Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedeutologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-Pe-211-TOn1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu historii myśli pedagogicznej i pedagogiki ogólnej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

45 godzin, z czego 15 godzin to wykład, pozostałe to przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, lektura literatury obowiązkowej i wybranych pozycji z literatury uzupełniającej.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych podstaw. Zna najważniejsze tradycje i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Potrafi posługiwać się normami i zasadami etycznymi w podejmowanej działalności.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pedeutologi, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Ma przekonanie o wadze zachowania się pedagoga w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy związane z pracą pedagoga, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna

Skrócony opis:

Wykład obejmuje analizę i interpretację wybranych koncepcji pedeutologicznych w XIX i XX wieku w Polsce.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest szczegółowym analizom i interpretacjom wybranych koncepcji pedeutologicznych oraz ich autorom, na przestrzeni XIX i XX wieku w Polsce. To także analiza głównych nurtów i kierunków badań pedeutologicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kwiatkowska H., , Pedeutologia, Warszawa 2008.

Kotusiewicz A., Kwiatkowska H., Pedeutologia: badania i koncepcje metodologiczne, Warszawa 1993.

Okoń W., Osobowość nauczyciela, Warszawa 1958.

Smołalski A., Pedeutologia historyczna, Wrocław 2006.

Literatura uzupełniająca:

Dróżka W., Nauczyciel, autobiografia pokolenia, Kielce 2002.

Falkowska J., O powinnościach nauczycielek szkół ludowych. Poglądy Anastazji z Jełowickich Dzieduszyckiej (1842-1890), "Przegląd Historyczno-Oświatowy" 2013, nr 3-4.

Falkowska J., Grabowska-Pieńkosz D., Pamięć o wybitnych nauczycielach akademickich i jej wpływ na kształtowanie poglądów pedeutologicznych, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 2013, z. 29, s. 51-65.

Grabowska-Pieńkosz D., Autorytet nauczyciela w źródłach autobiograficznych XIX wieku, w: Biografie nauczycieli i pedagogów. Idee- programy, red. R. Skrzyniarz, G. Bujak, K. Kołtuniewicz, Lublin 2013, s. 47-60.

Grabowska-Pieńkosz D., W obronie interesów zawodowych nauczycieli. Postulaty członków Towarzystwa Pedagogicznego, w: Nauczyciele. Zasłużeni- niedocenieni- zapamiętani, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2018, s. 257-276.

Jadczak R., Mistrz i jego uczniowie, Warszawa 1997.

Korczyński S., Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole 2001.

Legowicz J., O nauczycielu mistrzu samego siebie, w: Pedeutologia - badania i koncepcje metodologiczne, red. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska, W. P. Zaczyński, Warszawa 1993, s. 15-25.

Kupisiewicz Cz., M. Kupisiewicz, Poczet wybitnych nauczycieli, Pułtusk 2006.

Nowicki A., Nauczyciele, Lublin 1981.

Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 2000. Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Toruń 2009.

Szulakiewicz W., Istota i swoistość zawodu nauczyciela domowego (Bronisława Ferdynanda Trentowskiego pedeutologia utylitarna), w: Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, pod red. K. Jakubiaka i A.Winiarza, Bydgoszcz 2004, s. 305 –314.

Szulakiewicz W., O edukacji pedagogicznej kobiet. Antoniny Machczyńskiej myśl pedeutologiczna, ,,Przegląd Historyczno-Oświatowy" 2015, nr 1-2, s. 7-23.

Szulakiewicz W., Być nauczycielem akademickim. Rozważania Hansa-Georga Gadamera (1900-2002), „Rozprawy z Dziejów Oświaty” , 2013, s.65-79.

Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej. Toruń 2014.

Nauczyciel, tradycje, współczesność, przyszłość. Studia i szkice pod red. S. Wołoszyna , „Studia Pedagogiczne” 1978, T. 39.

Smołalski A., Osoba i zawód nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej do 1939 r., Wrocław 1983.

Smołalski A., Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 r., Opole 1996.

Smołalski A., Wizje nauczyciela w polskiej myśli pedagogicznej do 1939 r., Opole 1997.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowe zaliczenie ustne obejmujące treści wykładów oraz znajomość zalecanych lektur- studenci powinni wykazać się znajomością głównych nurtów i kierunków badań pedeutologicznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)