Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-400-o-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna IV rok - sj - specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone kursy przewidziane programem studiów od I do IV roku studiów na kierunku pedagogika specjalna. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.): - udział w wykładach – 15h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki (godz.): - czytanie literatury i przygotowanie do egzaminu końcowego – 45h Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/studentka zna terminologię używaną w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną - oligofrenopedagogice, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - K_W01 W2: Student/studentka posiada wiedzę o nieprawidłowościach rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną oraz i/lub jego funkcjonowania w różnych okresach życia; zna etiologię niepełnosprawności intelektualnej i/lub funkcjonowania i ich związek z istniejącą symptomatologią - K_W02 W3: Student/studentka posiada wiedzę o potrzebach osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania, możliwościach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, socjalizacyjnych tych; posiada wiedzę na temat regulacji prawnych wspierających rozwój i sytuację życiową człowieka wykazującego obecność odstępstw od ogólnie przyjętych standardów normy. - K_W03 W4: Student/studentka ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, posiada wiedzę o procesie integracji społecznej osób z zaburzeniami rozwoju oraz psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania; zna obszary i aspekty normalizacji ich środowiska życia i wychowania. - K_W04 W5: Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, rehabilitacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, wykazujących i/lub społecznego funkcjonowania. - K_W05 W6: Student/studentka ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i ich specyfice i procesach w nich zachodzących, - K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/studentka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. - K_U01 U2: Student/studentka potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście zaburzeń rozwoju w tym problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. - K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KS1: Student/studentka docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osoby z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania w kulturze i społeczeństwie w okresie całego życia osoby. - K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy i konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę teorii i praktyki pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej terminologię, język, modele teoretyczne konceptualizowania podmiotu z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodnych uwarunkowań jego socjalizacji na tle kultury. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje problematykę definiowania niepełnosprawności intelektualnej na tle niepełnosprawności człowieka oraz ewolucji procesów definiowania niepełnosprawności intelektualnej wraz z jej różnorodną etiologią. Uwzględnia wielowymiarową charakterystykę stopni niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie edukacji i wsparcia rehabilitacyjnego oraz terapeutycznego. Przedmiot obejmuje problemy kontekstualne i uwarunkowania oraz przebieg socjalizacji na tle kultury, w środowiskach edukacyjnych, rehabilitacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu chronologicznym oraz współcześnie. |
Literatura: |
Barnes C., Mercer G. (2008) Niepełnosprawność. Wyd. Sic! Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Krause A. (2013). Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna. Studia Edukacyjne nr 28, 7-16. Parchomiuk M. (2019). Starzenie się i umieranie osób z niepełnosparwnością intelektualną. Impuls. |
Metody i kryteria oceniania: |
Osiągnięte efekty uczenia podczas wykładu zostaną ocenione na podstawie ustnego egzaminu zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) wg poniższych kryteriów: Kryteria oceniania końcowego projektów terenowych i laboratoryjnych Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Borowska-Beszta | |
Prowadzący grup: | Beata Borowska-Beszta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ditta Baczała | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała, Mateusz Smieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę teorii i praktyki pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej terminologię, język, modele teoretyczne konceptualizowania podmiotu z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodnych uwarunkowań jego socjalizacji na tle kultury. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje problematykę definiowania niepełnosprawności intelektualnej na tle niepełnosprawności człowieka oraz ewolucji procesów definiowania niepełnosprawności intelektualnej wraz z jej różnorodną etiologią. Uwzględnia wielowymiarową charakterystykę stopni niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie edukacji i wsparcia rehabilitacyjnego oraz terapeutycznego. Przedmiot obejmuje problemy kontekstualne i uwarunkowania oraz przebieg socjalizacji na tle kultury, w środowiskach edukacyjnych, rehabilitacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu chronologicznym oraz współcześnie. |
|
Literatura: |
Barnes C., Mercer G. (2008) Niepełnosprawność. Wyd. Sic! Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Krause A. (2013). Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna. Studia Edukacyjne nr 28, 7-16. Parchomiuk M. (2019). Starzenie się i umieranie osób z niepełnosparwnością intelektualną. Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.