Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kompetencje wychowawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-Pe-312a-PWn1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kompetencje wychowawcze
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 10h (zajęcia zdalne w tym 4h synchronicznie, 6h asynchronicznie)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej

3. czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:

K_W09 zna kompetencje wychowawcze nauczyciela

K_W19 wie czego dotyczą podstawowe wartości w procesie wychowania człowieka

K_W08 wie czym jest, na czym polega, jakie są cele komunikacji interpersonalnej

K_W16 zna metody wychowania


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:

K_U03 potrafi stworzyć katalog wartości do pracy wychowawczej z dzieckiem

K_U07 potrafi stosować podstawowe narzędzia komunikacji

K_U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczniów oraz wspierać ich samodzielność

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:

K_K04 rozumie i stosuje zasadę respektowania ustalonych i reguł i umów obowiązujących w grupie

K_K03 docenia znajomość katalogu wzmocnień pozytywnych i negatywnych w wychowaniu dziecka

K_K01 ma świadomość potrzeby rozwijania swoich kompetencji wychowawczych

Metody dydaktyczne:

- oparte na słowie

- oparte na obserwacji

- oparte na działaniu

- aktywizujące

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kompetencjami wychowawczymi nauczyciela, uświadomienie dlaczego trzeba je nieustannie rozwijać. Poznanie sprawdzonych metod wychowania i sposobów organizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego w przedszkolu i szkole

Pełny opis:

1. Kompetencje wychowawcze nauczyciela a prawo oświatowe

2. Wychowanie w duchu wartości- od czego zacząć

3. Prawa i obowiązki, katalog zasad i reguł obowiązujących w grupie – różne sposoby ich wizualizacji

4. Inteligencja emocjonalna dziecka - jak ją rozwijać

5. Komunikacja interpersonalna – czym jest, na czym polega, jakie są jej cele

6. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie

7. Metody wychowania – kary i nagrody

8. Umiejętność kontrolowania stresu- dobrostan nauczyciela i ucznia

Literatura:

1. Nowacki Tadeusz w. Kwalifikacje i autokreacja nauczycieli, Kompetencje współczesnego nauczyciela pod red. K. Żegnałka, Wydawnictwo WSP, Warszawa 2008,

2. Strykowski Wacław, Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wydawnictwo Empi2

3. Kozielecki Józef, Koncepcje psychologiczne człowieka ,Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995

4. Grzesiak Jan, Autoewaluacja wyznacznikiem kompetencji pedagogicznych współczesnego nauczyciela, Kompetencje współczesnego nauczyciela pod red. K. Żegnałka, Wydawnictwo WSP, Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach (oceny cząstkowe)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)