Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-400-o-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna IV rok - sj - specjalności
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ukończone kursy przewidziane programem studiów od I do IV roku studiów na kierunku pedagogika specjalna.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.):

- udział w wykładach – 15h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki (godz.):


- czytanie literatury i przygotowanie do egzaminu końcowego – 45h


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/studentka zna terminologię używaną w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną - oligofrenopedagogice, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - K_W01

W2: Student/studentka posiada wiedzę o nieprawidłowościach rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną oraz i/lub jego funkcjonowania w różnych okresach życia; zna etiologię niepełnosprawności intelektualnej i/lub funkcjonowania i ich związek z istniejącą symptomatologią - K_W02

W3: Student/studentka posiada wiedzę o potrzebach osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania, możliwościach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, socjalizacyjnych tych; posiada wiedzę na temat regulacji prawnych wspierających rozwój i sytuację życiową człowieka wykazującego obecność odstępstw od ogólnie przyjętych standardów normy. - K_W03

W4: Student/studentka ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, posiada wiedzę o procesie integracji społecznej osób z zaburzeniami rozwoju oraz psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania; zna obszary i aspekty normalizacji ich środowiska życia i wychowania. - K_W04

W5: Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, rehabilitacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, wykazujących i/lub społecznego funkcjonowania. - K_W05

W6: Student/studentka ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i ich specyfice i procesach w nich zachodzących, - K_W06


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/studentka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. - K_U01

U2: Student/studentka potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście zaburzeń rozwoju w tym problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. - K_U02


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

KS1: Student/studentka docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osoby z zaburzeniami rozwoju oraz zaburzeniami psychofizycznego i/lub społecznego funkcjonowania w kulturze i społeczeństwie w okresie całego życia osoby. - K_K01

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy i konwersatoryjny

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę teorii i praktyki pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej terminologię, język, modele teoretyczne konceptualizowania podmiotu z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodnych uwarunkowań jego socjalizacji na tle kultury.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje problematykę definiowania niepełnosprawności intelektualnej na tle niepełnosprawności człowieka oraz ewolucji procesów definiowania niepełnosprawności intelektualnej wraz z jej różnorodną etiologią.

Uwzględnia wielowymiarową charakterystykę stopni niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie edukacji i wsparcia rehabilitacyjnego oraz terapeutycznego.

Przedmiot obejmuje problemy kontekstualne i uwarunkowania oraz przebieg socjalizacji na tle kultury, w środowiskach edukacyjnych, rehabilitacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu chronologicznym oraz współcześnie.

Literatura:

Barnes C., Mercer G. (2008) Niepełnosprawność. Wyd. Sic!

Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Krause A. (2013). Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna. Studia Edukacyjne nr 28, 7-16.

Parchomiuk M. (2019). Starzenie się i umieranie osób z niepełnosparwnością intelektualną. Impuls.

Metody i kryteria oceniania:

Osiągnięte efekty uczenia podczas wykładu zostaną ocenione na podstawie ustnego egzaminu zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) wg poniższych kryteriów:

Kryteria oceniania końcowego projektów terenowych i laboratoryjnych

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Borowska-Beszta
Prowadzący grup: Beata Borowska-Beszta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ditta Baczała
Prowadzący grup: Ditta Baczała, Mateusz Smieszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę teorii i praktyki pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej terminologię, język, modele teoretyczne konceptualizowania podmiotu z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodnych uwarunkowań jego socjalizacji na tle kultury.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje problematykę definiowania niepełnosprawności intelektualnej na tle niepełnosprawności człowieka oraz ewolucji procesów definiowania niepełnosprawności intelektualnej wraz z jej różnorodną etiologią.

Uwzględnia wielowymiarową charakterystykę stopni niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie edukacji i wsparcia rehabilitacyjnego oraz terapeutycznego.

Przedmiot obejmuje problemy kontekstualne i uwarunkowania oraz przebieg socjalizacji na tle kultury, w środowiskach edukacyjnych, rehabilitacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu chronologicznym oraz współcześnie.

Literatura:

Barnes C., Mercer G. (2008) Niepełnosprawność. Wyd. Sic!

Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Krause A. (2013). Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna. Studia Edukacyjne nr 28, 7-16.

Parchomiuk M. (2019). Starzenie się i umieranie osób z niepełnosparwnością intelektualną. Impuls.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)