Raport z badań empirycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-118a-n2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Raport z badań empirycznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 12 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - zapoznanie z literaturą - 20 godzin - wykonywanie zadań zaliczeniowych - 20 godzin - czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 20 Łącznie: 82 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W02: ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk. W04: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U06: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - klasyczna metoda problemowa. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Student, który weźmie udział w tym wykładzie nauczy się pisać raport z badań empirycznych w poszczególnych strategiach, typach i schematach. |
Pełny opis: |
1. Język opisu naukowego – terminologia teorii i metodologii 2. Konstruowanie analizy teoretycznej. Zajęcia przewidują specyfikację czynności analitycznych prowadzących do sproblematyzowania pola badania, szczególnie wprowadzanie z pola badawczego kryteriów analizy teorii w celu wyodrębnienia teorii kierującej badaniem. Będzie tu mowa o stylach pisarskich analizy teoretycznej. 3. Formułowanie pytań i hipotez badawczych w odniesieniu do schematów badania: eksperymentalnego, porównawczego, korelacyjnego, etnograficznego, studium przypadku, badań historycznych. Mowa będzie o pisarskich stylach problematyzowania badania: języki pytań i hipotez badawczych. 4. Pisanie części metodologicznej raportu z badania. Omawianie różnych wariatów opisu wykonanych czynności metodologicznych w kontekście zróżnicowanych strategii i schematów badania. 5. Metody prezentacji wyników badań w części weryfikującej hipotezy. Konstruowanie tabel z danymi ilościowymi i jakościowymi, analiza danych oraz języki ich interpretacji. 6. Sporządzanie przypisów, odsyłaczy, bibliografii i aneksów. |
Literatura: |
Babbie E. (2005), Badania Społeczne w praktyce, PWN Warszawa Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. Rubacha K. (2011), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa Soroko E. (2009) Raportowanie badań jakościowych i ilościowych. Ukryte podobieństwa i wyraźne różnice. w: W: A. Oleszkowicz, P. Zdybek (red.), Psychologia ilości. Psychologia jakości. Uzupełniające się spojrzenia. Literatura uzupełniająca: Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Aranowska E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Flick U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Poznań 2000. Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP. Kozinets R. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nachmias C. F., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rubacha K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa. Silverman D. (2007). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Sławecki B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Podejścia i teorie (57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - raport z badań własnych W04, U06 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Cuprjak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cuprjak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.