Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-211-TOn1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii myśli pedagogicznej i pedagogiki ogólnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 godzin, z czego 15 godzin to wykład, pozostałe to przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, lektura literatury obowiązkowej i wybranych pozycji z literatury uzupełniającej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych podstaw. Zna najważniejsze tradycje i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Potrafi posługiwać się normami i zasadami etycznymi w podejmowanej działalności. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pedeutologi, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Ma przekonanie o wadze zachowania się pedagoga w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy związane z pracą pedagoga, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje analizę i interpretację wybranych koncepcji pedeutologicznych w XIX i XX wieku w Polsce. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest szczegółowym analizom i interpretacjom wybranych koncepcji pedeutologicznych oraz ich autorom, na przestrzeni XIX i XX wieku w Polsce. To także analiza głównych nurtów i kierunków badań pedeutologicznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kwiatkowska H., , Pedeutologia, Warszawa 2008. Kotusiewicz A., Kwiatkowska H., Pedeutologia: badania i koncepcje metodologiczne, Warszawa 1993. Okoń W., Osobowość nauczyciela, Warszawa 1958. Smołalski A., Pedeutologia historyczna, Wrocław 2006. Literatura uzupełniająca: Dróżka W., Nauczyciel, autobiografia pokolenia, Kielce 2002. Falkowska J., O powinnościach nauczycielek szkół ludowych. Poglądy Anastazji z Jełowickich Dzieduszyckiej (1842-1890), "Przegląd Historyczno-Oświatowy" 2013, nr 3-4. Falkowska J., Grabowska-Pieńkosz D., Pamięć o wybitnych nauczycielach akademickich i jej wpływ na kształtowanie poglądów pedeutologicznych, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika” 2013, z. 29, s. 51-65. Grabowska-Pieńkosz D., Autorytet nauczyciela w źródłach autobiograficznych XIX wieku, w: Biografie nauczycieli i pedagogów. Idee- programy, red. R. Skrzyniarz, G. Bujak, K. Kołtuniewicz, Lublin 2013, s. 47-60. Grabowska-Pieńkosz D., W obronie interesów zawodowych nauczycieli. Postulaty członków Towarzystwa Pedagogicznego, w: Nauczyciele. Zasłużeni- niedocenieni- zapamiętani, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2018, s. 257-276. Jadczak R., Mistrz i jego uczniowie, Warszawa 1997. Korczyński S., Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole 2001. Legowicz J., O nauczycielu mistrzu samego siebie, w: Pedeutologia - badania i koncepcje metodologiczne, red. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska, W. P. Zaczyński, Warszawa 1993, s. 15-25. Kupisiewicz Cz., M. Kupisiewicz, Poczet wybitnych nauczycieli, Pułtusk 2006. Nowicki A., Nauczyciele, Lublin 1981. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 2000. Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Toruń 2009. Szulakiewicz W., Istota i swoistość zawodu nauczyciela domowego (Bronisława Ferdynanda Trentowskiego pedeutologia utylitarna), w: Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, pod red. K. Jakubiaka i A.Winiarza, Bydgoszcz 2004, s. 305 –314. Szulakiewicz W., O edukacji pedagogicznej kobiet. Antoniny Machczyńskiej myśl pedeutologiczna, ,,Przegląd Historyczno-Oświatowy" 2015, nr 1-2, s. 7-23. Szulakiewicz W., Być nauczycielem akademickim. Rozważania Hansa-Georga Gadamera (1900-2002), „Rozprawy z Dziejów Oświaty” , 2013, s.65-79. Szulakiewicz W., O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej. Toruń 2014. Nauczyciel, tradycje, współczesność, przyszłość. Studia i szkice pod red. S. Wołoszyna , „Studia Pedagogiczne” 1978, T. 39. Smołalski A., Osoba i zawód nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej do 1939 r., Wrocław 1983. Smołalski A., Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 r., Opole 1996. Smołalski A., Wizje nauczyciela w polskiej myśli pedagogicznej do 1939 r., Opole 1997. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie ustne obejmujące treści wykładów oraz znajomość zalecanych lektur- studenci powinni wykazać się znajomością głównych nurtów i kierunków badań pedeutologicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.