Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-407-o-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna IV rok - sj - specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki ogólnej, specjalnej i pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz psychologii klinicznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Wiedza i umiejętności z diagnostyki w pedagogice specjalnej oraz z metodyki nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością cz. pierwsza. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach dydaktycznych: - laboratorium – 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - czytanie literatury – 10 h - przygotowanie do zajęć – 20 h. Łącznie: 120 godz. (3 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/studentka zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska związane z metodyką nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z pedagogiki specjalnej – K_W01. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/studentka potrafi wykorzystać wiedzę z metodyki nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez: - właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji – K_U01 U2: Student/studentka potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – K_U02 U3: Student/studentka potrafi komunikować się na tematy z metodyką nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców – K_U03 U4: Student/studentka potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie – K_U04. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/studentka są gotowi do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z metodyką nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w pracy z osobami o specjalnych potrzebach (NI) – K_K01. |
Metody dydaktyczne: | Metody: - podające; - problemowe; - aktywizujące; - programowane; - praktyczne; - wizyty studyjne. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji. Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Metodyka pracy rewalidacyjnej z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. |
Pełny opis: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. IPET; scenariusz zajęć Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych. Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami. Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami. |
Literatura: |
Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa. Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa. Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN. Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN. Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48. Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa. Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa. Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest liczba dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Każda nieobecność musi zostać zaliczona na konsultacjach, a prowadząca ma prawo zadawać pytania dotyczące tematyki od pierwszych zajęć. Każda osoba studiująca: - ma obowiązek aktywnego uczestnictwa w zajęciach, do których przygotowuje się na podstawie zadanej literatury; - ma obwiązek przygotować jedne zajęcia na uzgodniony z prowadzącą temat; - ma obowiązek opracować scenariusz zajęć w szkole specjalnej; - ma obwiązek opracować jedną wypowiedzieć na piśmie związaną z zajęciami prowadzącymi przez zaproszonych gości; - ma obowiązek zaliczać na oceny pozytywne krótkie sprawdziany. Kryteria oceniania dla pisemnych prac: Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Realizacja 120 godzin praktyki asystenckiej z zakresu edukacji włączającej uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną - c.d. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ditta Baczała | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji. Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Metodyka pracy rewalidacyjnej z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. IPET; scenariusz zajęć Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych. Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami. Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami. |
|
Literatura: |
Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa. Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa. Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN. Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN. Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48. Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa. Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa. Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ditta Baczała | |
Prowadzący grup: | Ditta Baczała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji. Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Metodyka pracy rewalidacyjnej z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. IPET; scenariusz zajęć Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych. Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami. Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami. |
|
Literatura: |
Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa. Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa. Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN. Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN. Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48. Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa. Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa. Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.