystanie fonogestów

Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton

Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi

Picture Communication Symbols

Znaki graficzne – Piktogramy

Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna

Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji

Metoda Ułatwionej Komunikacji

System komunikacji symbolicznej Blissa

Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika

Literatura:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński

Impuls Wydawnictwo

Kraków 2006, wyd.1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Hamerlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Hamerlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy.

Pełny opis:

Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce

Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju

Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi

Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się

Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie

Język migowy i system językowo-migowy

Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy

Wykorzystanie fonogestów

Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton

Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi

Picture Communication Symbols

Znaki graficzne – Piktogramy

Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna

Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji

Metoda Ułatwionej Komunikacji

System komunikacji symbolicznej Blissa

Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika

Literatura:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński

Impuls Wydawnictwo

Kraków 2006, wyd.1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)