Kompetencje wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-312a-PWn1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje wychowawcze |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 10h (zajęcia zdalne w tym 4h synchronicznie, 6h asynchronicznie) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej 3. czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: K_W09 zna kompetencje wychowawcze nauczyciela K_W19 wie czego dotyczą podstawowe wartości w procesie wychowania człowieka K_W08 wie czym jest, na czym polega, jakie są cele komunikacji interpersonalnej K_W16 zna metody wychowania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: K_U03 potrafi stworzyć katalog wartości do pracy wychowawczej z dzieckiem K_U07 potrafi stosować podstawowe narzędzia komunikacji K_U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczniów oraz wspierać ich samodzielność |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: K_K04 rozumie i stosuje zasadę respektowania ustalonych i reguł i umów obowiązujących w grupie K_K03 docenia znajomość katalogu wzmocnień pozytywnych i negatywnych w wychowaniu dziecka K_K01 ma świadomość potrzeby rozwijania swoich kompetencji wychowawczych |
Metody dydaktyczne: | - oparte na słowie - oparte na obserwacji - oparte na działaniu - aktywizujące |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kompetencjami wychowawczymi nauczyciela, uświadomienie dlaczego trzeba je nieustannie rozwijać. Poznanie sprawdzonych metod wychowania i sposobów organizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego w przedszkolu i szkole |
Pełny opis: |
1. Kompetencje wychowawcze nauczyciela a prawo oświatowe 2. Wychowanie w duchu wartości- od czego zacząć 3. Prawa i obowiązki, katalog zasad i reguł obowiązujących w grupie – różne sposoby ich wizualizacji 4. Inteligencja emocjonalna dziecka - jak ją rozwijać 5. Komunikacja interpersonalna – czym jest, na czym polega, jakie są jej cele 6. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie 7. Metody wychowania – kary i nagrody 8. Umiejętność kontrolowania stresu- dobrostan nauczyciela i ucznia |
Literatura: |
1. Nowacki Tadeusz w. Kwalifikacje i autokreacja nauczycieli, Kompetencje współczesnego nauczyciela pod red. K. Żegnałka, Wydawnictwo WSP, Warszawa 2008, 2. Strykowski Wacław, Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wydawnictwo Empi2 3. Kozielecki Józef, Koncepcje psychologiczne człowieka ,Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995 4. Grzesiak Jan, Autoewaluacja wyznacznikiem kompetencji pedagogicznych współczesnego nauczyciela, Kompetencje współczesnego nauczyciela pod red. K. Żegnałka, Wydawnictwo WSP, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (oceny cząstkowe) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.