Prawo rodzinne i opiekuńcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-200-OWSn2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0421) Prawo
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo rodzinne i opiekuńcze |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe z prowadzącą - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do testów - 25 godzin przygotowanie i napisanie pracy pisemnej - 5 godzin przygotowanie się do udziału w debacie oxfordzkiej - 5 - 10 godzin Skonstruowanie sytuacji problemowej - 5 godzin dodatkowe konsultacje - 10 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma uporządkowana wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania rodziny, regulacjach prawnych dotyczących władzy rodzicielskiej, opieki prawnej, adopcji, kurateli oraz wybranych form pomocy rodzinie K_W10, K_W13, K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: podczas analizy/ interpretacji/ rozwiązywania problemów edukacyjnych potrafi uwzględnić perspektywę prawną danego problemu _ K_U01, K_U07, K_U10 U2: potrafi posługiwać się językiem prawnym w podstawowym zakresie niezbędnym w działalności pedagogicznej - K_U03 U3: potrafi argumentowac własne stanowisko przy pomocy regulacji prawnych odnoszących sie do wybranego zakresu działalności pedagogicznej - K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, przygotowuje się do aktywnego uczestnictwa w grupach organizacjach poprzez rozwój swoich kompetencji prawnych - K_K07 |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego. Celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w tym zakresie, uświadomienie znaczenia tej wiedzy w praktyce pedagogicznej, kształtowanie umiejętności interpretowania i stosowania przepisów prawnych w przyszłej pracy zawodowej |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom z zakresu prawa cywilnego rodzinnego i opiekuńczego. Przedmiotem zajęć jest analiza, interpretacja i ocena większości przepisów z ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy. Szczególny nacisk położony został na zagadnienie władzy rodzicielskiej i opieki prawnej. Celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w tym zakresie, uświadomienie znaczenia tej wiedzy w praktyce pedagogicznej, kształtowanie umiejętności interpretowania i stosowania przepisów prawnych w przyszłej pracy zawodowej |
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483 2. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526 3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy 4. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks Cywilny 8. Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, Dz. U. z 2009, Nr 1, poz. 7 ze zm 9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. Nr 180, poz. 1493 ze zm. 10. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. Nr 149, poz. 887, ze zm. 11. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, t.j. Dz. U. 2010, Nr 33, poz. 178 ze zm. Uwaga! Wszystkie akty prawne obowiązują tylko w zakresie omawianym na zajęciach Literatura uzupełniająca: • Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2006 • Brzozowski A., Czachórski W., Safjan M., Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 2004 • Gójska A., Huryn V., Mediacje w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007 • Haak H., Ochrona prawna udzielana przez sąd opiekuńczy, Toruń 2002 • Haak H., Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004 • Haak H., Władza rodzicielska, Toruń 1995 • Ignatowicz J., Nazar M., Prawo rodzinne, Warszawa 2006 • Jończyk J., Prawo zabezpieczenia społecznego, Kraków 2006 • Korcz A., Maciejko W., Świadczenia rodzinne. Komentarz, Warszawa 2007; • Krzemiński Z., Alimenty i ojcostwo, Kraków 2006 • Kusztal J., Resocjalizacja [w:] Czarnomski M., Kaliszczuk M., Kusztal J., Marzec D., Elementy prawa dla pedagogów, Kraków – Częstochowa 2003 • Rodziny zastępcze – problematyka prawna, pod red. M. Andrzejewskiego, Toruń 2006 • Strzebińczyk J., Prawo rodzinne, Kraków 2002 • Jedynak S., Stasiak K. (red), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test śródsemestralny, test końcowy - W1, U1, U2, U3 (nalezy uzyskać co najmniej 60% ogólnej liczby punktów - ocena w skali 2-5) Merytoryczny udział w debacie oxfordzkiej - W1, U2, U3, K1 Przygotowanie pracy pisemnej na wskazany przez prowadząca temat W1, U2 Rozwiązywanie kazusów prawnych - W1, U1, U3 Rozwiązywanie sytuacji problemowych, mających charakter prawno-pedagogiczny, mogących pojawić się w praktyce pedagogicznej - W1, U1, U2, U3, K1 Skonstruowanie własnej sytuacji problemowej wraz z wzorcowym rozwiązaniem - W1, U1, U2, U3, K1 Na ocenę końcową składają się: średnia arytmetyczna z ocen dwóch testów - 60% oceny końcowej rozwiązywanie kazusów, sytuacji problemowych, skonstruowanie własnej sytuacji problemowej, udział w debacie oxfordzkiej, praca pisemna - średnia arytmetyczna ocen - 40% oceny końcowej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.