Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Prawo rodzinne i opiekuńcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-Pe-200-OWSn2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawo rodzinne i opiekuńcze
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe z prowadzącą - 30 godzin

przygotowanie się do zajęć - 15 godzin

przygotowanie się do testów - 25 godzin

przygotowanie i napisanie pracy pisemnej - 5 godzin

przygotowanie się do udziału w debacie oxfordzkiej - 5 - 10 godzin

Skonstruowanie sytuacji problemowej - 5 godzin

dodatkowe konsultacje - 10 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma uporządkowana wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania rodziny, regulacjach prawnych dotyczących władzy rodzicielskiej, opieki prawnej, adopcji, kurateli oraz wybranych form pomocy rodzinie K_W10, K_W13, K_W15

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: podczas analizy/ interpretacji/ rozwiązywania problemów edukacyjnych potrafi uwzględnić perspektywę prawną danego problemu _ K_U01, K_U07, K_U10

U2: potrafi posługiwać się językiem prawnym w podstawowym zakresie niezbędnym w działalności pedagogicznej - K_U03

U3: potrafi argumentowac własne stanowisko przy pomocy regulacji prawnych odnoszących sie do wybranego zakresu działalności pedagogicznej - K_U05


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, przygotowuje się do aktywnego uczestnictwa w grupach organizacjach poprzez rozwój swoich kompetencji prawnych - K_K07

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- oxfordzka
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są zagadnieniom z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego. Celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w tym zakresie, uświadomienie znaczenia tej wiedzy w praktyce pedagogicznej, kształtowanie umiejętności interpretowania i stosowania przepisów prawnych w przyszłej pracy zawodowej

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są zagadnieniom z zakresu prawa cywilnego rodzinnego i opiekuńczego. Przedmiotem zajęć jest analiza, interpretacja i ocena większości przepisów z ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy. Szczególny nacisk położony został na zagadnienie władzy rodzicielskiej i opieki prawnej. Celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w tym zakresie, uświadomienie znaczenia tej wiedzy w praktyce pedagogicznej, kształtowanie umiejętności interpretowania i stosowania przepisów prawnych w przyszłej pracy zawodowej

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483

2. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526

3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy

4. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks Cywilny

8. Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, Dz. U. z 2009, Nr 1, poz. 7 ze zm

9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. Nr 180, poz. 1493 ze zm.

10. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. Nr 149, poz. 887, ze zm.

11. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, t.j. Dz. U. 2010, Nr 33, poz. 178 ze zm.

Uwaga! Wszystkie akty prawne obowiązują tylko w zakresie omawianym na zajęciach

Literatura uzupełniająca:

• Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2006

• Brzozowski A., Czachórski W., Safjan M., Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 2004

• Gójska A., Huryn V., Mediacje w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007

• Haak H., Ochrona prawna udzielana przez sąd opiekuńczy, Toruń 2002

• Haak H., Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004

• Haak H., Władza rodzicielska, Toruń 1995

• Ignatowicz J., Nazar M., Prawo rodzinne, Warszawa 2006

• Jończyk J., Prawo zabezpieczenia społecznego, Kraków 2006

• Korcz A., Maciejko W., Świadczenia rodzinne. Komentarz, Warszawa 2007;

• Krzemiński Z., Alimenty i ojcostwo, Kraków 2006

• Kusztal J., Resocjalizacja [w:] Czarnomski M., Kaliszczuk M., Kusztal J., Marzec D., Elementy prawa dla pedagogów, Kraków – Częstochowa 2003

• Rodziny zastępcze – problematyka prawna, pod red. M. Andrzejewskiego, Toruń 2006

• Strzebińczyk J., Prawo rodzinne, Kraków 2002

• Jedynak S., Stasiak K. (red), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

Test śródsemestralny, test końcowy - W1, U1, U2, U3 (nalezy uzyskać co najmniej 60% ogólnej liczby punktów - ocena w skali 2-5)

Merytoryczny udział w debacie oxfordzkiej - W1, U2, U3, K1

Przygotowanie pracy pisemnej na wskazany przez prowadząca temat W1, U2

Rozwiązywanie kazusów prawnych - W1, U1, U3

Rozwiązywanie sytuacji problemowych, mających charakter prawno-pedagogiczny, mogących pojawić się w praktyce pedagogicznej - W1, U1, U2, U3, K1

Skonstruowanie własnej sytuacji problemowej wraz z wzorcowym rozwiązaniem - W1, U1, U2, U3, K1

Na ocenę końcową składają się:

średnia arytmetyczna z ocen dwóch testów - 60% oceny końcowej

rozwiązywanie kazusów, sytuacji problemowych, skonstruowanie własnej sytuacji problemowej, udział w debacie oxfordzkiej, praca pisemna - średnia arytmetyczna ocen - 40% oceny końcowej

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)