Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Profilaktyka uzależnień

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-312-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka uzależnień
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna III rok- sj - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studentki, studenta (2 ECTS)

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. (laboratorium)

Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki, studenta:

• Czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć (czytanie literatury): 15 godz.

• Czas potrzebny na przygotowanie referatu i prezentacji: 15 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Studentka, student:

W1: ma wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć z profilaktyki uzależnień – K_W10

W2: ma wiedzę dotyczącą zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego przy konstruowaniu autorskich programów profilaktyki – K_W16

Efekty uczenia się - umiejętności:

Studentka, student:

U1: ma umiejętności diagnozowania oraz zaprojektowania zajęć z profilaktyki uzależnień z uwzględnieniem specjalnych potrzeb wychowanków – K_U04

U2: ma umiejętności prowadzenia zajęć z profilaktyki przemocy w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć profilaktycznych – K_U07

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Studentka, student:

K1: jest gotowa, gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania profilaktyczne – K_K01

K2: posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się – K_K03

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- stolików eksperckich

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek, studentów ze sposobami identyfikowania problemu uzależnień i sposobami jego zapobiegania.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu

Definicje i rodzaje uzależnień

Rola rodziny w profilaktyce uzależnień – programy wzmacniania rodziny

Profilaktyka uzależnień w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych

Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym

Programy redukcji szkód

Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych

Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015.

2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016.

3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012.

4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012.

5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014.

6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016.

7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015.

8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007.

9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998.

10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014.

11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Metody sprawdzenia efektów kształcenia

- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2

- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2

- Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, K1, K2

- Referat i prezentacja – W1, W2, U1, U2

Kryteria oceniania:

student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach i przygotował (a) referat i prezentację.

• ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach

• ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach

• ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach

• ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach

Ocena szczegółowa:

• dostateczny -60%,

• dostateczny plus- 75%

• dobry- 80%

• dobry plus- 90%

• bardzo dobry- 95%.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Nalaskowski
Prowadzący grup: Filip Nalaskowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką profilaktyki uzależnień. Szczególnie zostanie zwrócone uwaga na społeczne formy profilaktyki uzależnień. Jakie są możliwe, jakie występują, jaką mają i mogą mieć skuteczność.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu

Definicje i rodzaje uzależnień

Definicje profilaktyki

Rodzaje nieuzależnień - programy profilaktyczne

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cekiera C., Niewiadomska I. (red.), Profilaktyka uzależnień drogą do wolności człowieka, Lublin 2001.

Chlebio-Abed D., Pierwotna profilaktyka uzależnienia od alkoholu, Katowice 2000.

Cierpiałkowska L., Alkoholizm: Przyczyny - leczenie – profilaktyka, Poznań 2001.

!!! Dziewięcki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. !!!

Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014.

Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Nalaskowski
Prowadzący grup: Filip Nalaskowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką profilaktyki uzależnień. Szczególnie zostanie zwrócone uwaga na społeczne formy profilaktyki uzależnień. Jakie są możliwe, jakie występują, jaką mają i mogą mieć skuteczność.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu

Definicje i rodzaje uzależnień

Definicje profilaktyki

Rodzaje nieuzależnień - programy profilaktyczne

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cekiera C., Niewiadomska I. (red.), Profilaktyka uzależnień drogą do wolności człowieka, Lublin 2001.

Chlebio-Abed D., Pierwotna profilaktyka uzależnienia od alkoholu, Katowice 2000.

Cierpiałkowska L., Alkoholizm: Przyczyny - leczenie – profilaktyka, Poznań 2001.

!!! Dziewięcki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. !!!

Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014.

Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Prowadzący grup: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek, studentów ze sposobami identyfikowania problemu uzależnień i sposobami jego zapobiegania.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu

Definicje i rodzaje uzależnień

Rola rodziny w profilaktyce uzależnień – programy wzmacniania rodziny

Profilaktyka uzależnień w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych

Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym

Programy redukcji szkód

Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych

Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015.

2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016.

3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012.

4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012.

5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014.

6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016.

7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015.

8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007.

9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998.

10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014.

11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)