Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-400-L-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna IV rok -sj - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student zrealizował lub jest w trakcie realizacji przedmiotów metodologicznych przewidzianych programem studiów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Seminarium: 60h kontaktu bezpośredniego w tym: - samokształcenie i dyskusje związane z eksplorowaniem baz naukowych, poznaniem naukowego stylu edycji oraz pracami wstępnymi i przygotowawczymi projektowania badań w ramach pracy magisterskiej. - praca własna związana z pisaniem kolejnych rozdziałów pracy mgr do ewaluacji cząstkowych podczas seminarium. - możliwość prezentacji i analizy monograficznej placówek szeroko rozumianego kształcenia, wsparcia, opieki specjalnej i terapii lub resocjalizacji. SEMINARIUM MAGISTERSKIE (60h = 2 pkt ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Absolwent ma wiedzę dotyczącą prawidłowej edycji tekstu naukowego w wybranym stylu edycji (np. APA lub Harwardzkim lub in); - K_W01. W2: Absolwent ma metodologiczną wiedzę dotyczącą specyfiki badań w pedagogice specjalnej. Zna główne paradygmaty badawcze, orientacje, strategie, metody i techniki badań stosowanych w naukach społecznych, w badaniach grup marginalizowanych społecznie i wulnerabilnych, potrzebne do prawidłowej realizacji własnego projektu badawczego - K_W04. W3: Absolwent zna podstawy prawne oraz normy etyki realizacji badań naukowych w grupach marginalizowanych społecznie i wulnerabilnych. K_W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Absolwent potrafi obserwować, wyszukiwać, przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych, które są związane z tematem realizowanej pracy magisterskiej. Realizuje wyszukiwanie informacji, przy użyciu różnych etycznych i naukowych baz danych oraz źródeł. - K_U01 U2: Absolwent potrafi zaprojektować badania własne zgodnie z wybranym paradygmatem badawczym oraz oddaje do ewaluacji promotorowi, kompletne (co najmniej) dwa rozdziały pracy magisterskiej; - K_U06. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KS1: Absolwent ma potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; - K_K01. KS2: Absolwent ma umiejętność postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania prawa i zasad etyki realizacji etapów pracy magisterskiej i badań własnych; - K_K05. KS3: Absolwent bierze odpowiedzialność za własne przygotowanie do realizacji projektu badawczego w ramach pracy magisterskiej oraz podejmowane decyzje, prowadzone działania, a także ich skutki; - K_K06. |
Metody dydaktyczne: | spotkania seminaryjne ewaluacja cząstkowa i końcowa rozdziałów pracy magisterskiej dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie na 4 roku studiów jest zaawansowanym przedmiotem teoretycznym i praktycznym związanym z przygotowaniem do realizacji badań społecznych w ramach prac magisterskich i realizacją wybranych części. Studenci pedagogiki specjalnej pogłębiają wiedzę dotyczącą paradygmatów badawczych, strategii badań, metod, technik zbierania danych oraz ich analiz, a także poznają wybrane style edycji naukowej potrzebne do zaprojektowania i realizacji badań własnych. Seminarium kładzie nacisk na zastosowanie metod do rzeczywistych problemów społecznych w grupach marginalizowanych i wulnerabilnych oraz na problemy etyki badań własnych, oraz aspekty prawne. Seminarium magisterskie na 4 roku studiów jednolitych z pedagogiki specjalnej wyposaża studentów w wiedzę i umiejętności przygotowania i prowadzenia niezależnych badań ilościowych lub jakościowych, lub mieszanych oraz realizacji pisemnej (co najmniej) dwóch rozdziałów. |
Pełny opis: |
Faza projektowania i fundamentowania badań własnych. 1. Przegląd literatury i synteza istniejących badań w naukowych bazach danych. 2. Wybrany styl edycji tekstu naukowego (APA, Harwardzki lub inny). 3. Paradygmaty badawcze i ich rola w procesie badawczym. 4. Projektowanie części teoretycznej projektu lub metodologicznej w zależności od specyfiki badań (ilościowych lub jakościowych, lub mieszanych). 5. Pytania badawcze i/lub hipotezy. 6. Aspekty prawne i etyka badań w naukach społecznych, pedagogice specjalnej w tym w grupach marginalizowanych i wrażliwych społecznie. 7. Pisanie rozdziałów pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych. Warszawa Becker H. (2013) Warsztat pisarski badacza. PWN, Warszawa Hammersley, M., Atkinson P. (2000) Metody badań terenowych, Zysk-ska, Poznań. Jemielniak, D. (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie Tom 1 i 2. Łobocki M. (2011) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków Pilch T., Bauman T. (2010) Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Akademickie Wydawnictwo Żak, Warszawa Rubacha k. (2008) Metodologia badań nad edukacją. Warszawa Palka S. (2010) Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Napisany i oddanych do ewaluacji przez promotora Rozdział 1. i Rozdział 2. (wraz z załącznikami) pracy magisterskiej; - W1, W2, W3, U1, U2, KS1, KS2, KS3. Metoda oceniania uwzględnia: Wykorzystaną bibliografię - 25% Strukturę rozdziału pracy magisterskiej -25% Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25% Ocena kompetencji pisemnej prezentacji treści rozdziału pracy magisterskiej -25% Kryteria oceniania dla pisemnych rozdziałów pracy magisterskiej w procesie ewaluacji Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR SEM
CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rubacha | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała, Józef Binnebesel, Beata Borowska-Beszta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała, Józef Binnebesel, Małgorzata Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Borowska-Beszta | |
Prowadzący grup: | Józef Binnebesel, Beata Borowska-Beszta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.