Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Patologie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-Pe-200-OWn2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Patologie społeczne
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) i konsultacjach (5 godz.)

Praca własna studenta - czas poświęcony na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz przygotowanie referatu (30 godz.)

Efekty uczenia się - wiedza:

- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych - K_W08

- ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach - K_W15


Efekty uczenia się - umiejętności:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych - K_U01

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_U02


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego - K_K01

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, referat, pokaz, metoda ćwiczeniowa.


Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu: zapoznanie z istotą patologii społecznej; analizę wybranych patologii życia społecznego.

Pełny opis:

1. Patologia społeczna jako nauka.

2. Pojęcie i klasyfikacje zjawisk patologii społecznej.

3. Przyczyny, przejawy i konsekwencje patologii społecznych.

4. Wybrane zjawiska patologii życia społecznego (pracoholizm, mobbing, ubóstwo, bezdomność, przemoc w rodzinie, prostytucja, seksoholizm, zakupoholizm, nikotynizm, narkomania, samobójstwo, korupcja, molestowanie seksualne).

Literatura:

Gaberle A., Patologie społeczne, Warszawa 1993.

Jędrzejko M., Gładysz E. (red.), Patologie społeczne, przestępczość, niedostosowanie społeczne. Wyzwania dla współczesnej profilaktyki, Warszawa 2014.

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.

Małyska A., Mudrak E. (red.), Zagubione człowieczeństwo. Wybrane patologie społeczne XXI wieku, Olsztyn 2013.

Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Katowice 2001.

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Różański T., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień ludzi młodych od środków odurzających, „Wychowanie na co Dzień” 2015, nr 5, s. 24-27.

Szpringer M., Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004.

Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń 2001.

Świętochowska U., Zjawiska patologiczne w rozwoju demokracji na przełomie XX i XXI wieku, Gdańsk 2008.

Zakrzewski S.P., Zjawiska patologii społecznej. Przyczyny – przebieg – skutki, Poznań 2012.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie referatu,

- aktywne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach, wykonywanie zadań podczas zajęć,

- obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Różański
Prowadzący grup: Tomasz Różański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Nalaskowski
Prowadzący grup: Filip Nalaskowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)