Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-407-o-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna IV rok - sj - specjalności
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy pedagogiki ogólnej, specjalnej i pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz psychologii klinicznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Wiedza i umiejętności z diagnostyki w pedagogice specjalnej oraz z metodyki nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością cz. pierwsza.

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach dydaktycznych:

- laboratorium – 30 h

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- czytanie literatury – 10 h

- przygotowanie do zajęć – 20 h.



Łącznie: 120 godz. (3 pkt. ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/studentka zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska związane z metodyką nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z pedagogiki specjalnej – K_W01.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/studentka potrafi wykorzystać wiedzę z metodyki nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:

- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji – K_U01

U2: Student/studentka potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – K_U02

U3: Student/studentka potrafi komunikować się na tematy z metodyką nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców – K_U03

U4: Student/studentka potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie – K_U04.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student/studentka są gotowi do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z metodyką nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w pracy z osobami o specjalnych potrzebach (NI) – K_K01.

Metody dydaktyczne:

Metody:

- podające;

- problemowe;

- aktywizujące;

- programowane;

- praktyczne;

- wizyty studyjne.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji.

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Metodyka pracy rewalidacyjnej z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

Pełny opis:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

IPET; scenariusz zajęć

Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.

Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami.

Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami.

Literatura:

Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa.

Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa.

Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN.

Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN.

Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48.

Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa.

Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa.

Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest liczba dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Każda nieobecność musi zostać zaliczona na konsultacjach, a prowadząca ma prawo zadawać pytania dotyczące tematyki od pierwszych zajęć.

Każda osoba studiująca:

- ma obowiązek aktywnego uczestnictwa w zajęciach, do których przygotowuje się na podstawie zadanej literatury;

- ma obwiązek przygotować jedne zajęcia na uzgodniony z prowadzącą temat;

- ma obowiązek opracować scenariusz zajęć w szkole specjalnej;

- ma obwiązek opracować jedną wypowiedzieć na piśmie związaną z zajęciami prowadzącymi przez zaproszonych gości;

- ma obowiązek zaliczać na oceny pozytywne krótkie sprawdziany.

Kryteria oceniania dla pisemnych prac:

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

Praktyki zawodowe:

Realizacja 120 godzin praktyki asystenckiej z zakresu edukacji włączającej uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną - c.d.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ditta Baczała
Prowadzący grup: Ditta Baczała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji.

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Metodyka pracy rewalidacyjnej z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

Pełny opis:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

IPET; scenariusz zajęć

Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.

Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami.

Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami.

Literatura:

Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa.

Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa.

Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN.

Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN.

Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48.

Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa.

Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa.

Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ditta Baczała
Prowadzący grup: Ditta Baczała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji.

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Metodyka pracy rewalidacyjnej z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

Pełny opis:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

IPET; scenariusz zajęć

Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.

Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami.

Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami.

Literatura:

Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa.

Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa.

Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN.

Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN.

Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48.

Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa.

Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa.

Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)