Komunikacja wspomagająca i alternatywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-304-sj |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja wspomagająca i alternatywna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna- III rok - sj - sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Psychologia rozwoju człowieka, Wprowadzenie do logopedii |
Całkowity nakład pracy studenta: | obecność i aktywność na ćwiczeniach, obecność na wykładach, napisanie egzaminu, przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia |
Metody dydaktyczne: | pogadanka, analiza literatury, studia przypadków, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem platform on line |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy. |
Pełny opis: |
Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie Język migowy i system językowo-migowy Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy Wykorzystanie fonogestów Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi Picture Communication Symbols Znaki graficzne – Piktogramy Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji Metoda Ułatwionej Komunikacji System komunikacji symbolicznej Blissa Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika |
Literatura: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński Impuls Wydawnictwo Kraków 2006, wyd.1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Hamerlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Hamerlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy. |
|
Pełny opis: |
Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie Język migowy i system językowo-migowy Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy Wykorzystanie fonogestów Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi Picture Communication Symbols Znaki graficzne – Piktogramy Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji Metoda Ułatwionej Komunikacji System komunikacji symbolicznej Blissa Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika |
|
Literatura: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński Impuls Wydawnictwo Kraków 2006, wyd.1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Hamerlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Hamerlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy. |
|
Pełny opis: |
Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie Język migowy i system językowo-migowy Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy Wykorzystanie fonogestów Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi Picture Communication Symbols Znaki graficzne – Piktogramy Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji Metoda Ułatwionej Komunikacji System komunikacji symbolicznej Blissa Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika |
|
Literatura: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński Impuls Wydawnictwo Kraków 2006, wyd.1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Hamerlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Hamerlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca - Augmentative and Alternative Communication to wszelkiego rodzaju niewerbalne metody porozumiewania się, które stanowią substytut lub uzupełnienie mowy. |
|
Pełny opis: |
Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju Syndrom ożywienia i jego miejsce w procesie rozwoju funkcji mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie Język migowy i system językowo-migowy Fonogesty – metoda komunikowania się słyszących i rodziców z niesłyszącymi dziećmi i budowania w dziecięcych umysłach sensoryczno-motorycznej bazy mowy Wykorzystanie fonogestów Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton Komunikacja przez dotyk – głuchoniewidomi Picture Communication Symbols Znaki graficzne – Piktogramy Piktogramy – istota, charakterystyka ogólna Wykorzystanie metody Ułatwionej Komunikacji Metoda Ułatwionej Komunikacji System komunikacji symbolicznej Blissa Wybór bibliograficzny polskich prac dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomaganej – w podziale na systemy i specyfikację użytkownika |
|
Literatura: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca red. Jacek J. Błeszyński Impuls Wydawnictwo Kraków 2006, wyd.1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.