Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-400-L-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna IV rok -sj - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student zrealizował lub jest w trakcie realizacji przedmiotów metodologicznych przewidzianych programem studiów.

Całkowity nakład pracy studenta:

Seminarium:


60h kontaktu bezpośredniego w tym:


- samokształcenie i dyskusje związane z eksplorowaniem baz naukowych,

poznaniem naukowego stylu edycji oraz pracami wstępnymi i

przygotowawczymi projektowania badań w ramach pracy

magisterskiej.

- praca własna związana z pisaniem kolejnych rozdziałów pracy mgr

do ewaluacji cząstkowych podczas seminarium.

- możliwość prezentacji i analizy monograficznej placówek szeroko

rozumianego kształcenia, wsparcia, opieki specjalnej i terapii lub

resocjalizacji.


SEMINARIUM MAGISTERSKIE (60h = 2 pkt ECTS).





Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Absolwent ma wiedzę dotyczącą prawidłowej edycji tekstu naukowego w wybranym stylu edycji (np. APA lub Harwardzkim lub in); - K_W01.


W2: Absolwent ma metodologiczną wiedzę dotyczącą specyfiki badań

w pedagogice specjalnej. Zna główne paradygmaty badawcze, orientacje, strategie, metody i techniki badań stosowanych w naukach społecznych, w badaniach grup marginalizowanych społecznie i wulnerabilnych, potrzebne do prawidłowej realizacji własnego projektu badawczego - K_W04.


W3: Absolwent zna podstawy prawne oraz normy etyki realizacji badań naukowych w grupach marginalizowanych społecznie i wulnerabilnych. K_W16


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Absolwent potrafi obserwować, wyszukiwać, przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych, które są związane z tematem realizowanej pracy magisterskiej. Realizuje wyszukiwanie informacji, przy użyciu różnych etycznych i naukowych baz danych oraz źródeł. - K_U01


U2: Absolwent potrafi zaprojektować badania własne zgodnie z wybranym paradygmatem badawczym oraz oddaje do ewaluacji promotorowi, kompletne (co najmniej) dwa rozdziały pracy magisterskiej; - K_U06.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

KS1: Absolwent ma potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; - K_K01.


KS2: Absolwent ma umiejętność postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania prawa i zasad etyki realizacji etapów pracy magisterskiej i badań własnych; - K_K05.


KS3: Absolwent bierze odpowiedzialność za własne przygotowanie do realizacji projektu badawczego w ramach pracy magisterskiej oraz podejmowane decyzje, prowadzone działania, a także ich skutki; - K_K06.

Metody dydaktyczne:

spotkania seminaryjne

ewaluacja cząstkowa i końcowa rozdziałów pracy magisterskiej

dyskusja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

Seminarium magisterskie na 4 roku studiów jest zaawansowanym przedmiotem teoretycznym i praktycznym związanym z przygotowaniem do realizacji badań społecznych w ramach prac magisterskich i realizacją wybranych części.

Studenci pedagogiki specjalnej pogłębiają wiedzę dotyczącą paradygmatów badawczych, strategii badań, metod, technik zbierania danych oraz ich analiz, a także poznają wybrane style edycji naukowej potrzebne do zaprojektowania i realizacji badań własnych.

Seminarium kładzie nacisk na zastosowanie metod do rzeczywistych problemów społecznych w grupach marginalizowanych i wulnerabilnych oraz na problemy etyki badań własnych, oraz aspekty prawne.

Seminarium magisterskie na 4 roku studiów jednolitych z pedagogiki specjalnej wyposaża studentów w wiedzę i umiejętności przygotowania i prowadzenia niezależnych badań ilościowych lub jakościowych, lub mieszanych oraz realizacji pisemnej (co najmniej) dwóch rozdziałów.

Pełny opis:

Faza projektowania i fundamentowania badań własnych.

1. Przegląd literatury i synteza istniejących badań w naukowych bazach danych.

2. Wybrany styl edycji tekstu naukowego (APA, Harwardzki lub inny).

3. Paradygmaty badawcze i ich rola w procesie badawczym.

4. Projektowanie części teoretycznej projektu lub metodologicznej w zależności od specyfiki badań (ilościowych lub jakościowych, lub mieszanych).

5. Pytania badawcze i/lub hipotezy.

6. Aspekty prawne i etyka badań w naukach społecznych, pedagogice specjalnej w tym w grupach marginalizowanych i wrażliwych społecznie.

7. Pisanie rozdziałów pracy magisterskiej.

Literatura:

Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych. Warszawa

Becker H. (2013) Warsztat pisarski badacza. PWN, Warszawa

Hammersley, M., Atkinson P. (2000) Metody badań terenowych, Zysk-ska, Poznań.

Jemielniak, D. (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie Tom 1 i 2.

Łobocki M. (2011) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków

Pilch T., Bauman T. (2010) Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Akademickie Wydawnictwo Żak, Warszawa

Rubacha k. (2008) Metodologia badań nad edukacją. Warszawa

Palka S. (2010) Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Napisany i oddanych do ewaluacji przez promotora Rozdział 1. i Rozdział 2. (wraz z załącznikami) pracy magisterskiej; - W1, W2, W3, U1, U2, KS1, KS2, KS3.

Metoda oceniania uwzględnia:

Wykorzystaną bibliografię - 25%

Strukturę rozdziału pracy magisterskiej -25%

Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25%

Ocena kompetencji pisemnej prezentacji treści rozdziału pracy magisterskiej -25%

Kryteria oceniania dla pisemnych rozdziałów pracy magisterskiej w procesie ewaluacji

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rubacha
Prowadzący grup: Ditta Baczała, Józef Binnebesel, Beata Borowska-Beszta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ditta Baczała, Józef Binnebesel, Małgorzata Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Borowska-Beszta
Prowadzący grup: Józef Binnebesel, Beata Borowska-Beszta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)