Profilaktyka uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-312-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka uzależnień |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna III rok- sj - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studentki, studenta (2 ECTS) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. (laboratorium) Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki, studenta: • Czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć (czytanie literatury): 15 godz. • Czas potrzebny na przygotowanie referatu i prezentacji: 15 godz. Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Studentka, student: W1: ma wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć z profilaktyki uzależnień – K_W10 W2: ma wiedzę dotyczącą zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego przy konstruowaniu autorskich programów profilaktyki – K_W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentka, student: U1: ma umiejętności diagnozowania oraz zaprojektowania zajęć z profilaktyki uzależnień z uwzględnieniem specjalnych potrzeb wychowanków – K_U04 U2: ma umiejętności prowadzenia zajęć z profilaktyki przemocy w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć profilaktycznych – K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Studentka, student: K1: jest gotowa, gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania profilaktyczne – K_K01 K2: posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się – K_K03 |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek, studentów ze sposobami identyfikowania problemu uzależnień i sposobami jego zapobiegania. |
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień Rola rodziny w profilaktyce uzależnień – programy wzmacniania rodziny Profilaktyka uzależnień w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym Programy redukcji szkód Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015. 2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016. 3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012. 4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012. 5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. 6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016. 7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015. 8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007. 9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998. 10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014. 11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzenia efektów kształcenia - Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2 - Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2 - Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, K1, K2 - Referat i prezentacja – W1, W2, U1, U2 Kryteria oceniania: student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach i przygotował (a) referat i prezentację. • ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach • ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach • ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach • ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach Ocena szczegółowa: • dostateczny -60%, • dostateczny plus- 75% • dobry- 80% • dobry plus- 90% • bardzo dobry- 95%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Nalaskowski | |
Prowadzący grup: | Filip Nalaskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką profilaktyki uzależnień. Szczególnie zostanie zwrócone uwaga na społeczne formy profilaktyki uzależnień. Jakie są możliwe, jakie występują, jaką mają i mogą mieć skuteczność. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień Definicje profilaktyki Rodzaje nieuzależnień - programy profilaktyczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cekiera C., Niewiadomska I. (red.), Profilaktyka uzależnień drogą do wolności człowieka, Lublin 2001. Chlebio-Abed D., Pierwotna profilaktyka uzależnienia od alkoholu, Katowice 2000. Cierpiałkowska L., Alkoholizm: Przyczyny - leczenie – profilaktyka, Poznań 2001. !!! Dziewięcki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. !!! Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Nalaskowski | |
Prowadzący grup: | Filip Nalaskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką profilaktyki uzależnień. Szczególnie zostanie zwrócone uwaga na społeczne formy profilaktyki uzależnień. Jakie są możliwe, jakie występują, jaką mają i mogą mieć skuteczność. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień Definicje profilaktyki Rodzaje nieuzależnień - programy profilaktyczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cekiera C., Niewiadomska I. (red.), Profilaktyka uzależnień drogą do wolności człowieka, Lublin 2001. Chlebio-Abed D., Pierwotna profilaktyka uzależnienia od alkoholu, Katowice 2000. Cierpiałkowska L., Alkoholizm: Przyczyny - leczenie – profilaktyka, Poznań 2001. !!! Dziewięcki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. !!! Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wasilewska-Ostrowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wasilewska-Ostrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek, studentów ze sposobami identyfikowania problemu uzależnień i sposobami jego zapobiegania. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień Rola rodziny w profilaktyce uzależnień – programy wzmacniania rodziny Profilaktyka uzależnień w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym Programy redukcji szkód Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015. 2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016. 3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012. 4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012. 5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. 6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016. 7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015. 8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007. 9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998. 10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014. 11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.