Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-Pe-321-PWn1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja społeczna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- znajomość podstaw rozwoju społeczno-moralnego

- znajomość treści podstawy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w obszarze edukacji społecznej

- wiedza z zakresu pedagogiki dziecka


Całkowity nakład pracy studenta:

udział w konwersatorium - 10h

przygotowanie do zajęć - 10h

udział w konsultacjach - 2x1h

przygotowanie do zaliczenia - 3h


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/Studentka:

- K_W01 zna terminologię dotyczącą społecznych kontekstów wychowania

- K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznych i zdrowotnych podstaw wychowania

- K_W05 ma wiedzę na temat społecznych i biologicznych aspektów rozwoju człowieka oraz występujących w tych obszarach zaburzeń

- K_W06 zna rodzaje więzi społecznych mających wpływ na prawidłowy rozwój człowieka

- K_W07 zna struktury i instytucje społeczne niezbędne w kształtowaniu właściwych postaw wychowawczych

- K_W08 zna zasady komunikacji społecznej

- K_W09 zna społeczne uwarunkowania procesów uczenia się, nauczania i wychowania

- K_W10 zna najważniejsze środowiska wychowawcze i ich zadania

- K_W19 ma wiedzę na temat norm etycznych w działalności pedagogicznej w różnorodnych środowiskach wychowawczych


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/Studentka:

- K_U01 potrafi interpretować zjawiska wychowawcze w ich społecznych kontekście

- K_U02 wykorzystuje wiedzę z zakresu szeroko pojmowanej pedagogiki społecznej analizując i interpretując problemy wychowawcze i edukacyjne

- K_U03 ma umiejętności diagnozowania sytuacji wychowawczych i edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem ich kontekstu społecznego

- K_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat społecznych kontekstów wychowania

- K_U06 potrafi wypowiadać się na tematy społecznych kontekstów wychowania w mowie i w piśmie

- K_U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów dotyczących społecznych zadań pedagoga

- K_U09 potrafi ocenić użyteczność pedagogiczną różnorodnych działań społecznych

- K_U11 potrafi podejmować efektywną prace pedagogiczną w różnych środowiskach społecznych

- K_U12 potrafi dostrzec dylematy etyczne w pracy pedagoga w poszczególnych środowiskach społecznych i wychowawczych

- K_U13 potrafi zespołowo zaplanować i zrealizować społeczne formy pracy pedagogicznej

- K_U14 potrafi dostosowywać swoje działania pedagogiczne do potrzeb konkretnych środowisk


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

- K_K01 ma świadomość swojej wiedzy w zakresie społecznych kontekstów wychowania

- K_K02 docenia znaczenie wiedzy pedagogicznej w działalności środowiskowej pedagoga

- K_K03 docenia znaczenie działań pedagogicznych dla rozwoju poszczególnych środowisk i społeczności


Metody dydaktyczne eksponujące:

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

1. Inicjowanie działań integracyjnych i animacyjnych w grupie

2. Zachowania i relacje społeczne w grupie przedszkolnej i szkolnej

3. Edukacja społeczna w zintegrowanym modelu edukacji wczesnej

Pełny opis:

1. Czym są kompetencje społeczne? Na czym polega edukacja społeczna?

2. Integracja klasy - ćwiczenia i zabawy integracyjne. Zabawy na dobry klimat w grupie, zabawy interakcyjne;

3. Komunikacja interpersonalna.

4. Jak diagnozować społeczne zachowania w klasie - techniki socjometryczne;

5. Kodeks dobrego zachowania;

6. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.

Literatura:

1. Blok B., Brzeska Z., Marszałek M., Radtke-Michalewska K., Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty, Harmonia, Gdańsk 2013.

2. Czub M. (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka od 1,5 roku do 5,5 lat, IBE, Warszawa 2014.

3. Pisula D., Poradnictwo kariery przez całe życia, KOWEZiU 2009.

4. Radosh N, Łakomecki M., Przychodzi uczeń do prawnika, Ministerstwo Sprawiedliwości, Poznań 2015.

5. Rohner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Wyd. Sor-Man 2011.

6. Smagorzewska J., Szumski G., Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria-metodyka-efekty, PWN, Warszawa 2015.

7. E. Wieczór, I. Symonowicz-Jabłońska, Budowanie kapitału społecznego w świetle analizy podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego, „Problemy Wczesnej Edukacji” Nr 4 (35)/2016, s. 106-117.I.

8. E. Wieczór, Problematyka wychowania społeczno-obywatelskiego w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej [w:] V. Kopińska (red.), Edukacja obywatelska rekonstrukcje – krytyka – interpretacje, Wydawnictwo PWSZ, Włocławek 2013, s. 100.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział we wszystkich zajęciach

- giełda pomysłów - propozycje ćwiczeń i zabaw

- przygotowanie materiałów tematycznych na zajęcia

Praktyki zawodowe:

zajęcia są zintegrowane tematycznie w programie studiów z praktykami w przedszkolach i szkołach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Aksamit
Prowadzący grup: Emilia Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)