Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-311a-PWn1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada elementarną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Posiada elementarną wiedze z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania. Posiada elementarną wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student zobowiązany jest do opracowania ćwiczeń 1.Zabawy orientacyjno-porządkowe.2.Zabawy równoważne, kształtujące postawę.3 Ćw.z partnerem i z przyborami.4.Zabawy kształtujące szybkość i zwinność.5. Ćw. zwiększające gibkość i siłę mięśni obręczy barkowej i mięśni posturalnych.6.Ćw. w pozycjach izolowanych i ćwiczenia z przyborami.7.Kształtowanie siły w ćwiczeniach z obciążeniem masą własnego ciała i pokonywaniem oporu współćwiczącego.8.Ćwiczenia z elementami tańca. 9.Nauka toczenia się i przewrotów (metodyka ćwiczeń, scenariusze zajęć).10.Kształtowanie pamięci ruchowej i orientacji w przestrzeni w ćwiczeniach przy muzyce.11.Improwizacja twórcza i ćwiczenie ekspresji ruchowej.12.Zabawy i gry terenowe. Tory przeszkód |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada wiedzę metodyczną w zakresie wychowania fizycznego na etapie wychowania przedszkolnego (obszar poznawczy, artystyczny i ruchowy) i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ( w ramach wszystkich edukacji) Student zna znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych, zna zasady planowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci i uczniów. Zna wachlarz zabaw i gier ruchowych do wykorzystania w sali gimnastycznej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowanie zasad bezpieczeństwa. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student jest praktycznie i metodycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych w zakresie wychowania fizycznego (dydaktycznych - wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.. Student potrafi poprawnie zademonstrować ćwiczenia ruchowe, zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci i uczniów, potrafi czuwać nad bezpieczeństwem dzieci lub uczniów podczas ćwiczeń ruchowych, potrafi dostosować zadania ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie wychowania fizycznego (Dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze) w środowisku przedszkolnym i szkolnym). Student jest gotów do krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną. |
Metody dydaktyczne: | Praktycznego działania, pokaz, pogadanka, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowujące do samodzielnego prowadzenia zajęć w-f w oparciu o założenia metodyczne w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zajęcia prowadzone w formie krótkiego wprowadzenia teoretycznego i ćwiczeń praktycznych. U Tematyka zajęć: 1.Zabawy orientacyjno-porządkowe.2.Zabawy równoważne, kształtujące postawę.3 Ćw.z partnerem i z przyborami.4.Zabawy kształtujące szybkość i zwinność.5. Ćw. zwiększające gibkość i siłę mięśni obręczy barkowej i mięśni posturalnych.6.Ćw. w pozycjach izolowanych i ćwiczenia z przyborami.7.Kształtowanie siły w ćwiczeniach z obciążeniem masą własnego ciała i pokonywaniem oporu współćwiczącego.8.Ćwiczenia z elementami tańca. 9.Nauka toczenia się i przewrotów (metodyka ćwiczeń, scenariusze zajęć).10.Kształtowanie pamięci ruchowej i orientacji w przestrzeni w ćwiczeniach przy muzyce.11.Improwizacja twórcza i ćwiczenie ekspresji ruchowej.12.Zabawy i gry terenowe. Tory przeszkód |
Pełny opis: |
Zajęcia maja na celu przedstawienie prowadzenia prawidłowej metodyki wychowania fizycznego oraz znaczenia sportu, ruchu w zdrowiu. |
Literatura: |
1. Gry i zabawy ruchowe / R. Trześniowski, WSIP, Warszawa 2. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego/ Bielski J. ,IMPULS, Kraków 3. Gimnastyka korekcyjna : dla dzieci 6-10-letnich : poradnik dla nauczycieli / Maria Kutzner-Kozińska, Kazimiera Wlaźnik 4. Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych / Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik 5. Wychowanie fizyczne / Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik 6. Owczarek S (1998) Atlas ćwiczeń korekcyjnych WSiP Warszawa 7. Uczenie się przez zmysły : wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej / Violet F. Maas. 8.Wieczór E, Szmalec J, Brzuzy G (2019) Terapeutyczne zabawy w integracji sensorycznej, Difin 9. Kasperczyk T (2004) Wady postawy ciała diagnostyka i leczenie Kraków Tadeusz Kasperczyk Kierczak U, (2018) Obudowa metodyczna programu wychowania fizycznego "Rusz się człowieku" Impuls Warchoł K (2016) Podstawy metodyki współczesnego wychowania fizycznego, Wydawnictwo oświatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Obecność Przygotowanie ćwiczeń na określony temat. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Szmalec | |
Prowadzący grup: | Jacek Szmalec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia maja na celu przedstawienie prowadzenia prawidłowej metodyki wychowania fizycznego oraz znaczenia sportu, ruchu w zdrowiu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia przygotowujące do samodzielnego prowadzenia zajęć w-f w oparciu o założenia metodyczne w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zajęcia prowadzone w formie krótkiego wprowadzenia teoretycznego i ćwiczeń praktycznych. U Tematyka zajęć: 1.Zabawy orientacyjno-porządkowe.2.Zabawy równoważne, kształtujące postawę.3 Ćw.z partnerem i z przyborami.4.Zabawy kształtujące szybkość i zwinność.5. Ćw. zwiększające gibkość i siłę mięśni obręczy barkowej i mięśni posturalnych.6.Ćw. w pozycjach izolowanych i ćwiczenia z przyborami.7.Kształtowanie siły w ćwiczeniach z obciążeniem masą własnego ciała i pokonywaniem oporu współćwiczącego.8.Ćwiczenia z elementami tańca. 9.Nauka toczenia się i przewrotów (metodyka ćwiczeń, scenariusze zajęć).10.Kształtowanie pamięci ruchowej i orientacji w przestrzeni w ćwiczeniach przy muzyce.11.Improwizacja twórcza i ćwiczenie ekspresji ruchowej.12.Zabawy i gry terenowe. Tory przeszkód |
|
Literatura: |
1. Gry i zabawy ruchowe / R. Trześniowski, WSIP, Warszawa 2. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego/ Bielski J. ,IMPULS, Kraków 3. Gimnastyka korekcyjna : dla dzieci 6-10-letnich : poradnik dla nauczycieli / Maria Kutzner-Kozińska, Kazimiera Wlaźnik 4. Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych / Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik 5. Wychowanie fizyczne / Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik 6. Owczarek S (1998) Atlas ćwiczeń korekcyjnych WSiP Warszawa 7. Uczenie się przez zmysły : wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej / Violet F. Maas. 8.Wieczór E, Szmalec J, Brzuzy G (2019) Terapeutyczne zabawy w integracji sensorycznej, Difin 9. Kasperczyk T (2004) Wady postawy ciała diagnostyka i leczenie Kraków Tadeusz Kasperczyk Kierczak U, (2018) Obudowa metodyczna programu wychowania fizycznego "Rusz się człowieku" Impuls Warchoł K (2016) Podstawy metodyki współczesnego wychowania fizycznego, Wydawnictwo oświatowe |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.